hannabelgje Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ik wil het komende jaar weer een moestuin beginnen. Het stuk grond wat ik ervoor wil gaan gebruiken is de afgelopen jaren gebruikt als kippentuin. Dat is dus ook door de kippen zeer goed bemest geweest. uiteraard wordt de grond vantevoren goed losgemaakt, maar zou het nu te zuur zijn en moet er eerst kalk op? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Dag Hannabelgje, Kippenmest bevat veel ammoniak en de pH (zuurgraad) van ammoniak ligt boven de pH 7 (dus is, net als kalk, basisch). Kalk strooien is dus niet nodig. Ik zou die kippenmest wel goed onderwerken. Een aantal gewassen, bonen b.v., zouden wel eens moeite kunnen hebben met die kippenmest (beetje afhankelijk hoe lang [i.v.m. hoeveelheid mest] het kippenren is geweest). Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannabelgje Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Bedankt voor het antwoord, bonen ga ik sowieso niet zetten, ik wil voornamelijk bladgroenten en knolgewassen gaan zetten. Ook pompoenen en komkommers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ik zou ook niet direct kalk gaan strooien, zover ik weet is kippenmest maar licht PH verhogend. Omdat je schrijft dat er enkele jaren kippen hebben gelopen zou je met een PH- testkitje van het lokale tuincentrum uitsluitsel kunnen krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 misschien anders de bovenlaag afgraven en daar nieuwe grond op doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ik ben eerder bang voor de hoeveelheid ammoniak, dus een laagje afgraven en verversen vind ik geen slecht idee. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts