Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid/geplant? (Seizoen 2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb (een paar dagen geleden) gezaaid in de kweekbakken van de Lidl:

- tomaten

- aardbeien

- aubergine

- paprika

- komkommer

- veldsla

- rucola

- pluksla

De rucola en de komkommer zijn al opgekomen, de rest nog niet.

Ze staan op de verwarming.

Geplaatst:

@ Hayays: Ok ik begrijp nu wat je bedoelt met vel

Ik gebruik altijd die kleine eierdoosjes waar er 6 of 10 inzitten, ik weet niet of die misschien dieper dan zon groot vel zijn?.. Meestal zaai ik er tomaten in, die hebben snel 4 blaadjes en kunnen dan verpot worden. (Ik heb nog geen tomaten gezaaid dit jaar, volgende maand pas)

Geplaatst:

ik heb vandaag de knoflook geplant, en heb dan ook de aardbeiplantjes wat meer op rij moeten zetten, anders stond de look ertussen.

hoop dat ik niks verkeerd gedaan heb, met ze nu te verplanten, maar had dat vorig jaar niet gedaan, (de uitlopers zaten overal) en heb ze nu wat beter geplaatst.

dscn307437281361367509.JPG

er kwamen deze middag 2 kids spelen, en dacht ik laat ze even helpen laten planten, maar heb zo de lookteentjes er 2 maal moeten uithalen, en dan ben ik ook tot het inzicht gekomen, dat ik beter een draad spande om te zien waar ze staan, want ja in het begin zie je dat niet he.

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Geplaatst:

Hayays ziet er mooi uit!

Hier pastinaak, prei en ijsbergsla gezaaid.

Pastinaak is even uittesten of het zaad nog goed is. Had het vorig jaar nieuw gekocht. Ben benieuwd

Ook ben ik wat aan het uitproberen met radijs. Aangezien ik daar toch 3 zakjes van heb

Geplaatst:
ik heb vandaag de knoflook geplant, en heb dan ook de aardbeiplantjes wat meer op rij moeten zetten, anders stond de look ertussen.

hoop dat ik niks verkeerd gedaan heb, met ze nu te verplanten, maar had dat vorig jaar niet gedaan, (de uitlopers zaten overal) en heb ze nu wat beter geplaatst.

Kan het niet goed inschatten vanaf de foto, maar ik denk dat het allemaal wat krap staat. Knoflook b.v. minimaal 25 x 15 cm, aardbeien 80 x 30 cm en dan is het ook makelijk als je tussen de aardbeien en de knoflook in kunt staan om de aardbeien te oogsten.

Geplaatst:

de knoflook staat 25x15 hoor.

de aardbeien heb ik eigenlijk de meeste lopers laten staan, en de andere ertussen geplaatst. tussen look en aardbeien is een padje. zo ook tussen de aardbeitjes, maar het zou inderdaad dat die laatste te dicht staan.

Geplaatst:

Vandaag aardperen gepoot, rode en witte. Ik heb ze redelijk krap op elkaar in 2 emmers gedaan, afgedekt met een flinke laag aarde en zo hoop ik dat ze vast wat uitlopen zodat ik ze in april langs ons hek in Hongarije kan zetten. Ik neem aan dat deze woekeraar daar wel tegenkan? Dat verplanten bedoel ik.

Geplaatst:

de kans is groot dat de wortels dan met elkaar vergroeid zijn...dat had ik vorig jaar ook bij een stel die ik in potten had gezet

Geplaatst:

in de week gezet, erwten tot er worteltjes aan zitten, dan de grond in.

Verder gezaaid. aardbei, aantal tomaat (staat feb bij) dus die al wat gedaan.

Radijs in de koude kas.

Geplaatst:

Gisteren weer een lading peperzaden in koffiefilter en zakjes gefröbeld ter ontkieming via de Deno-methode:

Black Pearl - Chupetinho - Aribibi Gasano - Atomic Heart - Peter Peper - Aji Blanco Cristal - Peppadew - Manzano Orange - Purple Serrano - Marbles

(met dank aan Dennis1974)

En vorige week ook nog de Habanero Naranja Piccante - Thai Dragon en een onbekende Hongaarse peper op dezelfde manier ter kieming gezet.

(met dank aan Harmony)

Geplaatst:

Ben nu peulenzaden aan het weken. Gaan in een zaaitray in een piepschuim bak in de kas tot de plantjes groot genoeg zijn. Geen idee of het gaat werken, heb pas sinds de zomer van vorig jaar een kas, dus ik experimenteer wat aan.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

ik had wat schrik dat de warmteschommeling niet goed ging zijn voor het kiemen van de bosaardbei en paprika's, maar de eerste komen al een beetje boven. ben eens benieuwd, is namelijk de eerste keer. ze zijn vorige zaterdag gezaaid.

Geplaatst:

Met het oog op een mogelijk balkonnetje vanaf maart, maar eens m'n zaaispul aan het sorteren geweest. Te veel zaadjes, nog altijd te weinig plek om altijd alles te zaaien. Komen in ieder geval asociaal grote potten om toch nog bietjes en radijsjes te zaaien dit jaar.

Dus lekker met chocolade binnen handbereik zitten puzzelen.

Geplaatst:

Korte vraag over binnen zaaien:

De paprika's en pepers zijn nog niet opgekomen, 2 weken geleden gezaaid. Nu zouden ze pas rond 23 á 24 graden kiemen... Ze staan op de vensterbank, in een kamer waar het vrijwel altijd overdag 20 graden is. Is het handiger een glasplaat op de gezaaide bakjes te leggen om de temp. nog wat op te krikken?

Tevens voor mijn komende verjaardag nog zaadjes gekregen van vrienden:

- Okra (Clemson spineless)

- Kousenband

- Mme Jeannette pepers

- Mizuna

Geplaatst:

Ik heb ook kousenband!!! Schijnt niet makkelijk te zijn maar ach ik zie wel

Mijn pepers staan ook op de vensterbank waar het niet echt heel warm is... Vaak maar 15 graden. Het duurt wel ff maar deze plantjes zijn wel het beste... Die op de verwarming stonden spriette gelijk... Ook daar waren er zaden bij die pas laat opkwamen. Gewoon geduld

Zaadjes zijn rare wezens

Geplaatst: (aangepast)

Zou, als je die toch hebt liggen, het glasplaatje er zeker opleggen.

En sommige pepers kiemen snel (al na 4 dgn)... sommigen pas eventueel na een maand!

Temperatuur moet eigenlijk niet onder de 15 graden zakken. Dat zorgt voor groeistilstand. Dus wat is de temperatuur 's nachts?

Je zou, voor de zekerheid, wat zaden via de Deno-methode

( http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/ ) kunnen proberen laten kiemen.

Kwam onderweg op Diana's site ook de Kouseband tegen: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/kouseband/

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)

En gisteren gezaaid:

Allerlei bloemen (vaste en éénjarigen) en

Salvia forskachlei en Salvia nemorosa Rose Sensation

Lichee "tomaat"

Bakje met uien:

Rode bos-ui

Lente-ui

Bos-ui de Barletta

Rode zaai-ui.

Bakje met kolen:

Palmkool - Witte Kool - Rode Kool - Spitskool

Groene Broccoli - Dwerg Bloemkool

Kailan Rood - Broccoli Purple Sprouting

Kailan Happy Rich

Kailan Dara

Bakje met sla's e.a. (voor het vroegtijdig knippen (heb zin in sla mét smaak) en kiemtest eigen zaad.):

Roma sla rood

Gele Mosterd

Rucola

Pluksla mix Mistacanza

Pluksla mix Baby Leaf

Romeinse sla Xanadu

En nog wat gekiemde pepers uit de Deno situatie in potjes gezet.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wilde ze nog een beetje kiemen Erny? De Jalapeno's van jou kiemen het snelst, de eerste vandaag verspeend, de Pimento Padron volgen nu maar iets langzamer. Mijn eigen geoogste Sweet banana;s doen helemaal niets, ik weet nu niet wat er fout is gegaan vorig jaar. Volgend jaar beter.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...