Gemma Geplaatst: 25 november 2012 Geplaatst: 25 november 2012 De titel zegt het al:Wat komt er komend seizoen in de tuin?Misschien doen we nog ideeën op van elkaar. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
RobO Geplaatst: 25 november 2012 Geplaatst: 25 november 2012 (aangepast) hou je vast....(doe ik ook...mezelf dan )aardappelen, frieslanders rattes, truffelaardpeer en yacon kool: filderkraut voor de pot, savooie geel en groene, rode, witte, spruit, boeren, bloemblad: andijvie sla, nz spinazie, snijbiet, spinazie, veldslaknol/wortel: chinese radijs, venkel, selder, pastinaak, ui zaai en poot, knoflook oerprei bietgras: suikermais, amaranth, straatgras , winterrogge, alleen voor de winter hè, bonen: tuin, snij, spek, capucijners, peultjes, prelude, borlotti?vrucht: vijg, blauwe bes, josta, framboos, braam, zwarte bes rode bes morel kers kwee (hoop ik) gala appel, cox, lombarts calville, pruim opal, peertje hoop ik doyenne, ananaskersjerabarbertomaten op ent brandywine, russian black, tiny tim, coeur de boeuf, augurkjes, courgette en pompoen blue en hokaidoolijfkomkommer, rattenstaartjes, aardbei onbekend en lambadazwarte zonnebloemzaden voor de pers, en bloemen voor de vaassmeerwortel bocking 14 voor de gier, flox, crocosmia, delphinium, cosmea, cosmos, dahlia's, astromelia, kardoen voor de bloem, bloembollen, zinnia, nigella, astilbe, lavatera, digitalis, ijzerhard asters lady in blackeucalyptus, siergras voor de vaas, ridderspoor, chocolade plant, veronica, heul veel springbalsemien. hertshooi longkruid phlomis wederik rozen hoop ik, akelei, geranium, hortensia, vaste lathyruskruiden: bies, salie, munt, lavas, thijm, citroenthijm, rozemarijn, egyptische ui, helichrysum, kamille, mierikswortel, selderij, peterselie citroenbasilicum, sereh binnen, lauriertje, borage, alsem kortom weinig van veel ipv veel van weinig dawazzum denk ik... p.s. de weg naar een goede oogst is geplaveid met goede voornemens... 27 november 2012 aangepast door Gast Quote
Gemma Geplaatst: 26 november 2012 Auteur Geplaatst: 26 november 2012 OP hoeveel m2 teel jij RobO?Ik zal mijn lijstje ook eens opzoeken..; hier komt ie : Spinazie Noorman, Nieuwzeelandse spinazie, Rucola ( 3 soortjes ), blad mosterd, Andijvie nr. 5, Andijvie Catalgona gourmet, Tatsoi, paksoi, Boerenkool redbor, boerenkool reflex, Bloemkool herfstreuzen, Rodekool langedijker bewaar, Bladkool redrussian, eeuwig moes, palmkool, courgette Amira, courgette black beauty, courgette ronde de nice, courgette white lebanese, courgette white fancy, pluksla amerikaanse roodrand, pluksla rode, krul sla groen/rood, kropsla wonder der 4 jaargetijden, kropsla sylvester, kropsla hilde, ijsbergsla great lakes, winter sla arctic king, kropsla zomer diamant, veld sla jaarrond, komkommer moneta, komkommer marketmore, komkommer lemon, komkommer bianco lungo di parigi, komkommer Basto, snack komkommer, tomaat cherry black, tomaat cherry ice, tomaat rose de bern, tomaat orange pear, tomaat roma, tomaat roman candle, tomaat gerdeners delight, tomaat purple passion, tomaat maya, tomaat mikado, tomaat money maker, augurk hokus, augurk vert petit de paris, snijboon oriente, snijboon mantra, doperwt vada, stok slaboon rakker, stok slaboon mechelse tros, tuinboon crimson, boon flageolet, peulen grijze rood bloeier, pronkboon golden sunshine, ananas kers grote, meloen cantaloupe, meloen watermeloen, aubergine dancer, stokboon gold elfe, courgette quand, wortel A`damse bak, wortel nantes, winter peen atomic red, snij selderij, knolselderij monarch, koolraap helenor, berenknoflook, olifant knoflook, probeersel knoflook van AH bio, radijs jumbo, radijs amethyst, pompoen uchiki kuri, basilicum genovese, kraailook, daslook, wortel parijse markt, chinese bieslook, dille, spruiten roodnerf, spruiten rubine, biet chioggia, biet borsch, biet, beepee golden, biet albina veredura, biet kogel ronde, wortel red samurai, paprika roumanian rainbow, paprika yolo wonder, lente ui rood, lente ui wit, bos ui rood, bos ui wit, gle ui, rode ui, witte ui, sjalot, aardappel bergerac, aardappel Raja, aardappel frieslander, rabaraber, aardbei ostara, aardbei florian, aardbei lambada, aardbei yellow wonder, bonenkruid, zwarte framboos, rode framboos, gele framboos, doornloze braam, appel elstar, peer conference, stoof peer st remy, stoofpeer gieser, pruim opal, wichter pruim, snijbiet rainbow, wortel cosmic purple, prei zwitserse reuzen, welsh onion, heeeel veel kruiden en heel veel geneeskrachtige kruiden. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
RobO Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 we hebben ongeveer 350 meter moes en een klein stukje bij de keuken thuis voor de kruiden Quote
Nynkef Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 ik heb ongeveer 5m2 en ga daarin andijvie, peultjes, sla, rode bieten, knoflook, bosuitjes, 1 rode kool ( ) en sla verbouwen Van de knoflook staan al 7 groene puntjes boven de grond In een houten kratje wil ik wat kruiden zetten Quote
hayays Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 ik ga volgend jaar een 60m² hebben en ga het volgende kweken aardappelen, vroege en lateaardbeien, rode en wittebloemkool, rode kool, groene kool, spruitkool,worteltjes, gekleurde en gewoneprei,selderspinazie,paprika, witte, rode, gele oranje mss paarseboontjes,tomaat, gele en rode kersttomaatjes, en gewone tomaatsladruifjes.ui rood en geelpompoenen pepers.meloen. weet alleen niet goed welke soorten te bestellen.bij hobbyzaden hebben ze niet zoveel keuzeen bij vlaams zadenhandel vind ik het vrij duur, kom in totaal op een 110 euro. groetjes Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.
jeanne-heijmans Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 aardappels vroege en lateauberginetomaat millefleurtomaat red cherry largetomaat tiny timsla klein duimpjesla kraganer summersla evaui snowballtuinbonenboterboontjesdoperwt tristarwortels parijsewortels vital loungewinterwortelen berlicumsekomkommer tanjameloen gala raapstelen,gewone groenenz spinaziepreiwitlofkruisbesappelpruimkersdruivenDit was het volgens mij. Quote
freggel Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Buiten de reguliere groenten ga ik voor het eerst serieus aan de slag met kolen en suikermais. Kool is eerst niet goed gelukt, en dat wil ik nu goed gaan uitproberen. Suikermais is voor het eerst. Quote blog/freggel/
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Naast het fruit wat er al in staat, de kruiden tuin en de rabarber ben ik van plan te planten: Andijvieverschillende soorten slaverschillende soorten tomatenaardpeerverschillende soorten aardappelspreigele bonentuin bonensnij bonenpeultjesdoperwtenaugurkenboerenkoolcourgettespinaziepepersknolselderijmaisbrocollikoolraapbietenananaskers misschien pompoenenen ik wil eens proberen om trosgierst te planten en een asperge bed aan te leggen, ik moet alleen nog opzoeken hoe ik dit het beste kan doen. Quote
Nynkef Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Trosgierst Angela ?? Dat klinkt interessant, dat vinden mijn kippetjes heerlijk Koop je daar zaad voor of zaai je gewoon stukjes van de gedroogde trosgierst ? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Mijn vogels zijn er ook dol op, onderin de zakken die ik altijd koop ligt altijd los spul dat ga ik gewoon zaaien.Ik heb het een keer eerder geprobeerd en het kiemde echt ontzettend snel je zag het echt letterlijk groeien alleen toen de plantjes (lijkt op gras) een paar centimeter hoog waren stierf het ineens af??Misschien toch nog te koud geweest, maar ik probeer het gewoon nog een keer. Quote
Nynkef Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Dat klinkt goed !! Ik ga het ook proberen, misschien ga ik het wel binnen zaaien, ik heb momenteel ook een bakje met graan gezaaid voor mijn kippetjes, het is al zo'n 10 cm. hoog Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Dat kan, ik weet alleen niet of het werkt.Je moet er alleen rekening mee houden dat je het niet over kunt planten, daar kan het schijnbaar niet tegen. Quote
Mar Geplaatst: 3 december 2012 Geplaatst: 3 december 2012 Wat ik in ieder geval komend jaar graag wil:aardpeerschorsenerenpastinakenzeekoolsuikermaisminimaissnijbietwinterposteleinhaverwortellathyruspeultjestuinbonenkoolrabirucolaplukslalimabonenwinterwortelen (white belgian)rettichaardbeispinaziegroene en witte koolkruiden (waaronder munt, bieslook, peterselie, basilicum, bonenkruid en stevia)paprika'skomkommertomatenuien (verschillende)stoksnijbonen (or du rhin)zuringchinese koolraapsteeldiverse snijbloemen en bloemenmengsels (voor bijen en vlinders) en nog meer wel, maar dit in ieder geval. Ga ook voor weinig van veel verschillende! Quote
Gemma Geplaatst: 4 december 2012 Auteur Geplaatst: 4 december 2012 Bij mij komt er ook alleen maar meer bij...Wat een drama, plaats te kort!! Heb vanuit de zaden enveloppe leuke zaden erbij verzameld en kon het ook niet laten toen ik de nieuwsbrief van Vreekens voorbij zag komen..Grrrr. wat erg zeg. dus ik moet toch inkrimpen qua aantallen en dan maar meerdere soorten op 1 bed.Kan van de buurman ook nog aardpeer krijgen dus dat doe ik maar in een mega speciekuip. ( spul woekert nogal hoorde ik? )Ook ga ik de ruimte maar benutten die ik van plan was weer met gras in te zaaien ( was handiger, zo langs het kippen hok met het deurtje etc ) maar ik heb de ruimte gewoon nodig..Oooo wat erg.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Antoine Geplaatst: 4 december 2012 Geplaatst: 4 december 2012 Hallo, Eigenlijk een copy van dit jaar: Trostomaten PomodoroHollandsche KomkommersIJsbergslaBloemkoolBrocolliStokslabonen RentegeversStamslabonenRijspeulen Vroege HendriksTuinbonen Driemaal witSpruitkool Brassica oleracea F1SnijAndijvie WitteKroot Detroit 2Wortelen A'damse bakKoolrapen Friese GeleBieslook Red NinjaSpinazie Breedblad scherpzaadUIen bewaarAardappelen Frieslander Er zal vast iets bij komen, een probeersel ofzo, maar voorlopig zal dit 't wel zijn.. gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Gemma Geplaatst: 4 december 2012 Auteur Geplaatst: 4 december 2012 Ik vind het erg leuk om van iedereen te lzen wat een ieder gaat verbouwen.Ik zal vanmiddag een teeltplan gaan opstellen.Eens kijken of ik uit kom of dat ik toch dingen moet gaan schrappen.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Maarten Geplaatst: 4 december 2012 Geplaatst: 4 december 2012 Heb net geteld dat ik inmiddels zaad heb voor 148 soorten groenten Ben een 'hoarder' aan het worden Quote
Antoine Geplaatst: 5 december 2012 Geplaatst: 5 december 2012 Je kan weinig van veel doen, of veel van weinig... Denk daar maar eens over na! Er zal altijd wel een hoekje vrij zijn waar je dan toch die rettig of die pastinaak nog kan zetten om te proberen... Maar voor een aantal soorten maakt het wel uit of je dat inpland of niet: wat dacht je van Rabarber of bijvoorbeeld courgette, die nemen echt wel wat ruimte in.... Over het algemeen doe ik het zo dat ik iedere dag van de tuin kan eten, dat gaat natuurlijk niet op in de winter, hoewel we nog wel wat eten van de tuin, maar dat is dan ingevroren. En natuurlijk zijn veel soorten groenten dan welkom! Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Paulus36 Geplaatst: 5 december 2012 Geplaatst: 5 december 2012 In onze moestuin komt te staan Aardbeien 80 planten 2 soorten door drager en vroege Prei Uien Lente ui Sla soorten Suikermais Pastinaak Wortelen Rode bieten Bonen aantal soortenWitlof Kool soorten kunnen we niet doen want we hebben knolvoet in de grond zitten En aardappels kan ook niet want dit jaar hadden we aardappel ziekte erin zitten Tomaten Paprika Komkommer Snack komkommer Snack paprika En tros geest voor me vogels ik heb het vorige jaar niet gedaan maar daar voor wel alleen naast aardappels dat werkt niet volgens mij slechte buren En in me bijentuin komen Phacialia en komkommerkruid te staan En later in het jaar springbaksemien Quote
Gemma Geplaatst: 8 december 2012 Auteur Geplaatst: 8 december 2012 Heb net geteld dat ik inmiddels zaad heb voor 148 soorten groenten Ben een 'hoarder' aan het worden 148 soorten ???? Hm weet niet of ik daar aan kom.Heb je evt. ook ruil-materiaal?? ( ben altijd in voor ruilen ) Zo ja, PB me dan ff!Ben ook nog opzoek naar een mooi systeem om mijn zaden in te bewaren.Mijn huidige systeem wordt te krap..Binnenkort maar es ff naar de Zweedse woongigant voor een opbergsysteem. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
jvdh Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 KIPPEN Maar even serieus;Aarbeien, worteltjes, witte kool, rode kool, savooiekool, koolrabi, radijs, framboos, peren, perziken, basilicum, tijm, zonnebloemen, verscheidene soorten tomaten en paprikas, aardappels, appels, citroen, borlottibonen, chinese kool, winterpostelein, rucola, bernagie, afrikaantjes, duizendblad, uien, knoflook, mosterd, augurken, komkommers, tulbandpompoenen, aubergine, kidney bonen, oregano, majoraan, hertshoornweegbree, dille, koriander, peterselie, salie, veldsla, nieuw-zeelandspinazie, klaver voor stikstof en zo, broccoli, ijsbergsla, goudbes, sperziebonen, en enokitake. Ik ben hoogstwaarschijnlijk iets vergeten, maar dat maakt nu niet zo veel uit. Quote
thea Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Ben ook nog opzoek naar een mooi systeem om mijn zaden in te bewaren. Bij Maxx een grote wijn kist voor 6 flessen? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Gemma Geplaatst: 10 december 2012 Auteur Geplaatst: 10 december 2012 oooww... en nog meer zaden gekocht bij Vreekens.. Kon het niet laten ( kreun.. ) Is het al bijna maart?? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Gemma Geplaatst: 10 december 2012 Auteur Geplaatst: 10 december 2012 Ben ook nog opzoek naar een mooi systeem om mijn zaden in te bewaren. Bij Maxx een grote wijn kist voor 6 flessen? heb een houenkastje-systeem op het oog van Ikea.Heb op MP een adverteerde bij mij in de buurt gezien, maar nu reageert die niet..GrrrToch bedankt voor de tip Thea! ( we hebben geen Maxx in de buurt.. ) Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.