Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Houtkachel: aanleg, onderhoud, etc.


bio-fee

Aanbevolen berichten

Het nadeel van de kachel op de foto, die alleen uit metaal bestaat, is dat hij snel weer koud is, zodra het vuur uit is.

Mijn kachel is bekleed met speksteen en dat houdt de warmte nog een tijdje vast. Zo kun je ik nog lekker met mijn rug tegen de zijkant aanzitten, als hij allang uit is. Speksteen is wel wat duurder, maar je hoeft dan dus ook minder te stoken. Hier blijft de kamer nog zo'n 2 uur warm, als de kachel uit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het nogal een duur kacheltje. Het vermogen is prima. Liever te klein dan te groot. Kan trouwens weinig gegevens vinden. Geen maten e.d.

 

Heel belangrijk is hoe je woont. Woon je vrijstaand, twee onder 1 kap of in een rijtje? Zeker als je niet vrijstaand woont is het belangrijk dat de schoorsteen ver genoeg boven de nok van je huis uitsteekt. Niet 30 cm boven de nok uit maar liever een (of 2) metertje meer. Dat scheelt veel klachten van buren. De rook slaat dan niet naar beneden door de wind.

Stook niet bij buitentemperaturen boven de 15 graden. Gegarandeerd dat het te warm binnen wordt en je moet gaan knijpen met de luchttoevoer. Kijk dan maar eens naar buiten wat er uit de schoorsteen komt. Het hoort gewoon kleurloos te zijn. Eventueel wat grijsachtig bij het net aansteken of bijvullen van de kachel.

 

Ik sluit mij bij biofee aan. Koop een zwaardere kachel, maar niet met een groter vermogen. Zelf heb ik een gietstalen kachel van 140 kg. Die blijft uren warmte afgeven. De mijne heeft trouwens maar krap € 600 gekost. Schoorsteen + 2 meter boven dak.

 

Bij mij is het hoofdverwarming. In voor en najaar gaat de kachel 2 x per dag aan.

6gvhhw.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier zelf ook een plaatsje voorzien om een houtkachel in de woonkamer te plaatsen. Maar er heerst heel wat onzekerheid of die dingen nog lang zullen mogen gebruikt worden vanwege de enorme emissies aan fijn stof van die dingen.

 

Dus wacht ik zelf nog even de nieuwe reglementering en nieuwe systemen af die de productie van fijn stof reduceren.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de 3° winter dat we het huis verwarmen met een RBB van Peter Van De Berg.

RBB = rocket batch box

Het is gewoon geniaal als verwarming. Lekker warme kamer, gemakkelijk in gebruik, verbruikt weinig hout.

http://batchrocket.eu/en/

 

Hee, een bekende van een ander forum

 

De site is ook in het Nederlands te bekijken: http://www.batchrocket.eu (het enige commerciële aan die site is de hosting die betaald moet worden)

 

Ik heb 2 van Peters bouwsels in de schuur staan. Deze houden met gemak een schuur van 20*8 op 20 graden bij vorst.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor tips.

Speksteen zal het niet worden, dat wordt erg imposant. Wel gietijzer (ipv plaatstaal), houdt ook -maar minder- warmte vast.

Zo een RBB kachel: wellicht perfect voor de schuur, maar voor in de woonkamer?

 

Volgende week komt iemand mijn schoorsteen inspecteren, en kijken naar verse luchttoevoer en zo.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een RBB in de schuur, voor mij ok, dan ga ik qua comfort wel in schuur wonen.

Het gaat er natuurlijk ook om wat je belangrijk vind.

Voor mij is leefkomfort belangrijk, evenwicht tussen warmte en luchtvochtigheid.

Gebruikskostprijs is een tweede belangrijk punt.

Wat de anderen kunnen denken of zeggen, is geen punt.

 

Speksteen is een prachtig materiaal en er worden zeer goede kachels gebouwd in speksteen.

http://www.tulikivi.com/en/Products/Fireplace_collection

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

De Duitse regels maken het vast niet meer mogelijk en de oude (speksteen) kachels zullen met de tijd verdwijnen. Alleen die aan de nieuwe milieu regels voldoen zijn nog toegestaan, er komen steeds regels bij dus goed informeren.

Mij staat bij dat tot 2,5 m stalen pijp is toegestaan van de kachel naar de schoorsteen, maar ook dat kan nu weer anders zijn. Zonder de zegen van de schoorsteenveger kun je alles wel vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...