Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komen mijn kruiden volgend jaar gewoon weer op?

Antoine

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb de volgende 'kruiden' op m'n tuin staan: Selderij, Peterselie en Bieslook.

Ik gebruik deze eigenlijk alleen voor de soep.

Nu heb ik ze afgesneden net boven de grond, komen ze dan volgend jaar gewoon weer omhoog? Of moet ik ze eruit steken? Of verplanten? Liefst dat laatste niet want dat plekje waar ze nu staan is ideaal...

Ik hoor graag van jullie...

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Ik gebruik mijn peterselie en selderij bijna altijd 2 jaar dat gaat goed zolang ik ze maar regelmatig knip.

Het jaar daarop haal ik weer een nieuw potje bij de Jumbo of Aldi die scheur ik en zet de stukjes dan in een rij, ieder stukje word dan weer een volle plant.

• 3 weeks later...

Bieslook kun je zowel in potjes als ook vollegronds uizaaien/uitzetten. Scheuren om de drie jaar. Afsnijden tot 3 cm.boven de grond. De bloemen zijn goed te verwerken in diverse bloemstukken. De volgende bruikbare soorten zijn; Gewone bieslook (Allium schoenoprasum).

Chinese bieslook (Allium tuberosum).

Siberische bieslook (Allium ramosum).

Bij Peterselie kun je het beste de bloemen en geel blad verwijderen. Drogen gaat slecht,beter nog kun je het invriezen. Rijk aan vitamine A en C en mineralen. De volgende bruikbare soorten zijn; Gewone peterselie(gladbladig),Wortelpeterselie,Gekroesde peterselie(Petroselinum crispum).

Bij Selderij moet je de bloemen verwijderen. Te gebruiken als groente,sterk aromatisch. De plant wordt op 2 manieren gebruikt;als bleekselderij en knolselderij.

m.v.g.

hansi

• 3 months later...

Ja, de plantjes komen weer gewoon op. Maar overgebleven peterselie gaat groeien met dikke stelen. Die kan je het best uit de plant knippen, tenzij je snel bloemen en zaad wilt hebben. Die stengels kan je overigens gewoon in dunne plakjes snijden en door gerechten mengen, vooral als die gerechten nog moeten koken, er zit volop peterseliesmaak in.

Peterselie en bladselderij kun je oogsten en invriezen. Zo kun je er ook makkelijk over beschikken als er in de tuin niets te oogsten is.

Peterselie in kleine stukjes knippen en losjes invriezen in een zakje of een doosje. Als je wat nodig hebt, gewoon die hoeveelheid uit het doosje of zakje nemen en over/door het gerecht strooien. Het is ontdooid voordat je het op eet. Niet meekoken!

Snijselderij of bladselderij is GEEN bleekselderij, zoals Hansi zegt. Ook daarvan frisse takjes of bladen oogsten en losjes invriezen. Deze worden wel even meegekookt in soep e.d. Knolselderij en bleekselderij is wel familie, maar hebben een andere teeltwijze. Bladeren van knol- en bleekselderij kunnen wel gebruikt worden zoals snijselderij, maar daarmee beperk je de groei van de witte knol (knolselderij) of de dikke bladstelen van bleekselderij, terwijl ze alle groeikracht nodig hebben om op tijd te volgroeien. De bladeren van een bloeiende snijselderij kun je gewoon in soep e.d. gebruiken. Ze zijn wat stugger, maar in de soep wordt toch alles zachtgekookt. Aroma verandert niet.

Een goed alternatief voor snijselderij (alle selderij groeit eerste maanden na zaai maar heel langzaam) is zwartmoeskervel, die veel sneller groeit en daardoor bijna het hele seizoen oogstbaar is. Een grote - vorm en groeiwijze lijken op lavas - plant die makkelijk voortzaait, maar waarvan het zaad maar heel kort ( 1 maand of zo) vruchtbaar blijft.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.