Ga naar inhoud

Wat ga je komend seizoen verbouwen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

hou je vast....(doe ik ook...mezelf dan )

aardappelen, frieslanders rattes, truffel

aardpeer en yacon

kool: filderkraut voor de pot, savooie geel en groene, rode, witte, spruit, boeren, bloem

blad: andijvie sla, nz spinazie, snijbiet, spinazie, veldsla

knol/wortel: chinese radijs, venkel, selder, pastinaak, ui zaai en poot, knoflook oerprei biet

gras: suikermais, amaranth, straatgras , winterrogge, alleen voor de winter hè,

bonen: tuin, snij, spek, capucijners, peultjes, prelude, borlotti?

vrucht: vijg, blauwe bes, josta, framboos, braam, zwarte bes rode bes morel kers kwee (hoop ik) gala appel, cox, lombarts calville, pruim opal, peertje hoop ik doyenne, ananaskersje

rabarber

tomaten op ent brandywine, russian black, tiny tim, coeur de boeuf,

augurkjes, courgette en pompoen blue en hokaido

olijfkomkommer, rattenstaartjes,

aardbei onbekend en lambada

zwarte zonnebloemzaden voor de pers, en bloemen voor de vaas

smeerwortel bocking 14 voor de gier, flox, crocosmia, delphinium, cosmea, cosmos, dahlia's, astromelia, kardoen voor de bloem, bloembollen, zinnia, nigella, astilbe, lavatera, digitalis, ijzerhard asters lady in black

eucalyptus, siergras voor de vaas, ridderspoor, chocolade plant, veronica, heul veel springbalsemien. hertshooi longkruid phlomis wederik rozen hoop ik, akelei, geranium, hortensia, vaste lathyrus

kruiden: bies, salie, munt, lavas, thijm, citroenthijm, rozemarijn, egyptische ui, helichrysum, kamille, mierikswortel, selderij, peterselie citroenbasilicum, sereh binnen, lauriertje, borage, alsem

kortom weinig van veel ipv veel van weinig

dawazzum denk ik...

p.s. de weg naar een goede oogst is geplaveid met goede voornemens...

aangepast door Gast
Geplaatst:

OP hoeveel m2 teel jij RobO?

Ik zal mijn lijstje ook eens opzoeken..;

hier komt ie :

Spinazie Noorman, Nieuwzeelandse spinazie, Rucola ( 3 soortjes ), blad mosterd, Andijvie nr. 5, Andijvie Catalgona gourmet, Tatsoi, paksoi, Boerenkool redbor, boerenkool reflex, Bloemkool herfstreuzen, Rodekool langedijker bewaar, Bladkool redrussian, eeuwig moes, palmkool, courgette Amira, courgette black beauty, courgette ronde de nice, courgette white lebanese, courgette white fancy, pluksla amerikaanse roodrand, pluksla rode, krul sla groen/rood, kropsla wonder der 4 jaargetijden, kropsla sylvester, kropsla hilde, ijsbergsla great lakes, winter sla arctic king, kropsla zomer diamant, veld sla jaarrond, komkommer moneta, komkommer marketmore, komkommer lemon, komkommer bianco lungo di parigi, komkommer Basto, snack komkommer, tomaat cherry black, tomaat cherry ice, tomaat rose de bern, tomaat orange pear, tomaat roma, tomaat roman candle, tomaat gerdeners delight, tomaat purple passion, tomaat maya, tomaat mikado, tomaat money maker, augurk hokus, augurk vert petit de paris, snijboon oriente, snijboon mantra, doperwt vada, stok slaboon rakker, stok slaboon mechelse tros, tuinboon crimson, boon flageolet, peulen grijze rood bloeier, pronkboon golden sunshine, ananas kers grote, meloen cantaloupe, meloen watermeloen, aubergine dancer, stokboon gold elfe, courgette quand, wortel A`damse bak, wortel nantes, winter peen atomic red, snij selderij, knolselderij monarch, koolraap helenor, berenknoflook, olifant knoflook, probeersel knoflook van AH bio, radijs jumbo, radijs amethyst, pompoen uchiki kuri, basilicum genovese, kraailook, daslook, wortel parijse markt, chinese bieslook, dille, spruiten roodnerf, spruiten rubine, biet chioggia, biet borsch, biet, beepee golden, biet albina veredura, biet kogel ronde, wortel red samurai, paprika roumanian rainbow, paprika yolo wonder, lente ui rood, lente ui wit, bos ui rood, bos ui wit, gle ui, rode ui, witte ui, sjalot, aardappel bergerac, aardappel Raja, aardappel frieslander, rabaraber, aardbei ostara, aardbei florian, aardbei lambada, aardbei yellow wonder, bonenkruid, zwarte framboos, rode framboos, gele framboos, doornloze braam, appel elstar, peer conference, stoof peer st remy, stoofpeer gieser, pruim opal, wichter pruim, snijbiet rainbow, wortel cosmic purple, prei zwitserse reuzen, welsh onion, heeeel veel kruiden en heel veel geneeskrachtige kruiden.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

ik heb ongeveer 5m2 en ga daarin andijvie, peultjes, sla, rode bieten, knoflook, bosuitjes, 1 rode kool ( ) en sla verbouwen Van de knoflook staan al 7 groene puntjes boven de grond

In een houten kratje wil ik wat kruiden zetten

Geplaatst:

ik ga volgend jaar een 60m² hebben en ga het volgende kweken

aardappelen, vroege en late

aardbeien, rode en witte

bloemkool,

rode kool,

groene kool,

spruitkool,

worteltjes, gekleurde en gewone

prei,

selder

spinazie,

paprika, witte, rode, gele oranje mss paarse

boontjes,

tomaat, gele en rode kersttomaatjes, en gewone tomaat

sla

druifjes.

ui rood en geel

pompoenen

pepers.

meloen.

weet alleen niet goed welke soorten te bestellen.

bij hobbyzaden hebben ze niet zoveel keuze

en bij vlaams zadenhandel vind ik het vrij duur, kom in totaal op een 110 euro.

groetjes

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Geplaatst:

aardappels vroege en late

aubergine

tomaat millefleur

tomaat red cherry large

tomaat tiny tim

sla klein duimpje

sla kraganer summer

sla eva

ui snowball

tuinbonen

boterboontjes

doperwt tristar

wortels parijse

wortels vital lounge

winterwortelen berlicumse

komkommer tanja

meloen gala

raapstelen,gewone groene

nz spinazie

prei

witlof

kruisbes

appel

pruim

kers

druiven

Dit was het volgens mij.

Geplaatst:

Naast het fruit wat er al in staat, de kruiden tuin en de rabarber ben ik van plan te planten:

Andijvie

verschillende soorten sla

verschillende soorten tomaten

aardpeer

verschillende soorten aardappels

prei

gele bonen

tuin bonen

snij bonen

peultjes

doperwten

augurken

boerenkool

courgette

spinazie

pepers

knolselderij

mais

brocolli

koolraap

bieten

ananaskers

misschien pompoenen

en ik wil eens proberen om trosgierst te planten en een asperge bed aan te leggen, ik moet alleen nog opzoeken hoe ik dit het beste kan doen.

Geplaatst:

Trosgierst Angela ?? Dat klinkt interessant, dat vinden mijn kippetjes heerlijk Koop je daar zaad voor of zaai je gewoon stukjes van de gedroogde trosgierst ?

Geplaatst:

Mijn vogels zijn er ook dol op, onderin de zakken die ik altijd koop ligt altijd los spul dat ga ik gewoon zaaien.

Ik heb het een keer eerder geprobeerd en het kiemde echt ontzettend snel je zag het echt letterlijk groeien alleen toen de plantjes (lijkt op gras) een paar centimeter hoog waren stierf het ineens af??

Misschien toch nog te koud geweest, maar ik probeer het gewoon nog een keer.

Geplaatst:

Dat klinkt goed !! Ik ga het ook proberen, misschien ga ik het wel binnen zaaien, ik heb momenteel ook een bakje met graan gezaaid voor mijn kippetjes, het is al zo'n 10 cm. hoog

Geplaatst:

Wat ik in ieder geval komend jaar graag wil:

aardpeer

schorseneren

pastinaken

zeekool

suikermais

minimais

snijbiet

winterpostelein

haverwortel

lathyruspeultjes

tuinbonen

koolrabi

rucola

pluksla

limabonen

winterwortelen (white belgian)

rettich

aardbeispinazie

groene en witte kool

kruiden (waaronder munt, bieslook, peterselie, basilicum, bonenkruid en stevia)

paprika's

komkommer

tomaten

uien (verschillende)

stoksnijbonen (or du rhin)

zuring

chinese kool

raapsteel

diverse snijbloemen en bloemenmengsels (voor bijen en vlinders)

en nog meer wel, maar dit in ieder geval.

Ga ook voor weinig van veel verschillende!

Geplaatst:

Bij mij komt er ook alleen maar meer bij...

Wat een drama, plaats te kort!!

Heb vanuit de zaden enveloppe leuke zaden erbij verzameld en kon het ook niet laten toen ik de nieuwsbrief van Vreekens voorbij zag komen..

Grrrr. wat erg zeg.

dus ik moet toch inkrimpen qua aantallen en dan maar meerdere soorten op 1 bed.

Kan van de buurman ook nog aardpeer krijgen dus dat doe ik maar in een mega speciekuip. ( spul woekert nogal hoorde ik? )

Ook ga ik de ruimte maar benutten die ik van plan was weer met gras in te zaaien ( was handiger, zo langs het kippen hok met het deurtje etc ) maar ik heb de ruimte gewoon nodig..

Oooo wat erg..

Geplaatst:

Hallo,

Eigenlijk een copy van dit jaar:

Trostomaten Pomodoro

Hollandsche Komkommers

IJsbergsla

Bloemkool

Brocolli

Stokslabonen Rentegevers

Stamslabonen

Rijspeulen Vroege Hendriks

Tuinbonen Driemaal wit

Spruitkool Brassica oleracea F1

SnijAndijvie Witte

Kroot Detroit 2

Wortelen A'damse bak

Koolrapen Friese Gele

Bieslook Red Ninja

Spinazie Breedblad scherpzaad

UIen bewaar

Aardappelen Frieslander

Er zal vast iets bij komen, een probeersel ofzo, maar voorlopig zal dit 't wel zijn..

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Geplaatst:

Je kan weinig van veel doen, of veel van weinig... Denk daar maar eens over na!

Er zal altijd wel een hoekje vrij zijn waar je dan toch die rettig of die pastinaak nog kan zetten om te proberen... Maar voor een aantal soorten maakt het wel uit of je dat inpland of niet: wat dacht je van Rabarber of bijvoorbeeld courgette, die nemen echt wel wat ruimte in....

Over het algemeen doe ik het zo dat ik iedere dag van de tuin kan eten, dat gaat natuurlijk niet op in de winter, hoewel we nog wel wat eten van de tuin, maar dat is dan ingevroren. En natuurlijk zijn veel soorten groenten dan welkom!

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Geplaatst:

In onze moestuin komt te staan

Aardbeien 80 planten 2 soorten door drager en vroege

Prei

Uien

Lente ui

Sla soorten

Suikermais

Pastinaak

Wortelen

Rode bieten

Bonen aantal soorten

Witlof

Kool soorten kunnen we niet doen want we hebben knolvoet in de grond zitten

En aardappels kan ook niet want dit jaar hadden we aardappel ziekte erin zitten

Tomaten

Paprika

Komkommer

Snack komkommer

Snack paprika

En tros geest voor me vogels ik heb het vorige jaar niet gedaan maar daar voor wel alleen naast aardappels dat werkt niet volgens mij slechte buren

En in me bijentuin komen

Phacialia en komkommerkruid te staan

En later in het jaar springbaksemien

Geplaatst:
Heb net geteld dat ik inmiddels zaad heb voor 148 soorten groenten Ben een 'hoarder' aan het worden

148 soorten ????

Hm weet niet of ik daar aan kom.

Heb je evt. ook ruil-materiaal?? ( ben altijd in voor ruilen ) Zo ja, PB me dan ff!

Ben ook nog opzoek naar een mooi systeem om mijn zaden in te bewaren.

Mijn huidige systeem wordt te krap..

Binnenkort maar es ff naar de Zweedse woongigant voor een opbergsysteem.

Geplaatst:

KIPPEN

Maar even serieus;

Aarbeien, worteltjes, witte kool, rode kool, savooiekool, koolrabi, radijs, framboos, peren, perziken, basilicum, tijm, zonnebloemen, verscheidene soorten tomaten en paprikas, aardappels, appels, citroen, borlottibonen, chinese kool, winterpostelein, rucola, bernagie, afrikaantjes, duizendblad, uien, knoflook, mosterd, augurken, komkommers, tulbandpompoenen, aubergine, kidney bonen, oregano, majoraan, hertshoornweegbree, dille, koriander, peterselie, salie, veldsla, nieuw-zeelandspinazie, klaver voor stikstof en zo, broccoli, ijsbergsla, goudbes, sperziebonen, en enokitake.

Ik ben hoogstwaarschijnlijk iets vergeten, maar dat maakt nu niet zo veel uit.

Geplaatst:
Ben ook nog opzoek naar een mooi systeem om mijn zaden in te bewaren.

Bij Maxx een grote wijn kist voor 6 flessen?

heb een houenkastje-systeem op het oog van Ikea.

Heb op MP een adverteerde bij mij in de buurt gezien, maar nu reageert die niet..Grrr

Toch bedankt voor de tip Thea! ( we hebben geen Maxx in de buurt.. )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...