Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Groente rassen

Featured Replies

Geplaatst:

Jeetje ,ik ben voor mijn 1e seizoen aan het kijken om groentezaden te bestellen.

Nu ben ik best bekend met vele soorten groentes maar wist niet dat er van 1 groente soort nog vele soorten waren.

Dacht bv boerenkool ff bestellen heb je ook weer verschillende in.

Voor mij als beginner moeilijk om te beslissen welke de juiste is.

Zo ook tomaten dacht leuk snoep tomaten haha zoveel soorten nou welke zou ik moeten nemen??

Zijn jullie gewoon gaan proberen en onderzoeken of hebben julllie alles volledig uitgespit betreft de rassen onder 1 groente soort??

Aardbeien ook zoiets volgens mij heb ik hier div keren gelezen dat bosaardbeien niet echt lekker zijn dus die kan ik dus schrappen maar pff dan moet ik nog kiezen uit diverse soorten.

Wat ik ook ondekt heb is dat verschillende rassen weer verschillende periodes gezaaid mogen en moeten worden.

Ivm boerenkool weer makkelijk welke ik dus in het voorjaar wil zaaien en in het najaar..

Dacht leuk een paprika plant haha idem..

wat ik graag wil gaan zaaien is:

Andijvie

sla ijsberg en gewone

snijbonen

sperciebonen

boerenkool

wittekool

spitskool

chineesekool

groenekool

tomaten

snoeptomaten

paprika

pompoenen(voor straks als sier in het najaar in mijn tuin en voor de dieren)

Komkommers

Uien

peen

ook wil ik wat voederbieten gaan proberen veel ruimte heb ik er niet voor maar zo een enkele voor de leuk.

Aardappels doe ik dit jaar nog niet ik heb me daar nog niet in verdiept.dus weet er nog niks van ook dat gaat naar 2014

Wat ik me ook afvroeg was ? hoe kweek je eigenlijk zaden van bv andijvie en de kolen.

Maar daar ga ik volgende winter eens voor op onderzoek uit.

Deze keer heb ik benut voor mijn wisselteelt.

Nu nog de vakken ervan vullen met mijn groentes haha

De moestuin was ik eigenlijk begonnen om mijn dieren te voorzien van groentes maar ondertussen een hele hobby en ook voor eigen gebruik.

Andyvie en kolen kan ik nooit te veel hebben aaangezien de dieren het zonder moeite weg werken.

Ook de prijzen schelen per internet shop.

Kan echt een aantal dubbeltjes zijn voor hetzelfde zaad en aantal.

Welke site bestellen jullie en welke soorten/rassen advieseren jullie mij niet te nemen?

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Jeetje Red, dit is een echt moeilijke vraag om te beantwoorden.

Welke soorten en rassen je neemt is afhankelijk van je eigen smaak, tuinplan en eet-behoefte: wil je cherrytomaatjes? Dan kies je die; Of grote dikke tomaten?Rode paarse of bruine paprika?Korte of lange komkommers? Kleine of grote pompoenen? hoge of lage bonen? andijvie in het voor of najaar?

Ik adviseer je eens rustig de tijd te nemen en op internet bij verschillende zaadhandelaren hun aanbod te bekijken, prijzen te vergelijken en dan je keuze te maken.

Ik hoorde vandaag dat bijvoorbeeld 123zaden op internet goedkoop is.

Wat ik je adviseer om niet te nemen zijn rassen voor de gevorderde tuinier, die warm voorzaaien in een kas behoeven bv ( en je geen kas hebt)..hou het simpel in je eerste jaar.

Zelf heb ik in de eerste jaren vaak kleine hoeveelheden planten gekocht op de markt..dat vond ik toen heel praktisch en hoefde ik niet na te denken of ik Amsterdamse of Rotterdamse kool wilde...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

txs voor je reactie,

Eind van het seizoen heb ik inderdaad ook wat plantjes gekocht en daar is het virus mee begonnen

Ik heb inderdaad geen kas maar wil de zaden opkweken in mijn vensterbanken en heb een blokhut(verwarmt en flink lichtinval) waar ik vele beginplantjes kwijt kan om later buiten uit te zetten.

Omdat ik vele aantallen wil is uiteindelijk het zaaien goedkoper en leuker om te doen.

En heb daar gelukkig ook wel de tijd voor.

Ik ga die site eens bekijken die je geadviseerd heb en eerst eens een lijst voor mezelf maken welke ik denk te willen gaan bestellen en die verder uitwerken eer ik bestel.

Volgende keer zal ik eens op die emmertjes van die snoeptomaten eens kijken of het ras er ook op staat.

Mijn dochtertje eet deze erg veel dus leuk als ze die straks zelf kan oogsten om mee naar school te nemen voor bij haar lunch.

Ik denk dat dit ook een probeer ontdek jaar word,en denk er ook aan om verschillende rassen te kopen van diverse groentes om dit uit te proberen.

Ik vind het echt te gek om dit te doen en heb al zin in dat het februari is ,

Nu nog in goede aarde zien te krijgen

In elk hoekje van mijn grond zie ik al mogelijkheden om groentes te plaatsen waar ik voorheen planten en bloemen wilde hihi

Ook ga ik verticaal tuinieren aan mijn hekken dmv recycling van lege flessen you tube staat hier vol van met vele leuke creatieve en functionele ideeën

In het verticale wil ik oa mijn aardbeien gaan planten.

Dit bespaard weer grond oppervlakte waar ik weer andere dingen kan neerzetten

Mijn winterrogge is helaas al veroverd door mijn ganzen en kippen dus hebben niet de tijd gehad om uit te groeien .

Dus voorjaar eerst dat gedeelte goed afzetten voor die monsters

moet je nu maken

Geplaatst:

De bosaardbeitjes die wij hebben zijn anders heel erg lekker! Nix mis mee...

En heel goed zelf uit te zaaien.

Geplaatst:

Voor de snoeptomaatjes kun je ook een tomaatje uit de winkel opensnijden en de zaadjes in de grond doen. Je loopt het risico dat ze niet helemaal soortecht zijn maar ik heb het vorig jaar gedaan met de (peperdure) honingtomaten en dat ging prima.

Echter weet dat kleine tomaatjes niet perse kleine planten betekent. De kleine honingtomaatjes komen van planten die met gemak 3 meter hoog worden, en ook veel cherry tomaten groeien aan stam tomaten (lange planten die je moet steunen). Als je lage planten wilt moet je zoeken op struik tomaten.

Vwb komkommers: neem een bittervrije soort. Anders loop je het risico op bittere

Verder is het handig om soorten te kiezen die een beetje resistent zijn tegen ziekten.

Tsja en verder kan oogsttijd nog een reden zijn om voor een bepaalde soort te kiezen.

En voor de rest is het gewoon een kwestie van lekker lezen wat je aardig lijkt en wat uitproberen.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou ik heb mijn bestelling gedaan bij de webwinkel die je geadviseerd heb appelvrouwtje net een snoepwinkel zeg haha

Weet niet of jullie dit iets zeg zo maar dit is mijn bestelbon.(zie hieronder)

De prijzen zijn leuk zodat ik bij twijfel gewoon beide heb bestelt en gaat ontdekken welke het goed doet en lekker is.

Aardbeien ga ik als plant kopen omdat ik was vergeten dat ze het 1e jaar weinig tot geen vrucht geven en het leuk vind wel al dit jaar wat aardbeitjes te hebben.

Ik kan niet wachten om te beginnen net een kind hoe blij ik met deze bestelling ben

Voederbieten wilde ik ook graag een paar beginnen maar kwam op internet alleen kilo's zaad tegen daar doe ik een eeuw mee.

Wie weet kan ik een paar zaden van iemand overnemen.

Bij sommige groentes krijg je wel erg veel zaad ik ga is kijken hoe lang dat goed blijft en een bakje knutselen om ze gesorteerd in op te bergen.

Nu nog op zoek naar een stek van bramen en bosbessen dan ben ik compleet,de aardbeien had ik hier in de buurt gezien bij iemand die ze verkocht was volgens mij een paar cent per plant dus geen grote uitgave

Wat ook een leuke iets is ,is dat de kosten die ik nu gemaakt heb staat voor 2 weken groenvoer voor mijn knagers.

Als in iedergeval de helft wil lukken heb ik dit al ruim terug verdient.

En ik kan er zelf ook nog van mee eten.

en ik weet wat ik eet en verser kan niet

komende tijd nog wel kijken voor prei maar dat kan volgens mij nog in het begin van het najaar eerst dit ff op potten krijgen.

- Ascolana (circa 600) 1

- Twinkle (50) 1

- Golden Nugget (5) 1

- Sensation (circa 40) 1

- Chinese Kool Michihili (circa 450) 1

- Savooiekool Perfect Savoy (circa 120) 1

- Spitskool Ossenhart (circa 600) 1

- Witte Kool Late Flat Dutch (circa 150) 1

- California Wonder 300 TMR (20) 1

- Chocolate Beauty F1 (10)

- Sperzieboon Ferrari (circa 50) 1 € 1.10

- Snijboon Enorma (5) 1

- Big Max (15) 1

- Del Valarno (circa 600) 1

- Verde A Costa Piena Gigante (circa 600) 1

- IJsbergsla (Great Lakes 118) (circa 900) 1

- IJsbergsla Blonde van Parijs (circa 1.800) 1

- Paris Island Cos (Romaanse sla) (circa 1.800) 1

- Mezzo Nano (circa 450) 1

- Cerise (kerstomaat) (75) 1

- Currant Red Sweet Pea (15)

- Sweetie (15)

- Walla Walla (circa 200)

- Amsterdam Forcing (circa 400)

- Royal Chantenay (circa 300)

- Goudsbloem Fiesta Gitana

- Zonnebloem Avondzon 1

- Lavendel (circa 300) 1

- Zomerbloemen mix (5 gram)

moet je nu maken

Geplaatst:
  • Auteur
Voor de snoeptomaatjes kun je ook een tomaatje uit de winkel opensnijden en de zaadjes in de grond doen. Je loopt het risico dat ze niet helemaal soortecht zijn maar ik heb het vorig jaar gedaan met de (peperdure) honingtomaten en dat ging prima.

Echter weet dat kleine tomaatjes niet perse kleine planten betekent. De kleine honingtomaatjes komen van planten die met gemak 3 meter hoog worden, en ook veel cherry tomaten groeien aan stam tomaten (lange planten die je moet steunen). Als je lage planten wilt moet je zoeken op struik tomaten.

Vwb komkommers: neem een bittervrije soort. Anders loop je het risico op bittere

Verder is het handig om soorten te kiezen die een beetje resistent zijn tegen ziekten.

Tsja en verder kan oogsttijd nog een reden zijn om voor een bepaalde soort te kiezen.

En voor de rest is het gewoon een kwestie van lekker lezen wat je aardig lijkt en wat uitproberen.

Oke handige tip txs

Stomme vraag misschien maar doe je de zaden incl vruchtvlees er nat in de grond of zeef je de zaden uit het vruchtvlees laat je deze drogen en stop je ze dan in de grond? en welke tijd ? ik denk gelijk aan de zaaitijd van de andere tomaten?

Ik ga het zekers uitproberen want hier staat altijd wel zo'n emmertje in de koelkast.Leuk!!

Het leuke uitproberen en kijken wat je leuk lijkt heb ik ind toegepast op mijn bestelling .

Bij de produkten waarvan ik niet kon kiezen.

Voor het leuke heb ik dan ook die donkere paprika bestelt

moet je nu maken

Geplaatst:
  • Auteur
De bosaardbeitjes die wij hebben zijn anders heel erg lekker! Nix mis mee...

En heel goed zelf uit te zaaien.

Oke txs voor de tip dan zal ik die niet direct van mijn lijst afhalen.

moet je nu maken

Geplaatst:

Kijk zo doe je dat... Gewoon lekker los gaan

Voor de tomatenzaadjes: als je ze aan het einde van het seizoen oogst om te bewaren dan doe je de zaadjes met het slijm wat eromheen zit in een potje, beetje afsluiten en een paar dagrn laten fermenteren. Dan afspoelen in een theezeefje (het slijmlaagjs is dan weg) en op een bakpapiertje laten drogen.

Maar aangezien je de tomaatjes toch vers hebt kun je ze gewoon opensnijden en de zaadjes (met dat slijmlaagje) in een potje grond kiepen. Beetje de zaadjes uitspreiden en wat grond erover. Heb ik ook gedaan met de honingtomaten en werkte prima.

En tijdstip gewoon als de andere tomaten.

Geplaatst:

Ik adviseer je ook om even te kijken op http://www.mooiemoestuin.nl daar staat best veel leuke info. Ik bestel mijn zaadjes bij http://www.hobbyzaden.nl leuk aanbod en ook in kleine hoeveelheden en zeker niet duur.

Geplaatst:
  • Auteur
Ik adviseer je ook om even te kijken op http://www.mooiemoestuin.nl daar staat best veel leuke info. Ik bestel mijn zaadjes bij http://www.hobbyzaden.nl leuk aanbod en ook in kleine hoeveelheden en zeker niet duur.

Leuke site ik heb ze is ff doorgelezen en bij me favo opgeslagen txs

moet je nu maken

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn bestelling is binnen.

Het was een hele lijst en eigenlijk verwacht je dan ook heel wat.(als beginners groentje)

Komt er een envelop binnen met tig mini zakjes haha prachtig.

Ben er helemaal blij mee als een kind met nieuw speelgoed.

Nu nog een maandje wachten dan kan ik gaan beginnen met zaaien.

Ben druk bezig met de zaaibakken ,deze maak ik van melk jerrycans en isolatie tape om het wat gezelliger uit te laten zien.

Heb ondertussen ook een nieuw stuk tuintje toegeëigend voor de moestuin.

moet je nu maken

Geplaatst:

Ik vind het heel fijn om kleine hoeveelheden zaad te hebben om uit te proberen wat ik lekker vind, makkelijk te kweken, het goed doet in mijn tuin, enz. Hobbyzaden.nl is idd een handige site en zadenenzo.nl ook. Verkopen kleine hoeveelheden tegen een leuke prijs. Je wordt er heel koopziek van.....

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

@ Je wordt er heel koopziek van.....

Ja klopt heb het al te pakken want ondertussen al vele andere dingen besteld

Ik ga dit jaar verschillende soorten nemen om uit te vinden welke het beste zijn

moet je nu maken

Geplaatst:

ik herken het 'probleem'...

Ik heb dit jaar alles bij 123zaden.nl besteld. Breed assortiment, kleine hoeveelheden en kleine prijsjes.

En fijne hersluitbare zakjes, ideaal.

Geplaatst:
  • Auteur

ja klopt en las net in een ander topic dat de lydl goedkope zaden heeft van de 11e deze maand dus HAMSTEREN !!

moet je nu maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.