Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wortelvlieg?


essiebes

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om nog wat groente te gaan zaaien. Ik wil graag wortels, sperciebonen en knoflook. En misschien nog wel iets ik weet nog niet wat

Nu staat op het zakje wortelzaadjes dat er een gaasdoek overheen moet om te beschermen tegen wortelvlieg. Is dat echt noodzakelijk als je maar een paar plantjes hebt? En helpt zo'n doek dan voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik begrijp is dat de wortelvlieg op de geur van wortels afkomt bv als je wat plantjes van de wortel wegtrekt omdat ze te dicht op elkaar staan,

zolang je dus geen geur veroorzaakt aan je wortels door beschadiging blad is er weinig aan de hand.

Makkelijkst is dus met zaaien ver uit elkaar dat je niet hoeft uittedunnen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevoeging op hans zijn antwoord over het uitdunnen / ruim zaaien van de wortels: om de geur van wortels te beperken kun je ook 's avonds oogsten en het liefst een aaneengesloten rijtje helemaal oogsten. Maak de grond daarna dicht en sproei er water over heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak de grond daarna dicht en sproei er water over heen.

 

Voor dat klusje heb ik meestal brandnetegier klaar staan. Aan dat goedje heeft bijna iedere belager een hekel. Ik zaai de wortels en de lookfamilie ook om en om, omdat de geuren elkaars vijanden op afstand houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat is omdat bonen veel stikstof in de grond achter laten en dat is niet goed voor de wortels, stikstof zorgt voor een goede groei van het loof waardoor de wortels zelf minder goed zullen groeien.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...