Posted January 6, 201312 yr Sinds vorig jaar heb ik mij een moestuintje aangelegd van zo'n 16m². Gezien mijn beperkte ervaring zit ik toch nog met veel vragen over bemesten, bekalken en compost. Gezien ik de mogelijkheid niet heb om verse stalmest aan te voeren zal ik korrelmest moeten gebruiken. Maar wanneer, hoeveel en wat strooi ik. Wanneer strooi ik zeewierkalk en hoeveel?Wanneer gebruik ik compost en hoeveel? Grt,Koshi
January 6, 201312 yr Je kunt veel van de antwoorden zelf vinden in de boekjes, op internet, via dit forum uiteraard, maar ook door er mee bezig te zijn. Je kunt simpelweg beginnen met compost toe te voegen, dat mag en kan altijd. Als je nu bijvoorbeeld wat gedroogde koemestkorrels strooit in je zaai- en plantgaten, dan hoef je niet gelijk heel veel mest onder te spitten. De kalk kun je het best in het najaar strooien, als je zure grond hebt. Een dun laagje strooien, bij windstil weer. Aangezien het in de herfst vaak hard waait, kun je ook de kalk in korrelvorm kopen.
January 6, 201312 yr Omdat er nog niemand anders reageerde, zal ik proberen om je vragen al wat te beantwoorden, Koshi. Voordat ik dit jaar weer een "echte" moestuin kreeg, heb ik het vele jaren met een stukje van een 12 m2 moeten doen. Het voordeel van zo een kleiner stukje is dat je veel intensiever kunt werken. Wat voor een grond heb je en wat was er voordien op die grond? Als je kleigrond hebt en die is eerder als tuin gebruikt, dan zou ik me over kalk geven nog niet druk maken. Bij zandgrond is de kans dat ze wat zuur wordt groter....maar teveel kalk is ook niet goed. Koop een klein zakje en begin eens met de helft van de daarop aangegeven dosis. Dat kan nu of voor de lente. Ik zelf zou vooral kiezen om de bovenste 30 cm van de grond lekker los en luchtig te maken met compost. Ook bij zandgrond werkt dit goed: de grond houdt beter vocht vast.Je zou, omdat je maar een paar zakken nodig hebt, ook kunnen kiezen voor potgrond, waar ook al wat voeding inzit. Door je grond harken en elk jaar herhalen. Zo voorkom je in ieder geval echt gebrek aan een bepaalde voedingsstof. Gewassen verschillen nogal in de voeding die ze nodig hebben. Kool, tomaten, aardbeien, augurken, courgettes e.d. zijn dankbaar voor wat extra mest. Andere, zoals sla, wortel, ui, bietjes, erwten zouden aan de potgrond die je in de grond mengt voldoende moeten hebben. IK zou je adviseren om een zakje van 5 of 10 kg gedroogde koemest te kopen (genoeg voor enkele jaren) en voor de planten die wat meer nodig hebben af en toe een paar handjes vol in de grond te mengen. Gedroogde koemest werkt geleidelijk, bevat van alle voedingsstoffen wel iets en verbetert ook je grond. Maar ook hier geldt: overdrijf het niet...zeker niet meer geven dan op de zak wordt geadviseerd. Misschien heb je op deze manier niet meteen de grootste opbrengst per plant, maar in de loop van enkele jaren zul je merken dat je grond beter wordt en toch een voorraad voedingsstoffen heeft en je volop te eten uit je kleine tuintje haalt. Misschien kun je ergens een moestuinboekje op de kop tikken of op internet zoeken naar beginnersinformatie over een moestuintje. Het is wel handig als je gaandeweg iets weet over vruchtwisseling (niet elk jaar hetzelfde op dezelfde plek), over N-P-K en Mg (de belangrijkste voedingsstoffen) en over de eigen teeltwensen van verschillende planten. Maar het meeste leer je door het te doen. Op bovenstaande manier kan het eigenlijk niet echt misgaan In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
January 6, 201312 yr Grappig, we waren beide aan het antwoorden, bijna dezelfde strekking, ik wat beknopter, weknow wat uitgebreider, klein verschilletje qua kalkgift, zou ik niet in het voorjaar doen omdat kalk de bodem voor enige tijd neutraliseert, vandaar dat ik het liever voor de winter doe.
May 10, 201411 yr Kalk kan het hele jaar door aan de bodem worden toegevoegd, maar dit moet zo lang mogelijk voor het planten gebeuren en het liefst zo goed al mogelijk onder gewerkt. Wacht minimaal een maand met planten en zaaien. Het is overigens een hardnekkige mythe dat je elk jaar moet bekalken. Elk jaar bekalken is niet nodig en kan zelfs averechts werken. Ik zit op kleigrond en bekalk slechts zeer licht met zeewierkalk, om de twee tot drie jaar. Korrels zijn prima. Ook die strooi je in het voorjaar (januari/febrauri) zodat ze omgezet kunnen worden naar voedingstoffen, maar weer niet tegelijk geven met het kalk strooien Laat daar minimaal een maand tussen. Compost mag je altijd toevoegen. Hoeveel is lastig te antwoorden. Compost is geen grote bemester maar mag je in het najaar of voorjaar in grote hoeveelheden door de grond werken. Dit is een beetje de richtlijn voor hoeveel kruiwagens mest/compost je nodig hebt. Compost: een volle kruiwagen per 5m2. Verteerde mest: een volle kruiwagen per 10 m2. Ik leg zelf de compost boven op de grond, in een dikke laag en hark die licht in. Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik snap dat het stukje bemesten soms best een lastig onderwerp is.
May 11, 201411 yr Oei Jorg, en ik die een kruiwagen compost per twee m² gebruik Op mijn tweede tuin, in Lotenhulle, plant ik zelfs alles in de compost die boven op de grond ligt.Het aanaarden van de aardappelen heb ik gedaan door er compost tussen te voeren, een kruiwagen voor een rijtje van twee meter lang, binnenkort nog eens.Maar...... Dit was een weide vol met kweek, netels en distels. Waar de groente komen ligt sinds vorig jaar karton op het gras en daar de compost boven waar ik nu in plant.De aardappelen gewoon op de grond gelegd, na frezen, en met compost afgedekt.Straks nog eens foto's maken daar. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.