Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kleigrond verbeteren?


Edje

Aanbevolen berichten

Het onderwerp stelt de vraag al , maar bij deze nogmaals.

 

Hoe kan ik de kleigrond verbeteren?

Ik ben een beginnende moestuinderen weet enkel hoe een zaadje de grond in kan.

 

In de moestuin die ik toegewezen heb gekregen 2 weken geleden , krijg ik met moeite mijn spade de grond in.

Ik lees en hoor veel over mest , enkeld dan weer wel met stro dan weer met zaagsel.

 

Dus ik zie de tuin door de mest niet meer bij wijze van spreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Edje,

 

De bodem verbeteren is een proces van jaren. Ik zou je aanraden om dit jaar de tuin te laten ploegen of deze te spitten. Werk dan gelijk wat mest onder. Mest met stro heeft de voorkeur boven zaagsel - liefst laat je de mest een jaar verteren op een hoop maar vers onder spitten kan nog net, het duurt nog even voordat er weer groentes op komen te staan. Compost is ook prima en misschien is een groenbemester ook een idee volgend jaar?

Uiteindelijk gaat het er om dat je het humus gehalte verhoogt.

 

In het voorjaar laat je de tuin dan diep frezen zodat de grond helemaal los is (dus niet met een klein apparaatje dat maar zeer oppervlakkig werkt). Vraag er eens naar op het volkstuin complex waar je zit, veel zaken worden collectief georganiseerd. Idem met mest en compost.

 

Enkele tips

  • Niet op (natte) grond lopen dit geeft structuur bederf waardoor het water langer blijft staan. Ook veel lopen op natte grond geeft al flink structuur bederf. Gebruik tegels, een houten plank of een vast looppad.
  • werk het gehele seizoen met een mulche tussen de planten, dit verhoogt het bodem leven en daarmee ook de bodemstructuur.
  • Dek zaden af met een laagje potgrond in plaats van de kleigrond voor een goed kiempercentage.
  • zaai diep wortelende groenbemesters om de grond los te maken, spit deze daarna onder om het humus gehalte te verhogen.

 

In dit topic wordt het maken van verhoogde bedden ook nog als oplossing genoemd (een investering waar je jaren plezier van hebt waarschijnlijk): https://www.moestuinforum.nl/hoe-kan-ik-mijn-kleigrond-verbeteren-t859.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg bedankt voor de tips!

Zo leer ik nog snel wat als beginner.

 

Ik ben druk met informeren via het moestuin vereniging ,de tuin is reeds geploegd door deze dus meschien te laat om er wat op te gooien?

 

over groenbemesting had ik al wat gelezen enkeld bij deze zie ik de tuin ook niet meer door de groenbemesters.

Gele mosterd en Blasramanas (als ik dat goed schrijf) word vaak gebruikt volgens internet bronnen.

 

compost via de moestuinvereniging word door hun zelf afgeraden daar er veel onkruid en glas in zit ?

 

vaste pad ligt gelukkig in de tuin , 20m bij 3 x30cm tegels.

 

Mest zal ik gaan kijken waar ik deze in de buurt kan krijgen , vast wel bij een paardenclub?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er aan waar de compost vandaan komt. Ik heb wel eens gelezen dat sommige volkstuin verenigingen een eigen algemene composthoop hebben waar van alles op wordt gegooid (dus ook onkruidzaad en zieke planten). Die compost zou ik zeker niet gebruiken! Ook over gft compost van de gemeente hoor je nog wel eens slechte geluiden. Vroeger was dit inderdaad minder van kwaliteit. Er schijnt beste wel wat verschil te zitten tussen regio's/gemeenten wat kwaliteit betreft. Zoals je zelf weet wordt er in de groene vuilnisbak best nog wel eens wat troep gegooid, dat komt natuurlijk op de hoop terecht. Als je een beetje het forum hebt doorgespit zal je lezen dat ik wel positieve ervaringen heb met compost van de gemeente. Ik weet dat het groenafval/gft afval in mijn regio onder keurkmerk en onder hoge temperatuur gecomposteerd wordt waardoor de meeste schimmels en zaden het loodje leggen. Ik hou onkruid gewoon goed bij maar ik kan niet zeggen dat door gebruik van deze compost ik meer onkruid te wieden heb...

 

Als er al geploegd is zou ik dit er toch nog in een dunne laag boven op gooien zodat het straks na het frezen alsnog door de grond gewerkt wordt.

 

Bij manege's kan je het vaak gratis ophalen, als je er voor moet betalen zou ik er voor bedanken en naar een andere manege rijden. Bij ons op het complex wordt het elk weekend gratis bezorgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hierboven is al veel gezegd. En klopt allemaal. Zelf begin ik ook dit seizoen op een zware-klei-tuin. Weet niet wat je wensen zijn zo'n eerste seizoen, maar je kan je keuze's wat bijstellen voor het 1e jaar. Ik ga voor stukje groenbemester met goede doorworteling , stukje eenjarigen ( latyrus bv ) bedje afrikanen etc etc. Er zijn ook dingen die een zware toplaag wel redelijk verdragen, simpele aardbeien bv op ruggen met worteldoek gepoot misschien ?

 

Dat alles al geploegd, of diep gefreest is, is al super lijkt me. Nu nog een toplaag aanbrengen kan ook heel goed. Ruwe mest erop, en in maart / april onderwerken; voor sommige teelten niet schadelijk, zelfs gewenst. Is nu de mest wel wat te vers, is ook nog geen ramp. Het is nog vroeg, en er komt heus nog wel ee stukje winter. De schadelijke bestanddelen van de versere mest zijn wel uitgespoeld tegen maart. Hier op het complex gaan ladingen champion-compost erop ( bij mij niet, ik heb al een boer geregeld die gaat leveren )

 

Ik begin zelf morgen met het grondwerk. Foute boel , ik loop en rij alles vast nu in die natte derrie. Helaas. Moet het er mee doen. Ik stel het eerste jaar m'n verlangens wat bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zware kleigrond verbeteren? Ik zit met hetzelfde vraagstuk.

 

Ik neem aan dat je in 2012 van een florerende moestuin wilt genieten?

 

Vanuit Dynamisch oogpunt:

 

Niet doen

 

- mest onderspitten

Op kleigrond verturft dit in de bodem. Het humusaandeel is niet mobiel. Daarnaast bevat mest veel stikstof. Kolen, courgettes, en sommige bladgewassen houden hiervan, maar veruit de meeste groente verdragen geen mest. Beter een mesthoop opwerpen en de verteerde mest eind 2012 met een drietand/rechttand hark oppervlakkig inwerken. Het bodemleven (o.a wormen en bacteriën) gebruikt de verteerde mest als voedsel en zetten het om tot humus. Voedingsstoffen blijven goed aan humus hangen. Ook maakt humus kleigrond luchtiger. Goed verteerde mest bevat nog maar weinig stikstof.

- snippers/zaagsel onderwerken

Bacterien die koolhydraten (hout) omzetten tot humus gebruiken voor dit proces veel stikstof. Houtproducten ontrekken daarmee de essentiële stikstof uit de bodem, hetgeen niet wenselijk is.

- diepspitten

Het lijkt verleidelijk om kleigrond grondig te spitten ten einde deze luchtiger van structuur te maken. Het effect is tijdelijk. De grond zakt weer in elkaar en wordt nog vaster van structuur omdat het aanwezige bodemleven tijdens de grondbewerking (grotendeels) vernietigd is.

Frezen is al even funest.

- betreding

Bij nat weer niet onnodig over kleigrond lopen. De grond verdicht snel.

 

Doen

 

- wintermulch

Nadat de verteerde mest oppervlakkig is ingewerkt kun je de grond afstrooien met blad. Dit voorkomt onkruidgroei, uitspoeling en bevordert een langer seizoen met actief bodemleven.

- zomermulch

Gebruik compost of plantaardig afval als stro/blad/etc. Geen houtachtig materiaal. Zomermulch beperkt onkruiden en verbeterd het humusgehalte van de bodem.

- compost/champost

In plaats van verteerde mest kan ook compost worden gebruikt om oppervlakkig te worden ingewerkt op de winterdag. Verteerde mest bevat het meeste stikstof, gevolgd door champost en compost.

- turf

Turf bevat veel humus. Meer nog als compost. Zogenaamde tuinturf heeft de voorkeur. Deze heeft een neutrale zuurgraad en beïnvloed de PH van de grond niet.

- kalk

Kalk bevordert de activiteit van het bodemleven (bodemluchtigheid) Een teveel aan kalk gaat ten koste van het humusgehalte en in de bodem aanwezige voedingsstoffen (uitspoeling)

- groenbemesters

Lupine op zandgrond en raaigras op klei (voor hoogst humusgehalte) Spit de groenbemesters oppervlakkig onder.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

... krijg ik met moeite mijn spade de grond in. ....

Twee kleine tips:

  • gebruik een spitvork ipv schop of spa. Aan een spitvork blijft minder klei hangen en een spitvork is steviger;
  • De spa of spitvork regelmatig goed nat maken (zet een emmer water klaar) dan blijft de klei minder plakken.

Over mest en kalk enzo is al veel gezegd, ook in eerdere topics, en daarmee heb ik niet veel eigen ervaring, dus daar bemoei ik me maar even niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het onderwerp stelt de vraag al , maar bij deze nogmaals.

 

Hoe kan ik de kleigrond verbeteren?

Ik ben een beginnende moestuinderen weet enkel hoe een zaadje de grond in kan.

 

In de moestuin die ik toegewezen heb gekregen 2 weken geleden , krijg ik met moeite mijn spade de grond in.

Ik lees en hoor veel over mest , enkeld dan weer wel met stro dan weer met zaagsel.

 

Dus ik zie de tuin door de mest niet meer bij wijze van spreken.

 

Niks mis met kleigrond en dat zeker niet voor een moestuin. Er zitten uiteraard een aantal nadelen aan vast maar alles hangt af van wat je met die moestuin wil aanvangen.

 

Een toevoeging van grof zand, koemestkorrels en kalk zal de bodem luchtiger maken en minder zuur maar ook ietsje armer. Dat laatste is overigens geen probleem daar zulke grond vaak overrijk is aan meststoffen maar eerder arm aan bodemleven.

Het lijkt tegenstrijdig maar zonder gezond bodemleven kan je maar een ding doen: kunstmest toevoegen en blijven toevoegen.....

 

Gezonde bodem levert gezonde planten, zo eenvoudig is het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- turf

Turf bevat veel humus. Meer nog als compost. Zogenaamde tuinturf heeft de voorkeur. Deze heeft een neutrale zuurgraad en beïnvloed de PH van de grond niet.

 

Turf zal hoedanook de zuurtegraad negatief beinvloeden. Turf wordt vaak gebruikt voor zaaigoed omdat het zo luchtig is waardoor de plant wortelruimte krijgt. Gaat turf verteren wordt de bodem zuur....

 

En er is meer mis mee en dat is ook de reden waarom een goede kwekerij niks uitlevert dat in turf staat wat daar niet in hoort op te groeien.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is alles al gezegd. Wij hebben hebben ook zware klei en doen het zo:

Zo veel mogelijk organisch materiaal toevoegen en mulchen. Wij doen dat met bladeren, stro en soms wat zaagsel uit het caviahok (met caviamest dus ). Ook voegen we compost toe.

Spitten en frezen willen wij niet omdat het het bodemleven erg verstoord. We namen de tuin 2jr geleden over van iemand die wel spitte, en die geen mulch gebruikte. Totaal dichtgeslagen was de grond in het voorjaar, weinig mee te beginnen.

Nu, onder een zo continue mogelijke mulchlaag (gehele winter, en zo mogelijk het hele jaar door), hebben we mooie rulle en luchtige aarde, met ook nog eens veel minder onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het er mee eens dat frezen geen lange termijn oplossing is. Niet frezen of niet spitten (no-dig)kan prima als de bodem al een goede structuur bezit, deze methode is echter niet voor elke tuin weggelegd. Zeker niet als de structuur, en waarschijnlijk ook het bodemleven, al slecht is (zo slecht zelfs dat je er geen spade in krijgt) gaat het heel lang duren voordat je het gewenste effect hebt bereikt. Bovendien valt, nu het nog niet streng gevroren heeft, de klei in de reeds geploegde tuin van ed niet of minder makkelijk uit elkaar. In het specifieke geval van ed denk ik dat het onderploegen van materiaal en het frezen in het voorjaar een goede start vormen voor een nieuwe moestuin. Van daar uit kan je gaan werken aan een no-dig tuin en langzaam het humus gehalte en bodemleven opbouwen.

 

Mulchen tijdens het seizoen en in de winter is altijd aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

na wat telefoontjes naar diverse manege's blijkt er 1 om de hoek te zitten die maar al te graag hun mest komen brengen en zelfs de kar legen op de tuin en op gewenste plek.

 

morgen maar even achterin een plekje aanwijzen (achterste 4x10meter licht braak op een compost bultje na)

Link naar reactie
Delen op andere sites

inmiddels 4 m3 mest gekregen (meer dan ik verwacht had) , het onderste gedeelte (lag in een aanhanger met hoge wanden) lijkt zelfs op AS.

rook en dampen kwamen hiervan af tijdens transport.

deze onderste laag bleek er al maanden in te liggen en kwa gevoel was dit zeker 40 graden of meer.

kan ik deze laag al gebruiken??

 

sorry voor al de vragen maar ben zeer anthousiast maar wil het wel Goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang mest nog werkt (broeit, hitte produceerd) gebruik ik haar bij voorkeur niet. Ze bevat dan nog relatief veel stikstof.

 

Ik gebruik mest om het organische stofgehalte van de grond te verhogen. Alle mest komt hier op een hoop. Eind 2012 spreid ik het over de tuin

Het overschot aan stikstof is dan vervlogen.

 

Broeimest is wel ideaal als bodemverbetering voor komkommers, meloenen e.d Deze planten hebben een grote behoefte aan stikstof en profiteren van de afgegeven warmte. T.z.t haal ik deze broeimest uit het hart van de hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inmiddels 4 m3 mest gekregen (meer dan ik verwacht had) , het onderste gedeelte (lag in een aanhanger met hoge wanden) lijkt zelfs op AS.

rook en dampen kwamen hiervan af tijdens transport.

deze onderste laag bleek er al maanden in te liggen en kwa gevoel was dit zeker 40 graden of meer.

kan ik deze laag al gebruiken??

 

sorry voor al de vragen maar ben zeer anthousiast maar wil het wel Goed doen.

 

Het enige wat je nu kan doen is de mest verspreiden en dan in de lente (nu dus grapje) onderspitten zodat die eerder kan afbreken.

 

Zoals ik voordien al alludeerde, niet behandelde mest (en paardenmest in het biezonder) bevat ontieglijk veel onkruid kiemen. Spit je dat nu onder dan heb je komend seizoen geheid veel onkruid dat je jarenlang zal achtervolgen, etaleer je het dan is het risico al een stuk minder.

Zeker als het eens flink gaat vriezen....Ziet er niet naar uit for the moment....

 

Ik zou de boel voorlopig gewoon laten liggen en als je de moed hebt het af en toe eens helemaal omwoelen; wat onderaan ligt naar boven brengen enz. dat komt dat de compostering beslist ten goede en ook het aantal onkruidzaden met kiemkracht zal dalen...

 

Succes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...
even allemaal uitproberen voor me omdat mijn grond mega klei grond is.

 

Tip!

 

Meng je grond af met geel zand, is voor de meeste groenten het beste! En in het najaar Champignonnen-mest erover, dan krijg je een geweldige mulg. Zeker als je in het voorjaar de grond freesd....

 

suc6!

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zand door je kleigrond mengen wordt over het algemeen afgeraden Antione . Beter om enkele jaren te investeren in een duurzame oplossing om je bodem luchtiger te maken: compost, maargoed dat is voer voor discussie in een andere topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd....

 

Bij ons op het complex doen ze het altijd zo. En dat gaat eigenlijk prima!

 

Hm, misschien andere grondsoort? We hebben hier een hele zure veengrond, dat is anders als klei natuurlijk....

 

gr

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel gegoogled, zelf geen ervaring met het toevoegen van zand, maar de meeste (betrouwbare) websites geven een negatief advies voor het toevoegen van zand, bijvoorbeeld de Washington State University :

...the equally misguided practice of adding sand to improve a clay soil texture needs to be addressed.

 

Soil texture

Soil texture is determined by particle size, which ranges from microscopic clay flakes to more rounded silt particles to sand grains. While undisturbed sandy soils are well aerated and well drained, they are nutrient poor since sand and silt cannot bind mineral nutrients. In contrast, clay soils do bind mineral

nutrients but have poor drainage and aeration. Thus, a soil with both sandy and clay characteristics should be optimal for plant root health. So it's easy to see how the practice of adding sand to clay soils has evolved.

 

The problems occur when sand and clay are mixed in incorrect proportions. An ideal soil has 50% pore space (with the remainder consisting of minerals and organic matter). The pore spaces in a clay soil are all small, while those in a sandy soil are all large. When one mixes a sandy and a clay soil together, the

large pore spaces of the sandy soil are filled with the smaller clay particles. This results in a heavier, denser soil with less total pore space than either the sandy or the clay soil alone. (A good analogy is the manufacture of concrete, which entails mixing sand with cement - a fine particle substance. The results

are obvious.) A soil must consist of nearly 50% sand by total volume before it takes on the characteristics of a sandy soil. For most sites, it would be prohibitively expensive to remove half the existing soil and add an equal volume of sand and then till it to the necessary 18-24". Mineral

amendments of large particle size, such as perlite, may provide some benefit but can also be costly depending on the size of the site. (Reducing this task to amending only the planting hole is a recipe for plant failure and perhaps will be addressed in a separate column.)

 

Bottom line:

• Clay soils are not inherently bad, but can be problematic if they lack good structure.

• To significantly alter a clay soil, sand must be incorporated to about 50% of the total soil volume.

• Many problems associated with clay soils (poor aeration, drainage, etc.) can be alleviated through

good management practices.

 

Bron: http://www.puyallup.wsu.edu/~linda%20chalker-scott/horticultural%20myths_files/Myths/Amendments%202.pdf

En van het forum:
hallo .

geen zand er doorheen werken geen nut spoelt maar beneden toe .

gewoon het liefste grof achtige compost om het luchtig te maken .

niet te weinig en er goed door heen mengen .

door na gewoon zaaien of planten de wortels van de planten doen de rest .

Sluit me aan bij Peet, zand vindt je na een tijdje uitgespoeld terug in een laagje op zo'n 30 cm, is maar tijdelijk. Compost daarentegen is zoals de Natuur werkt en dus goed (in principe, want er is nog wel een verschil tussen compost en compost). Maar ik zou nu inderdaad gewoon een snelle oplossing kiezen, puur voor de structuur, dan kun je je tijdens het seizoen misschien verdiepen in wat nu Werkelijk goed is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...