Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo,

Ik heb voor komend seizoen een plattegrond gemaakt voor mijn moestuin.

Nu heb ik in een boek een overzicht gevonden waarbij gunstige en ongunstige combinaties van groenten staan. Er staat daar bijv. ook in dat aardbeien liever niet naast koolgewassen staan. Nu heb ik deze bedden in mijn plattegrond wel naast elkaar staan, maar er zit nog wel een tegelpad tussen. Ze staan ook elk wel in een apart bed.

-Kan dit gewoon naast elkaar, of is het beter om een van deze gewassen te

verplaatsen naar een ander bed?

- op welke plaats kan ik het beste spruiten zetten als het bed van de

koolgewassen vol is?

Hieronder mijn plattegrond:

plattegrondmoestuin_zps78943b43.jpg

Aan de bovenzijde van de plattegrond heb ik ruimte over gelaten, omdat aan die kant een coniferenhaag staat van de buren.

Graag hoor ik jullie tips en adviezen.

Groetjes sanne

Ik denk dat het afhangt van een mogelijk wortelcontact en/of afgegeven geuren = gassen of gedeelde ziekten/insecten;

wij houden de koolsoorten minstens twee bedjes, dus 2,4 m plus pad, van de aardbeien verwijderd; google companion planting

en we houden een vruchtwisseling van 1 op 6 jaar aan, dus waar de spruiten bij jou dan wel kunnen zou ik niet weten. Je kunt ze natuurlijk altijd in flinke potten in de grond zetten en die opruimen na de teelt.

Niet overal is die invloed even groot of aanwezig. Bij dit soort dingen moet het altijd wel een beetje praktisch blijven, dus een tegelpad lijkt me wel voldoende tussen de kool en de aardbeien. Mocht je nou toch ernstige misoogsten krijgen, en zeker weten dat het door deze combinatie komt, dan weet je dat voor de volgende jaren.

Houd er ook rekening mee dat je aardbeien niet elk jaar hoeft te wisselen maar gerust 3 jaar kunt laten staan. Daarna neemt de opbrengst af en moet je dus zorgen dat je een nieuw bedje hebt gecreëerd met de uitlopers of nieuwe plantjes.

• Author

Bedankt voor de tips. Ik zal er zeker komend seizoen op letten.

Ik denk dat ik het bed van de wortelgewassen iets kleiner maak, en dat het bed van de koolgewassen zo iets groter wordt.

Of ik zaai iets minder planten.