Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fruitpers-afval in compostbak?


Nynkef

Aanbevolen berichten

Bedankt Kamilla, dat wist ik dus niet. Ik had de sinaasappelschillen al in de vuilnisbak gedaan, omdat ik eerder al had gelezen dat die moeilijk verteren. De bananenschillen heb ik in kleine stukjes gesneden en die liggen nu wel in de compostbak, samen met het geperste fruitafval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

al het gft mag in de gft bak. Men maakt op twee wijzes gft koud en warm op de koude wijze is alles in een maand of drie gecomposteerd de warme wijze is alles binnen een week gecomposteerd zelfs dikke stronken van bomen.

Er is geen reden om het niet in de gft bak te gooien ook al zit er een laag op van gif of een of ander spul.

Op geteeld fruit wat niet uit de bio komt zitten altijd veel middelen gespoten.

 

De andere keuze is het bij de rest afval gooien dan heb je ook twee keuzes of men stort het of het wordt verbrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

al het gft mag in de gft bak.

 

De compostbak die Nynkef bedoelt, is haar eigen compostverzameling en niet de vuilnisbak die je wekelijks aan de straat zet om leeg gemaakt te mogen worden.

 

Klopt Kamilla In R'dam wordt gft niet meer apart opgehaald, de gemeente heeft verzonnen/berekend of wat dan ook, dat oud papier beter is of meer geld opbrengt, dus gft moet in de gewone bak en voor papier hebben we dus een papiercontainer.

 

Maar ik doe de sinaasappelschillen dus maar in de vuilnisbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kan fruitpersafval prima in de compostbak. Het gaat hier dan immers om geschild fruit neem ik aan. Hoe snel het composteert ligt voornamelijk aan de samenstelling van de inhoud van de bak. Ook het type bak kan van invloed zijn, hoe warmer de inhoud wordt hoe beter het composteert. Dek zoet afval in de warmere maanden wel af, dit vermindert de aantrekkingskracht dat het op insecten heeft. Bij een warmere composteermogelijkheid, zoals een tumbler of composter, zijn bananen- of citrusschillen zeer snel weg. Hoe hoger de temperatuur hoe beter dit gaat en ook eventuele antischimmelproducten worden dan afgebroken. EU-wetgeving heeft het gebruik van dat soort producten enorm gereduceerd. Bij een composthoop zal het allemaal wat langer duren, geregeld omzetten kan het wel versnellen. Mangopitten doen er wel lang over om te composteren. Mocht iemand meer vragen hebben over welke vorm dan composteren dan ook, inclusief wormenbakken, dan verneem ik dat graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bio-fee, nee, in principe niet. Heel belangrijk is de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe beter en sneller alles wordt afgebroken. Over het algemeen haalt een compostvat zo'n 45 graden. Dat is in principe genoeg voor deze stoffen (echter vaak te weinig voor onkruidzaden en ziek materiaal). Uiteraard zijn er (geïsoleerde) vaten die meer halen. Met een compostthermometer kan je dit goed monitoren. Echter in de winter staan gewone vaten nagenoeg stil. Tumblers, zeker geïsoleerde, en composters, kunnen tot wel 70 graden komen en dan blijft er zeker niets van over. Essentieel is om de inhoud van een vat goed te mengen en te beluchten. Als dit regelmatig gebeurt, versnelt dit niet alleen het composteerproces maar kunnen er vaak ook hogere temperaturen behaald worden wat weer goed is voor het afbraakproces. Zorg er ook voor dat de inhoud nooit te nat wordt, dit drukt of stopt het composteringsproces.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kan fruitpersafval prima in de compostbak. Het gaat hier dan immers om geschild fruit neem ik aan. Hoe snel het composteert ligt voornamelijk aan de samenstelling van de inhoud van de bak. Ook het type bak kan van invloed zijn, hoe warmer de inhoud wordt hoe beter het composteert. Dek zoet afval in de warmere maanden wel af, dit vermindert de aantrekkingskracht dat het op insecten heeft. Bij een warmere composteermogelijkheid, zoals een tumbler of composter, zijn bananen- of citrusschillen zeer snel weg. Hoe hoger de temperatuur hoe beter dit gaat en ook eventuele antischimmelproducten worden dan afgebroken. EU-wetgeving heeft het gebruik van dat soort producten enorm gereduceerd. Bij een composthoop zal het allemaal wat langer duren, geregeld omzetten kan het wel versnellen. Mangopitten doen er wel lang over om te composteren. Mocht iemand meer vragen hebben over welke vorm dan composteren dan ook, inclusief wormenbakken, dan verneem ik dat graag.

 

Nee, appels gaan in hun geheel, met schil, in de fruitpers, dus juist stukjes schil worden niet geperst en zijn dus afval. Als ik bijvoorbeeld wortels of komkommers pers, drink ik het sap op en de rest van de groente, de droge resten dus, gaan op de composthoop. Dat zijn hele fijne deeltjes, net als pap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...