Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vanaf 16.00 uur zon...?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een te klein tuintje voor al mijn moestuinideeen. Nu heb ik eventueel in mijn voortuin nog plaats voor 2 vierkante meter bakken. Daarvoor zet ik dan hortensia's zodat men vanaf de straatkant de bakken niet kan zien.

Ik wil er voornamelijk sla en groenten in zetten (dus geen kruiden of fruit). Leuk idee, maar er staat pas vanaf 16.00 uur elke dag zon op die plek tot wanneer hij ondergaat. Zou dat te weinig zijn???

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Voor echt zonminnende groenten (zoals tomaten, pepers, paprika's, komkommers, enz.) zal het zeker te weinig zon zijn maar voor groenten zoals sla, kervel, spinazie, bietjes, wortelen, snijbiet, kolen enz. lijkt me het wel genoeg. Ik veronderstel wel dat er genoeg licht kan komen (het zal wellicht de noordkant van het huis zijn?).

Wanneer vanaf 16.00 uur zon? Vreemde vraag misschien maar de zon staat in de zomer hoger dan in de winter.

Bijvoorbeeld in mijn tuin heb ik nu totaal geen zon, maar in de zomer van de vroege ochtend tot 17.00 uur. Daar pas ik het zaaien en poten op aan.

Dan heb jij nu in de winter al meer zon dan ik. Kan je je niet herinneren hoe de zonneschijn in de afgelopen zomer verliep? Of woon je pas in het huis? De zon die hoger komt te staan, kan natuurlijk wel tegengehouden worden door een eventueel flatgebouw of erg hoge bomen van de buren. Met een kompas kan je het verloop al een beetje inschatten.

succes

Nou, dat is het hem dus. Ik heb te maken met een blinde muur bij mijn voortuin die de zon echt pas vanaf 16.00 uur op mijn vioiortuintje laat schijnen. Maar ik ga het proberen hoor! Eerst maar eens mijn voortuintje aan kant maken, de bakken halen en in elkaar schroeven en vullen met grond.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Misschien stom, maar zou je niet iets kunnen doen met een reflectiescherm o.i.d. zodat je misschien al eerder de zon erop hebt staan? In de winter heb je sowieso inderdaad laagstaande zon, dus ik zou het komend seizoen gewoon proberen!