Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Houtkachel: aanleg, onderhoud, etc.


bio-fee

Aanbevolen berichten

Zoals het nu in de huiskamer is, voelt het wel overal comfortabel. Dus ik aarzel wel een beetje om een gat in het plafond te maken; ik weet niet of de houtkachel dan nog wel genoeg warmte levert. Nu het zo vriest merk ik dat ik aardig veel moet stoken, daar waar het voorheen (zonder vorst) al snel te warm werd, is het nu gewoon fijn.

 

Er valt hier nog wel wat te isoleren. De muren zijn op zich wel geïsoleerd en we hebben thermoglas, maar de ruimtes onder de ramen, daar waar de radiatoren hangen, die zijn niet geïsoleerd en leveren dus een warmteverlies. Maar ja, voorlopig zit het er niet in om de boel verder te isoleren... We wonen hier nog maar een jaar, het is een wat ouder huis (1958) en heel erg groot, en we hebben nogal wat wensen om hier de boel te veranderen, maar helaas niet nogal wat centen.

Ach, voorlopig ben ik wel tevreden. De houtkachel is in elk geval heel erg fijn.

 

We hebben inderdaad nagedacht over een watergevoerde houtkachel (die dus de CV meeverwarmt) maar dat betekent dat we van achter in het huis, en helemaal door de huiskamer, waterleidingen zouden moeten leggen naar de houtkachel die in de huiskamer staat. En ook weer leidigen terug naar een boilervat, dat ook ergens achterin het huis zou moeten komen te staan. Aangezien we niet de hele vloer open willen halen, zouden die leidingen dan over de muren moeten lopen en dat vonden we dermate lelijk, dat we maar van het plan hebben afgezien...

Maar op zich is dat wel een ideaal systeem!

 

Een houtkachel die zijn warmte (zuurstof) uit de kruipruimte haalt, je moet er maar opkomen!

Hier zou het niet kunnen, want we hebben geen kruipruimte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Een paar foto's van mijn tegelkachel in de Ardennen.

 

img567472101360920852.JPG

 

img567598051360920878.JPG

 

Deze twee tonen het gedeelte wat in de living staat, de volgende is in de gang, daar word ook gestookt en er is een kinderbeveiliging , grille.

 

img567874581360920977.JPG

 

Met de kinderbeveiliging dicht.

 

img567930521360921028.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel bio-fee.

De inzet is een Leda Diamant en ik denk er over om in Aalter ook een Leda te installeren, de andere is aan het verslijten, doorbranden.

Mogelijks met waterverwarming dat hangt af van het werk dat nodig is om dat aan te sluiten.

http://www.leda.de/ledacmsde.nsf/public/vida__vida_w.html

 

Het principe van de tegelkachel vind u hier;

http://www.leda.de/ledacmsde.nsf/public/speicheroefen.html

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu nog maar een idee, die warmtewisselaar zal steeds blijven maar ik zou dan ook warm water kunnen hebben van het houtvuur.

Maar de verbranding is zeer goed bij deze vuren, heel weinig restafval en daarbij komt nog dat het vuur feitelijk nooit hoeft uit te gaan, er blijft altijd genoeg gloeiende houtskool om het vuur terug aan te wakkeren.

Ik ga eens naar de prijs informeren zie, in duitsland bij de installateur van mijn tegelkachel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel de vraag of je de kosten van zo'n systeem eruit haalt. Ik heb me laten vertellen dat het warmwaterverbruik ongeveer 20-30% van je totale energieverbruik uitmaakt. Dan moet je uitrekenen hoeveel het je nu kost om warm water te verkrijgen, en wat de verbouwing gaat kosten, en wanneer je dat dan eruit hebt...

Op deze manier hebben wij berekend dat in elk geval in onze situatie zonnepanelen om warm water mee te maken, niet rendabel zijn. Tenminste, niet zo lang ze nog zo duur zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Hier misschien iets voor de Belgen onder ons als je een systeem zoals Willy wil plaatsen beschikbaar in België -> http://www.sanitairwebshop.be/nl/product/hydrex-200-safety-10-kw/ Ik heb er geen ervaring mee maar neem het idee mee in mijn toekomstige verbouwingen samen met een leemkachel.

Op eBay staat ie ook http://www.benl.ebay.be/itm/10kw-Rauchgas-Warmetauscher-Heizaufsatz-WASSERFUHREND-/360312754637?pt=Kamine&hash=item53e45051cd

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die recuperators kunnen ook op de schouw van een centrale verwarming geplaatst worden, zeker bij oudere installaties waar de rookgassen warmer zijn dan bij de nieuwe ketels.

Dit doet er me aan denken dat ik de schouw nog moet kuisen voor de winter, vergeten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Beste mensen, ik ben op zoek naar een doofpot, ja zoiets zoals de bakkers vroeger hadden om de houtskool te bewaren.

Elke morgen haal ik een beetje as uit de (Leda) stoof en daar zit natuurlijk nog redelijk wat houtskool in. Nu doe ik dat in een aker die ik dan buiten zet om af te koelen en uit te doven maar soms duurt dat wel een halve dag, zeker als er wind staat.

Iemand een idee waar ik dat zou kunnen vinden of iets wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asemmer of doofpot, er staan er genoeg op Marktplaats. Wij hebben er ook nog 1 nodig. Al scheppen we het as en de kooltjes nu in een 'normale' zinken emmer zonder deksel, en laten we die op de deel afkoelen. En dat gaat ook goed.

Maar met een deksel is net wat fijner, minder stoffig en de emmer geeft dan ook nog fijn wat warmte af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Kokers op houtvuur: wat doen jullie aan de dampen en luchtjes die van de pannen af komen? Onze houtkachel staat (straks weer) in de woonkamer, en we willen er eigenlijk wel een afzuigkap boven. Maar hoe, en wat voor 1, en hoe hoog dan. Daar zijn we nog niet uit.

 

Door de pijp van de kachel kan er eigenlijk ook geen kap recht boven de kachel, tenzij we hem aan het plafond maken. En dat plafond is HOOG.

 

Wat doen jullie? Raampje open? Niets? Afzuigkap?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kook niet op hout, maar ik heb wel een paar jaar in een appartementje gewoond waar ik geen afzuigkap en ook geen raam in mijn keukentje had. Ik brandde dan vaak een stokje wierook na het koken. Maar daar moet je wel van houden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of je meer last krijgt van zo'n vettige laag als je geen afzuigkap gebruikt, want ik heb nog nooit regelmatig met een afzuigkap gekookt.

 

Ik heb nu wel een keuken met raam dat open kan, en een afzuigkap. Maar die afzuigkap gebruik ik hoogst zelden omdat ik hij zo'n lawaai maakt (dat doen al die krengen). Volgens mij is het hier niet heel bijzonder vettig hoor. En nee, ik ben absoluut geen poetsmiep.

Geurtjes blijven er soms wel wat langer hangen ja (vooral in de winter als ik het raam niet te lang open wil hebben). Maar het is een aparte keuken dus daar heb ik niet zoveel last van. Ik kan me voorstellen dat dat in een huiskamer anders is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks jongens.

Op onze houtkachel kan ik echt koken, dus even aanbraden van bepaalde zaken geeft wel wat walmen (vocht, geur, etc.) Daarna gaat er een deksel op, of gaat het geheel in het oventje, omdat ik er vooral sudder-gerechten op maak.

Als ik het plafond schoon zou willen maken, dan moet ik er een ladder(tje) bij hebben, bijna 3 meter hoog.

 

Zou het volstaan om er een rooster boven te maken? Dus niet eens een elektrische afzuiging, maar wel een soort van beluchting? Of zo'n ouderwets ding met een ventilatortje, dat zat hier in 1 van de raampjes toen we het huis kochten.

De wind staat bijna nooit op die kant, het is niet de weer-kant. We hebben op die wand geen raampjes. Wel openslaande deuren, maar goed... dat is ook wat overdreven

Link naar reactie
Delen op andere sites

een afzuigkap verstoppen in een mooie schouw ?

of als je de moderne kant op wilt kijken bij de afzuigkappen voor kookeilanden.

misschien een recirculatie afzuigkap? al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

 

 

edit, verstopte afzuigkap:

2652056_orig.jpg

7885411_orig.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Houtkachel: wie heeft tips?

Al tientallen jaren geleden leek me een open haard wel mooi. Net zoals een aparte biljartkamer, met houten lambrisering en een paar clubfauteuils is die open haard er ook niet van gekomen

 

Het plan nu: een houtkachel. Ik ben mij aan het inlezen, over fijn stof; bruikbaarheid bestaand rookkanaal; benodigd vermogen (zeker niet te hoog) en meer.

Erop koken ga ik niet doen, op af en toe ontdooien / warmhouden na.

 

Geen pelletkachel, daarvoor is elektriciteit nodig. Nu ben ik geen prepper, maar het kunnen stoken, ook zonder elektriciteit en gas (de CV heeft beide nodig) is wel prettig. (Mijn CV zal wel operationeel blijven)

08-01-2017 De storing met een gasleiding in een deel van Ede kan nog dagen duren

 

Fijn stof naar buiten: dat valt hier nogal mee. Slechts 19 huizen, rondom is boerenland. Winderige omgeving.

 

Fijn stof in huis: Ik wilde eerst voor zo’n goedkoop plaatstalen kacheltje van de bouwmarkt gaan. Blijkt geen goed idee: veel uitstoot, korte levensduur.

 

Binnenkort komt een houtkachelboer kijken naar mogelijkheden, ook of het bestaand rookkanaal (schoorsteen) voorzien kan worden van een flexibele RVS pijp van voldoende diameter.

 

Het model (Morso 6141) dat ik nu op het oog heb. Formaat en vormgeving spreken mij aan (de prijs iets minder):

gxmorsoe6141400x40093541483862848.jpg

 

Ik hoor graag jouw ervaringen met houtkachels.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...