Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Enthout

Bertus

Recommended Posts

Een gedeelte van mijn tuin is een (nog vrij jong) boomgaardje met oa kers (Kordia), appel (Topaz, Opal, Redlane), perzik (Benedicte, Avalon Pride), pruim (Opal), Abrikoos (Kuresia) en div. klein fruit (o.a kiwibes, blauwebes, zwarte bes).

Om optimaal gebruik te maken van de ruimte zijn de meeste fruitsoorten op zwakke onderstammen. Nu heb ik een paar (zeer) zwakke VVA-1 onderstammen op de kop getikt en wil graag wat experimenteren en hier enkele pruimen op enten. Heb e.e.a. op internet opgezocht hoe dat te doen maar ik heb geen enthout, lijkt me hartstikke leuk om wat te probren

Ik woon in de regio Venlo en vraag me af of er forumleden in de regio wonen die me kunnen helpen aan eenjarige takjes van de pruimensoorten Reine Victoria en Reine Claude Verte en een (lekkere) Nectarine.

Ben benieuwd....

groet, Bert

Waar een kerstgroet al niet goed voor is.

Een groet van een kennis waarvan ik wist dat hij fruitbomen heeft. Contact opgenomen en.... hij heeft zowel de Victoria als de RC Verte, hartstikke mooi.

In januari (de tijd voor het verzamelen van enthout) ga ik bij hem wat takjes ophalen en dan kan ik eind feb / begin maart wat gaan experimenteren.

In deze soppige donkere dagen begin ik wel naar het voorjaar te verlangen

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vandaag enthout opgehaald van RC Verte en RC Victoria. Tevens een paar eenjarige scheuten meegekregen van de zgn "Bokender" pruim. Heeft iemand herkenning aan dit pruimenras? Mijn ouders hadden die vroeger ook al in de tuin. Het is een lekkere zoete vrij kleine rood/paars/gele pruim en is, volgens mij, vernoemd naar het dorpje Boekend (in dialect: Bokend) hier vlakbij bij Venlo.

Ik heb het enthout ingegraven (ging nog net) om eind feb./begin mrt op de VVA-1 onderstammetjes te enten. Tevens wil ik mijn Opal pruimenboom enten met deze "gasten". Ben benieuwd hoe de experimenten gaan verlopen.

Bijgevoegd een link naar een leuke site over enten (in dit geval appels):

RC Verte staat er om bekend zeer matig productief te zijn, uit eigen ervaring kan ik dit inmiddels beamen, zelf krijg ik het vermoeden dat deze pruim het misschien beter zal doen op een sterkere onderstam dan op (vva-1)

VVA-1 verlangd een voedzame humusrijke bodem met voldoende vocht. Zeker geen zandgrond.

Bokender 'pruim' zegt me niets, maar het is algemeen bekend dat vroeger jaren elke streek haar eigen pruimen en perziksoorten had (voornamelijk zaailingen)

Vorig jaar had ik ook het enthout ingekuild op een diepte van 40 cm, de vrieskou van febr was dusdanig streng dat er heel wat kapotgevroren was, daarom nu maar weer gekozen voor de koelkastkou.

Het om-enten of meerdere soorten bijplaatsen op een pruimenboom gaat heel erg goed

zie ook: http://www.fruitlent.nl/afbeeldingen/pruimen/multi_culti_pruimenboom4.html

er zijn inmiddels 9 verschillende soorten op een boom geplaatst. ( en hier zal het wellicht niet bij blijven)

De VVA is inderdaad gevoelig voor te droog en te weinig voeding dus wel oppassen. De grond waar ik op woon staat bekend als zeer goede vruchtbare akkergrond. Als je bij wijze van spreken een bezem in de grond steekt dan gaat die nog groeien ook

RC Verte is van zichzelf een vrij forse groeier en komt pas laat toch vrucht dragen. Op VVA blijft de boom kleiner en gaat ook eerder vrucht dragen. De Verte is een heerlijke pruim(pje) en derhalve is enten op VVA het proberen waard.

De multiculti-boom van Fruitlent ken ik...deze boom maar ook de vele andere niet direct gangbare fruitrassen van Marcel hebben mij geïnspireerd ook wat meer met fruit te gaan proberen.

De foto's op de site van de ge-ente boom zijn van 2 seizoenen geleden, elk jaar wordt ik gevraagd om er weer een aantal nieuwe varieteiten bij te enten, destijd was deze boom zo'n 4 jaar oud toen hij voor het eerst werd om-ge-ent, er ligt weer wat entmateriaal in m'n koelkast klaar om er dit voorjaar bij te plaatsen. Zal eens vragen of Marcel (van fruitlent) een actuele foto op de site wil plaatsen.

• Like 1

• 3 weeks later...

Dag Persica,

De foto op de website is van voorjaar 2012. Er zitten nu (januari 2013) entlingen op die één of twee groeiseizoenen gegroeid hebben.

Er zaten weliswaar ook twee entlingen die al drie jaar gegroeid hadden, doch deze heb ik er deze nazomer uitgezaagd vanwege vermoedelijke onjuiste tenaamstelling van het geënte ras.

En zoals je weet: in FruitLent moet het wel kloppen....

Ik denk dat we het op deze boom bij de thans aanwezige 9 rassen laten. Ik heb gemerkt dat dit zo'n beetje het maximum is om elk ras door middel van snoei nog een plaatsje in de boom te kunnen geven.

Het enthout dat je nu in de koelkast hebt liggen gaat er dus op een andere boom bij.

Marcel.

• Like 1

• 11 years later...