Erny Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Bit die droomt er vannacht nog van... ál die potjes... en het werden er al maar meer... (Was niet mijn tuin... maar ik wás er wel... ) Maar dan doe ik hét ook maar even hier:Bit bedankt voor de goede gaven en de gezelligheid... En ook de gastvrouwe en het andere gezelschap bedankt!
thea Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Daar ben ik jaloers op die mooie tomaten,joekels.Jullie ook bedankt,en die potjes dat valt wel mee.Overdrijven kunnen jullie http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 De Oekraïners zijn gearriveerd in het Noorden en here to stay!!! De zaadjes komen nog wel je kant op...
Conny Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Aha ik dacht wel dat Bit het over jou had Thea.Is hij in het echt ook zo gezellig ??? Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
appelvrouw Geplaatst: 27 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2013 Gezelliger Ik denk dat ik ook maar eens de kant van dat gewaardeerde forumlid op moet... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 27 augustus 2013 Geplaatst: 27 augustus 2013 Die Jet zit ook vól goeie ideeën he... Reserveer de B&B bij Thea maar vast...
thea Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Ja gezellige peer die Bit,we zijn nog met zijn beidjes naar BRAIN KABBES geweest.We konden het niet laten elk 3 planten gekocht,we hadden nog niet genoeg. Iedereen is welkom,maar een belletje van te voren.Druk druk enz. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RobO Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 ... Tomaatjes ook , aardbeien en de laatste échte bosbessen.... hi Bit, heb jij echte bosbessen? Da's bijzonder, hoe doe je dat? Wil ik ook graag in de tuin doen vandaag
aalterse-willy Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 In de tuin niets gedaan maar wel onrechtstreeks. Ben twaalf 'poule de bresse' gaan halen van zes weken oud, deels voor de pan en deels om verder te kweken.Dan heb ik deze namiddag de oprit onder handen genomen en er een product opgezet om weer een tiental jaren mee te kunnen gaan (tegen dan ben ik helemaal oud). Was wel hard labeur hoor. Nu 24 uur gerust laten en er niet op lopen of rijden, hopelijk regent het niet teveel. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
appelvrouw Geplaatst: 28 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2013 Ziet er strak uit Willy! Ik heb kruiden geoogst voor de kruidenthee:Citroenverbena,Agastache dropplantSteviaMunt. Ook Ananassalie te drogen gehangen..ik weet niet of de geur blijft.Stinkende gouwe wortel geoogst voor tinctuur. Verder basilicum geoogst voor pesto( om in te vriezen), tomaatjes voor de sla, bietjes en een berg courgettes voor in de vriezer.Idem sperziebonen.de loopeenden geprobeerd op hun gemak te stellen ( lukt voor geen meter ) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jeanne-heijmans Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Zo Willy dat ziet er heel netjes uit ik alleen in de tuin wat gele bladeren verwijderd en weer rupsen van mijn spruitkool.
Kassiopei Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Vandaag citroenmelisse geoogst, en hopbellen die over de schutting kwamen groeien.Daar hoopte ik al op Verder ieniemienie zonnepitten geoogst van een mini-zonnebloem, wat een gepriegel, en zaden van de oranje teunisbloem.Een paar uitgezaaide helleborussen in potten gezet en genoten van de vlinders.
zonnetje Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 wieden en water gegeven op de tuin .stekjes in potjes gezet .
thea Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 de loopeenden geprobeerd op hun gemak te stellen ( lukt voor geen meter ) Wat goed loop eenden,die eten je slakken hoefd je niet meer te bukken.Nu misschien nog even paaien met slakken voor je eendjes?? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 29 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2013 ja dat proberen we al Thea, we zoeken slakken en leggen die in hun ren. maar de eenden zijn zo bang voor ons dat de slakken kans hebben weg te kruipen misschien moet ik ze maar alvast doorknippen voor Joko en O-no... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Slakken in bier?? http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Sovreze Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Onkruid gewied, pompoenen bevrijd en geconstateerd dat ik meeldauw op de pompoen heb. Dat kan, toch? In rap tempo ook trouwens... maar goed, komkommer is al gestopt en de courgette is er ook al bijna klaar mee, 6 pompoenen en nog 3 hangend vind ik op zich ook prima. Verder geschoffeld in de achtertuin, en kwam in het zandstukje en kluwe eitjes tegen Iemand een idee waarvan deze eitjes kunnen zijn? Heb ze teruggestopt.Ik heb tot nu toe nog geen enkele naaktslak (of gewone slak) in mijn achtertuin gezien, dus of dit slakkeneitjes zijn...?
Sovreze Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Hmm, het lijkt er toch wel op. Huisjesslakken, van die dikke tijgers, onder de tafelpoten. Gevonden! Ach, die mogen blijven. Vandaar dat ik geen naaktslakken zie
Eveline68 Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Yep slakken eitjes, vinden de kippen heeeeerlijk. Hier is het bestraten klaar, vanavond als de zon gezakt is boontjes plukken de zaailingen doen het ook goed (peterselie, tijm, oregano) en drie pompoenen uit pot in de volle grond gezet, beetje laat maar we zullen zien, zeker als dit weer aan blijf houden.
RobO Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 pruimen geplukt en 1/4 weggegeven aan de buuv, krijg er blauwe druiven voor terug = goede ruil toch?knolselderknollen bevrijd van de nz spinazie, die zijn al lekker dikspruiten toch maar wat spruzit toegediend in het hart, duimen maar...zaailingen water gegevenkruisende takken van de pruim gesnoeid en gebalsemddahlia's gepluisd
Bit Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Heel wat. Veel gewied. Tomaten nog een 2e ronde geschoont; die dingen gaan nu toch wel hard achteruit. Tomaten geoogst. 1e appel geplukt, James Grieve, misschien iets te vroeg, ga ik zo na het eten uitproberen. Water gegeven toch weer, nog meer gewied en nog meer gewied. Gemaaid.
Erny Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Gister niet veel vanwege nog herstellend van heel verkouden. Veel door meeldauw aangetaste courgetteblad weggehaald. Duidelijk is wel dat de Ronde de Nice er heel erg gevoelig voor is... helemaal grijs zijn die bladeren. Courgettes geoogst (en ook weer veel weggegeven). Snackkomkommers en de eerste 2 augurken geplukt.Paarse boontjesplanten geordend en boontjes geoogst. Munt uit Oekraine van Bit in de grond gezet. Kennisgemaakt met nieuwe imker en hem in actie gezien, ook bij het uit boom verwijderen van zwerm. In wang geprikt door boze bij toen imker mijn kant opeens opkwam omdat ie bijen onder zn pak had... Goudsbloemen her en der bij buren afgerukt om op mn wang te smeren. 's Nachts in het huisje samen met bezoek (dus het was echt niet stil) vol verbazing gekeken (van dichtbij!) hoe er twee brutale schattige muisjes over mijn gasfornuis dartelden... Vandaag, bij het huisje, tijdens het watergeven geconstateerd dat daar ook Phytophthora in de armzalige tomatenplanten zit, moet volgend jaar toch maar alles onder plastic.Zaadjes van de Lathyrus Heavenly Blue en de Petunia geoogst. En vandaag op de tuin alleen geoogst: chocolade munt, mexicaanse munt, oregano,Yugo Fingerfruit, Patisson, Spinazie, 1 biet , rozemarijn, bramen en lijsterbes.Zaden van Allium Montanum en oregano geoogst.Eerste Mexicaanse augurk geplukt en geproefd... lijken me lekkerder als ze ingemaakt zijn.
mijke Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Ik heb vandaag geconstateerd dat al mn stekjes mislukt zijn Tot zover de zak-methode dus. Alles maar weggeflikkerd. Ook heb ik een aantal planten flink gedouched vanwege vieze luis. Een muntplant was te ver heen, die heb ik weggedaan. De andere flink uitgespoeld en opgeschoond. Net als de bieslook, ik hoop dat die het nog houdt. Verder de tijm en de oregano uitgeplant en de sperzieboon vastgebonden aan zijn houvast. De 3 tomaten in mijn tuin lijken helemaal niet meer te groeien. In tegenstelling tot de 2 op mijn vensterbank, die gaan als kool! Maar tot mijn verbazing zag ik vandaag in de tuin dat er in de grootste tomaat daar wel bloemetjes komen. Zou het dan toch nog?! Ook leuk: de frambozenstruik die we hebben gekregen had al wat framboosjes gegeven. Die tak had ik weggeknipt, maar nu zitten de andere takken ineens vol met vruchten! Nog 2 dagen ofzo en dan zijn ze rijp. Wat een verrassing! Ook de aardbeiplant die we tegelijkertijd gekregen hebben had al 3 aardbeien gegeven ofzo. En nu is ook die weer aan het bloeien. Valt er misschien dit jaar toch nog wat te oogsten uit de tuin! schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
HuubvG Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Eerst heb ik de paar overgebleven palmkoolplanten uit de huistuin naar de compost gedaan, kool wil gewoon niet in zo'n kleine tuin. Of gaas eromheen, of weg ermee was de vraag, want het koolwitje kwam dagelijks op bezoek. En had al een spoor achtergelaten van dikke gaten in alle bladeren van de planten, dus opruimen. Ze stonden tussen andere gewassen die ik wel wil bewaren en die het wel goed doen. Maar wel jammer, ik heb het nog niet echt gegeten dus nu weet ik nog niet hoe het smaakt. Daarna alle bladeren van alle planten afgeknipt die er ziek uitzagen, onder de gele vlekken, bruine randen, vooral bij de augurkplanten (kas) en zonnebloemen, maar ook wat bij de sierbloemen, wedstrijdbonen, aubergines (kas en buiten). Eén hele tomatenplant in de kas bleek een holle, rotte stengel te hebben, die heb ik er voorzichtig uitgehaald, de mooie roma (san marzano) tomaten eraf gehaald om te drogen. De plant heb ik in de afvalcontainer gedaan. Hier en daar was wat onkruid te bespeuren. Een deel heb ik gewied, maar niet alles. Kleine brandnetels mogen bijvoorbeeld blijven staan en iets waarvan ik niet weet wat het is, mag ook nog even blijven. Tja en weer veel water gegeven, de potplanten en de afrikaantjes (o ja, afrikaantjes verplant om meer ruimte te maken voor een buitenpeper die begint pepers te maken) ook water, de kas water. Dat was het weer. Onder meer.
Aanbevolen berichten