Antoine Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Hallo, Ik heb de volgende 'kruiden' op m'n tuin staan: Selderij, Peterselie en Bieslook. Ik gebruik deze eigenlijk alleen voor de soep. Nu heb ik ze afgesneden net boven de grond, komen ze dan volgend jaar gewoon weer omhoog? Of moet ik ze eruit steken? Of verplanten? Liefst dat laatste niet want dat plekje waar ze nu staan is ideaal... Ik hoor graag van jullie... gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Mijn bieslook komt jaar na jaar op op dezelfde plek, van de andere 2 weet ik het niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 peterselie en selderij zijn lekkerder als jong plantje, zoals de meeste groenten/kruiden. Als ze de winter al door komen gaan ze toch bloeien. Je kunt zelfs in één seizoen beter twee keer zaaien of jonge plantjes kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Ik gebruik mijn peterselie en selderij bijna altijd 2 jaar dat gaat goed zolang ik ze maar regelmatig knip. Het jaar daarop haal ik weer een nieuw potje bij de Jumbo of Aldi die scheur ik en zet de stukjes dan in een rij, ieder stukje word dan weer een volle plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 De 3 kruiden die jij noemt, zijn 2-jarig. Vroeg in het voorjaar zal jij de eerste blaadjes al kunnen oogsten. Inderdaad zullen ze vrij snel gaan doorschieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 22, 2012 Share Posted December 22, 2012 Ik heb hier munt, oregano en bieslook dat komt elk jaar gewoon weer op op dezelfde plek ( en verder op ook.. ) Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Bieslook kun je zowel in potjes als ook vollegronds uizaaien/uitzetten. Scheuren om de drie jaar. Afsnijden tot 3 cm.boven de grond. De bloemen zijn goed te verwerken in diverse bloemstukken. De volgende bruikbare soorten zijn; Gewone bieslook (Allium schoenoprasum). Chinese bieslook (Allium tuberosum). Siberische bieslook (Allium ramosum). Bij Peterselie kun je het beste de bloemen en geel blad verwijderen. Drogen gaat slecht,beter nog kun je het invriezen. Rijk aan vitamine A en C en mineralen. De volgende bruikbare soorten zijn; Gewone peterselie(gladbladig),Wortelpeterselie,Gekroesde peterselie(Petroselinum crispum). Bij Selderij moet je de bloemen verwijderen. Te gebruiken als groente,sterk aromatisch. De plant wordt op 2 manieren gebruikt;als bleekselderij en knolselderij. m.v.g.hansi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Ja, de plantjes komen weer gewoon op. Maar overgebleven peterselie gaat groeien met dikke stelen. Die kan je het best uit de plant knippen, tenzij je snel bloemen en zaad wilt hebben. Die stengels kan je overigens gewoon in dunne plakjes snijden en door gerechten mengen, vooral als die gerechten nog moeten koken, er zit volop peterseliesmaak in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Peterselie en bladselderij kun je oogsten en invriezen. Zo kun je er ook makkelijk over beschikken als er in de tuin niets te oogsten is. Peterselie in kleine stukjes knippen en losjes invriezen in een zakje of een doosje. Als je wat nodig hebt, gewoon die hoeveelheid uit het doosje of zakje nemen en over/door het gerecht strooien. Het is ontdooid voordat je het op eet. Niet meekoken! Snijselderij of bladselderij is GEEN bleekselderij, zoals Hansi zegt. Ook daarvan frisse takjes of bladen oogsten en losjes invriezen. Deze worden wel even meegekookt in soep e.d. Knolselderij en bleekselderij is wel familie, maar hebben een andere teeltwijze. Bladeren van knol- en bleekselderij kunnen wel gebruikt worden zoals snijselderij, maar daarmee beperk je de groei van de witte knol (knolselderij) of de dikke bladstelen van bleekselderij, terwijl ze alle groeikracht nodig hebben om op tijd te volgroeien. De bladeren van een bloeiende snijselderij kun je gewoon in soep e.d. gebruiken. Ze zijn wat stugger, maar in de soep wordt toch alles zachtgekookt. Aroma verandert niet. Een goed alternatief voor snijselderij (alle selderij groeit eerste maanden na zaai maar heel langzaam) is zwartmoeskervel, die veel sneller groeit en daardoor bijna het hele seizoen oogstbaar is. Een grote - vorm en groeiwijze lijken op lavas - plant die makkelijk voortzaait, maar waarvan het zaad maar heel kort ( 1 maand of zo) vruchtbaar blijft. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts