Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorbereiding kippen houden.


appelvrouw

Aanbevolen berichten

De kipjes zijn gearriveerd!!

 

Jorieke schreef:

Klopt, haan is leghornhaan, 3 iets kleinere zijn leghorn hennen. Die krijgen net zo'n kam (maar dan geen lellen), dus niet schrikken

De kleinste witte (met hier en daar een zwart vlekje) hebben een Bresse moeder, en een Marans vader. Dus er komen als het goed is mooi choco-bruine eieren uit. En groot ook!

De zwartjes zijn inderdaad Orpington. Die leggen vrij kleine eitjes, maar ze zijn lekker rustig en gemoedelijk. En ik vind de kleinere eitjes lekkerder dan de grote.

 

Ze zitten nog in de verhuisbak in de woonkamer, alwaar we de aankomende dagen een soort van multiculturele gemeenschap hebben met kippen, veel pepers en paprika`s, aubergines en een enkele tomaat. En mensen natuurlijk. Die moeten allemaal warm blijven, en buiten sneeuwt het net.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Het is wel eens op hoor, maar dan hoor je ze vanzelf wel. Op een gegeven moment (als ze zo groot zijn als die haan nu is) zet ik het bakje met voer ook wat hoger (op een tegel of een steen) omdat ze er anders steeds troep in gooien, of er in gaan staan en dan alles uit het bakje vegen.

We geven ze naast dat kuikenvoer, ook nog gewone (gebroken) granen en maïs enzo. En je kunt ze al laten wennen aan keukenafval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gisteren en vandaag door een tweede gift van het voer wat gehakte kruiden gegeven, brandnetel, venkel, zevenblad en knoflookbieslook.

Ook wat gehakte rozijnen. Ze kennen mijn stem al goed en staan klaar te eten als ik eraan kom.

 

Een van de Orpingtons is denkelijk ook een haantje. De grootste dame van de leghorns is heel relaxt en handtam. Ze heeft haar naam verdiend ( Big Sis)

Zijn er tips om ze tam te maken?

 

We (Lie dus) zijn hard aan t werk om ze naar de benedenkeuken te brengen..het caviahok wordt te klein. De kachel brand beneden, Lie moet de lamp daar installeren, en dan over enige uurtjes is het er warm genoeg.

Ze komen in een groter laag hokding van de buren, met als onderlaag, eerst plastic, dan karton en dan stro en zaagsel, de vloer moet wel schoon blijven

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn kips in notime handtam gemaakt met meelwormen.

Gewone levende meelwormen.

Zijn ze gek op en eten ze zo uit je hand.

Is ook erg gezond voor ze ( eiwitten ) mits met mate, maar dat geld voor alles.

Beetje yoghurt zijn ze ook dol op trouwens!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone levende meelwormen..*denkt na* hoe zou dat in het Frans heten...

 

Gelukkig had Lie vanmiddag een potje bij de hand met het graven, die heb ik ze toen maar gevoerd..( ik wist niet dat wormen zo elastisch waren totdat ik 2 kipjes allebei aan een andere kant zag hangen )

 

Hier zitten ze in een ongebruikte keuken..de houtkachel geeft veel warmte, dus de lamp gaat alleen `s-morgens aan ( is het idee)img063780761364317012.JPGimg063461291364316995.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe de lamp nog maar aan want ze kruipen zo veel bij elkaar dat ze het toch nog koud hebben... Meestal is het zi dat kuikens met 4/5 weken was onder de lamp we gaan maar met verhuizing en wat stress kun je beter een weekje langer doen....

 

 

Ik houdt hier de warmte plaat aan totdat niemand er meer onder ligt..

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Sandra.

Maar ze zitten denkelijk in dat hoekje omdat de houtkachel daar flink brand..dat geeft een sterke stralingswarmte, en volgens mij minstens net zo warm als de lamp..Lie doet er als laatste nog om middernacht hout op.

Daarom dacht ik alleen in de ochtend omdat de kachel dan niet zo warm meer is...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

meelwormen in het frans = vers de farine

Hier kan je ze kopen in elke dierenwinkel zo`n beetje.

er bestaan ook gedroogde varianten, maar die vinden mijne minder lekker.

Ik koop ze ook wel eens online, gelijk een kilo.

je kan ze lang bewaren, in een afgesloten bak met mini luchtgaatjes en een stuk wortel en zaagsel of kranten snippers en dan iets koel ( niet buiten en ook niet kamertemperatuur )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok! Dierenwinkels heb je hier niet..veel vind je in de super, maar dat verse spul dan weer niet. Gehakte worm is voorlopig het alternatief..en ik heb een composthoop..in het najaar zaten daar duizenden van die kleine rode wormpjes..daar ga ik morgen maar eens graven..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lie is al een aardig eind op weg met de caravan. Hij heeft hem helemaal leeggetrokken, en zijkanten opnieuw verstevigd met underlayment. Zitstokken geplaatst van 7 centimeter dikke haagbeuktakken. Zou de schors eraf moeten?

Hij moet nog een extra deurtje maken voor de kipjes zelf, want de caravanopening staat op het zuiden, daar komt hier de meeste wind vandaan.

Dan de elektra doortrekken naar het hok, en de draad voor de schrik plaatsen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hard op weg! Schors hoeft er niet af hoor, ik zou de stok alleen wel af en toe insmeren met olie. Gewone zonnebloem/raapzaad/watdanook olie. Normaal zijn er al heel wat hoekjes en kiertjes waar eventueel bloedluizen in kunnen komen. En bij een tak met schors is dat extra. Maar met het verwijderen van het schors, heb je niet ineens geen bloedluizen, dus ik zou het er op laten.

Door die olie plakken de luizen vast in hoekjes, en houd je de boel biologisch onder controle. We doen het zelf nog niet heel lang hoor, maar het werkt tot nu toe goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfolie mag vast ook Als het maar plantaardig is, ivm de kippen die er aan gaan pikken. Daar gaan we zeker wat van die flessen voor gebruiken!

Overdag zitten die luizen bijna allemaal in kiertjes en scheurtjes rond de zitstokken. Dan smeer je die olie er op, en verstik je ze dus. Je zal er nooit helemaal van af komen, maar wie weet komen ze niet eens bij jullie. Valt niet te voorspellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Kunnen ze het nu al hebben? Als ik wat extra zaagsel bij het hok gooi worden ze helemaal dol en doen en stofbad.

Trouwens, ik had net het Orpingtonhaantje vast, waarvan ik dacht dat het het haantje zou kunnen zijn. Hij(zij?) heeft geen lel onder de kin.Dan is het toch een hen? Zijn de witjes net zolang uit het ei als hun orpingtonbroertjes? Nu zo`n beetje 5 weken dan? Ze beginnen echte veren te krijgen, en overal dwarrelt dons. Woensdag uiterlijk moeten ze het hok in, want dan krijg ik een lading logees, die hebben die ruimte nodig. Het zou dan niet meer vriezen, maar wel koude nachten ( 1 graad...)moet er dan een kacheltje bij?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die witjes zijn inderdaad net zolang uit het ei als die witjes. Het kan zijn dat dat lelletje nog komt. Of het blijkt toch een hen

 

Bloedluis hebben ze vast niet, het opfok gedeelte is bij ons bloedluisvrij, ze zijn niet in aanraking gekomen met andere kippen, en daar heb ik ook nog geen plaag gezien. Kippen houden altijd van een stofbad, en van veel gepluk en gepoets en gepik in hun verenkleed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en volgens mij, omdat ze het dons gaan verliezen, plukken en pikken ze extra veel. Ik zag echt geen spoor van lel, alleen maar veertjes onder de kin. Ze zijn supergezellig, kennen mijn stem heel goed nu, (ik verwen zo ook best wel met steeds wat anders...) en ik ben er blij mee

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kippen moeten nu echt de keuken uit. Donderdag komt hier een berg logees en het hele voorhuis moet nodig van stof en veertjes ontdaan worden. Een deel van onze gasten is alleergied voor stof en zo. Gisteren heeft Lie de caravan verder afgetimmerd, en vannacht hebben we een warmtetest gedaan. Hij heeft een vrij ruime kist gemaakt, die op de caravanvloer gezet, en we hebben onze lamp van 100 watt erboven gehangen. Het werd ongeveer 11 graden in de kist, dat was vanmorgen om 8 u. Vannacht heeft het misschien maar een enkel graadje gevroren.

De 250 wattlamp vonden we dan weer eng in de caravan, straks gaat de boel in de fik...

 

Als we de kist iets kleiner maken, en er houtzaagsel en stro in ligt ( en de kippen) zal het iets warmer worden, maar niet meer dan 13/14 graden.

De aankomende nachten zal het steeds enkele graden ( -2 ongeveer) vriezen.

Kan dat voor de kuikens ( 5 en 9 weken) heeft er iemand een idee? Ze zijn nu een behoorlijk warme keuken gewend.

 

Ik kan nog op zoek gaan naar een 150 wattlamp, ik zag er van de week een in de supermarkt(infrarood).

 

Ik probeerde me op het kippenforum in te loggen, maar dat is niet gelukt..iedereen heet tegenwoordig Jet , Jette, Jettie, Jetske? In ieder geval waren mijn pogingen opgebruikt..straks weer

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zo eens meten hoe warm het is op de plek waar ze bij ons zitten.

 

Edit: Hier in de schuur, onder de 150 Watt lamp, is het 16 graden. Die lamp hangt aardig hoog, omdat ze al wat groter zijn. Beetje afbouwen dus zeg maar. Ik denk dat die grotere kipjes er wel goed tegen kunnen. Die zitten al heel goed in de veren. En die kleintjes kruipen onder de grotere, net als dat ze bij hun moeder zouden doen. Met lekker wat zaagsel en hooi/stro, kunnen ze goed wegkruipen.

 

Kan je niet de 4 grootsten naar de caravan doen, en de kleintjes in die kleinere kooi in huis? Ergens waar de gasten niet komen? Jullie slaapkamer ofzo

 

Kukelt jouw haantje trouwens al? Hier begint er al wel 1! Echt heel snel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...