RobO Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 We gebruiken hier af en toe een klein beetje mierikswortel voor de salades. Weten jullie of je dat kunt invriezen of drogen of inmaken zonder veel smaakverlies? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 In een emmertje met zand(niet té vochtig) in de kelder of zo, kun je een stuk wortel vrij lang bewaren.....als je het raspt kan het ingevroren(dit laatste heb ik zelf nog niet gedaan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Daar heb ik mij vorig jaar eens over ingelezen. En dat bewaren blijkt erg moeilijk te zijn. Er schijnt altijd smaakverlies op te treden.Had ergens een website gevonden van iemand die allerlei manieren had geprobeerd en vergeleken.Invriezen zorgde ook voor smaakverlies. Zelf heb ik gekozen voor het bewaren in azijn (met zout).En een deel door de pot met mayo gegooid. En deze optie ga ik dit jaar weer doen. Lekker geraspt door de mayo roeren, pot weer dicht en dan heb ik lekkere pittige mayonaise het hele jaar. Ben benieuwd op dat "inkuilen" gaat werken... dan is dat ook een optie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Ik laat het in grond zitten.Blad sterft af maar ik weet waar het zit.Opgraven wanneer nodig.In het voorjaar loopt het overgebleven weer uit. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Gelezen: "In het najaar geoogst kan het in kisten met vochtig zand worden bewaard in de kelder. In de koelkast, met een hoge vochtigheidsgraad, tot wel een jaar. Stukken wortel in een zakje in de diepvries. Dat is -20 o C of soms nog wat meer. Dan worden ze na ontdooien wel zacht, maar als u ze diepgevroren raspt is er niets aan de hand. De ideale temperatuur is -5 o C. Anderen zeggen: eerst raspen dan invriezen. Ons bezwaar daarbij is dat de scherpte dan sneller vervliegt. (Als u veel raspt: ventileer goed!)" Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 ja, hebben we gedaan, in de vriezer, gaat prima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Gelezen: "In het najaar geoogst kan het in kisten met vochtig zand worden bewaard in de kelder. In de koelkast, met een hoge vochtigheidsgraad, tot wel een jaar. Stukken wortel in een zakje in de diepvries. Dat is -20 o C of soms nog wat meer. Dan worden ze na ontdooien wel zacht, maar als u ze diepgevroren raspt is er niets aan de hand. De ideale temperatuur is -5 o C. Anderen zeggen: eerst raspen dan invriezen. Ons bezwaar daarbij is dat de scherpte dan sneller vervliegt. (Als u veel raspt: ventileer goed!)" Speets, ik ben elke x zwaar onder de indruk van de heldere informatie die je weet op te duiken. Petje af! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 O dank je wel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 Valt me op en wilde het niet onbenoemd laten. We kunnen nl allemaal wel googelen, maar de ene informatie is de andere niet. Daarvoor dus dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts