BonTon Geplaatst: 25 november 2012 Geplaatst: 25 november 2012 Hallo als "newby" heb ik een vraag; de grond waar ik op zit is rivierklei. De grond is de afgelopen jaren wel wat aan gedaan maar afgelopen zomer was deze keihard. Mijn gedachte is om op het kavel van 95 m2 er 6 kuub compost op te gooien en deze te vermengen met de bovenste laag (20 cm). Op deze manier denk ik dat ik in een keer van het probleem af ben. Vraag me wel af of dit problemen kan geven voor volgend jaar met de groei van bepaalde planten. Met vriendelijke groet, Ton Quote
RobO Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Ik denk dat het afhangt van de compost: gemeente compost etc. kan te zout zijn voor van alles en nog watsommige planten hebben meer voeding nodig: kool bijvoorbeeldVerder verteert de compost natuurlijk dus je zult het moeten bijhouden door steeds compost bij te maken Die 6 kuub betekent maar 6 cm laagdikte en zelfs als je dat door de bovenste 20 cm werkt kan daaronder ook een afgesloten kleilaag zitten dus een beetje zand erbij zou ook wel werken.Ik zou eerst twee steek diep spitten met extra zand vóór de winter, dan vriezen de brokken nog stuk, dan de grond beschermen tegen dichtslaan met mulch/compost en dan in het voorjaar oude mest en compost erbij mengen. Als je na een paar jaar een fijne teellaag hebt bijhouden met eigen compost, bladaarde etc. Quote
Jorg Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Eenmalig twee steken diep om de lagen te doorbreken, eventueel in het voorjaar frezen met compost en mest, en daarna mulchen zou ook mijn advies zijn. Of je daarna elk jaar mest/compost 1 steek diep onderspit of dat je kiest voor no-dig methodes is aan jou. Zelf heb ik de eerste jaren gespit om de bodem te verrijken met organisch materiaal en nu de structuur redelijk/goed is stap ik langzaam over naar het permanent mulchen. Het toevoegen van zand heeft weinig zin, zie de volgende artikelen: kleigrond-verbeteren-t3606-20.html#p97946 Structuur verbeteren is in ieder geval een lange termijn project, maar het jaar na jaar verbeteren van de grond zal uiteindelijk zeker zijn vruchten afwerpen. Quote
RobO Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 dank je Jorg, geen zand door klei maar, tenzij je de 50% haalt bij ons werkt het wel ok, maar wij zitten dan ook op veen, als we er zand door mengen schept en schoffelt het veel beter psvolgens http://www.bodemacademie.nl/index.php?i=312 helpt kalk calciumsulfaat ook om de structuur te doorbreken Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.