Jorieke123 Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Ik had dit jaar voor het eerst dat er wormen in mijn kolen zaten. Dus echt IN de kool, je komt ze pas tegen als je de 1e 5 of 6 bladeren (die al bij de kool horen, niet de losse bladeren die lager op de stam zitten) van de kool hebt verwijderd. Hebben meer mensen daar last van? Ze kruipen duidelijk via de stam in de kool...Ik teel op zandgrond, dus het is niet vochtig in de tuin. Ook stond er (vrij...) weinig onkruid in het veldje. Ik heb net de laatste 3 kolen geschaafd die ik al een tijdje geleden uit de tuin heb gehaald, en daar zitten ze dan nog steeds in. Ze leven ook gewoon nog. Ze maken de bladeren lelijk, al kan je het niet echt vraat noemen. Maar goed, het grootste probleem is dat je niet weet of ze nog dieper in de kool zitten, tot je er 1 in plakjes tegenkomt nadat je de kool hebt geschaafd Ik heb het vooral bij de rode kolen, maar had het ook bij een witte. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Ik heb dat ook. Zelfs pissebedden. Ze overwinteren daar kennelijk. Op de tuin dus de buitenste bladeren goed verwijderen om te voorkomen dat je ze mee neemt naar huis. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Geen last van gelukkig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Het is zo maar even een gedachtensprongetje hoor. Het wil dus niet zeggen dat mijn theorie klopt maar zou het niet zo kunnen zijn dat wormen 's nachts bij voor hun gunstige omstandigheden , zoals een vochtige omgeving , wel erg makkelijk vanuit hun normale leefomgeving door kunnen kruipen naar een voor hun wat 'hogere etage' en zich daar dan schuil houden ? In dit geval een 'vergissing van de worm' dus ( hem niet kwalijk te nemen vanwege zijn geringe intelligentie ) want een worm vreet geen levend materiaal . In dat geval zou zoiets voorkomen kunnen worden door koolbladeren die met de grond kontakt maken tijdig te verwijderen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 22, 2012 Author Share Posted November 22, 2012 Hm.. dat zou zo maar kunnen natuurlijk. Ik ga volgend jaar eens wat bladeren verwijderen die op de grond hangen. Zien of dat helpt. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Heb daar ook 'last' van, is natuurlijk een vochtige plek. Bij het versnijden kom je ze dan tegen, al dan niet in stukken... Het zijn bij mij altijd fel rode wormen, dus waarschijnlijk iets van mestwormen en geen regenwormen? Ik heb zelf niet het idee dat ze schade veroorzaken, maar waarom ze er dan zitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Ze zitten hier wel vaak op plekken waar de kool minder fris en fruitig is. Waar het rood veranderd is in een soort van zwart/blauw. Of de wormen dat doet, of dat dat er al was en dat de wormen daar op af komen? Geen idee.Het zijn vrij kleine platte wormpjes. Er zit wel af en toe eentje bij die roder is van kleur, maar ook niet allemaal. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts