Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste forummers,

Vorig jaar voorzichtig begonnen met wat kruidenplantjes, sla, andijvie en pompoen in potten, dit jaar wil ik nog meer (plezier) uit mijn tuintje halen. Ik heb een gazen rek tegen een zonnige muur laten maken, vorig jaar al, maar voor ik bedacht had wat ik daar tegenaan wilde laten groeien, had de pompoen hem al ingepikt. Resultaat: pompoenen die ik vanuit de hoogte kon plukken! Ik heb heel wat pannetjes soep ervan kunnen maken, ook nog pompoenen weg kunnen geven.

Maar dit jaar wil ik het rek reserveren voor wat fruit.

Ik denk aan doornloze braam en framboos, misschien een aalbes.

Ik zie op websites dat je de planten in februari al geleverd kan krijgen, soms het hele jaar door.

Maar van braam heb ik gelezen dat je pas moet planten wanneer de kans op vorst voorbij is, maar framboos kun je planten van november tot maart, en hoe zit dat dan met de aalbes.

Aan de ene kant wil ik zo vroeg mogelijk dat het er allemaal staat (ongeduld), aan de andere kant wil ik wel aan de veilige kant gaan zitten en pas eind april/begin mei planten, maar levert het dan ook al iets op dit seizoen?

Wie weet wat wijsheid is?

En heeft iemand misschien ook een tip welke soorten het lekkerst zijn?

Posted

Wortelgoed kan je planten van November tot Maart, maar liever in November want de kwaliteit kan nogal eens twijfelachtig zijn (prijs is dan ook lekker laag, dus dat kan er wel vanaf). Planten vanuit pot kun je het hele jaar door planten, maar het liefst niet in de zomer want dan moet je érg veel water geven. Ik zelf plant mijn bramen/frambozen altijd in November, maar Maart is ook een prima tijdstip (voor planten uit pot dan, planten uit de volle grond moet je in Februari al planten).

Mijn favoriete rassen frambozen.. ja, ik denk toch wel Polka en Golden Everest. Maar smaken verschillen.

Nog wat meer info:

http://www.fruitbomen.net/informatie/p/22/een-frambozenplant-kopen-planten-en-verzorgen/

Aalbessen zijn heel winterhard, dus die kun je zeker het hele jaar door planten. Lekkere rassen voor rood vind ik Red Lake en Red Poll, wit maakt mij persoonlijk nooit zoveel uit haha. Maar ik hoor veel goede verhalen over Werdavia.

Bramen.. veel keus, maar met doorns vind ik vaak lekkerder dan doornloos. Dus met doornen Himalaya, zonder doornen zou ik gaan voor Loch Ness of Chester Thornless.

Conclusie: als je veilig wilt zijn kun je beter eerder planten dan later.

En om het allemaal af te maken nog wat foto's van een erfafscheiding bij ons in de winkel, dus die kan je ook komen bekijken:

kleintje45611357124032.jpg

foto277601358418008.jpgfoto378861358418018.jpg

foto553221358418026.jpg

Groetjes,

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Posted

Ik heb vorig jaar op 5 maart een framboos uit de tuin van mijn ouders gegraven en hem in mijn tuin herplaatst. En op die dag ook mijn nieuwe kruis- en aalbessenstruik geplant. Resultaat: zeer goede opbrengsten gehad van allemaal!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!