hayays Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 hey ik heb zojuist een kweekbakje van 38X24X18cm groot gekocht, is zowiezo om paprika in te zaajen een stuk of 10.kan ik daar ook nog vb prei bijzetten? groetjes Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 die 10 Paprika's gaat wel passen, ik zou die prei in een ander kweekbakje doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Prei groeit in het begin erg langzaam en zal dus een lange tijd in de kweekbak moeten laten staan. Paprika groeit veel sneller en zal na ontkiemen het best verspeend worden naar individuele potjes. Het is dan niet handig om ook prei in de kweekbak te hebben staan. Bovendien kiemt en groeit paprika graag op een warme plek en stelt prei weer andere eisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 ik gebruik ook wel een kweekbakje , maar ik zet er allerlei kleine potjes en bakjes in. Zo plant ik de paprika in potjes met diameter van 3 cm . Sla kolen ,... in kleine bakjes (oude verpakkingen ) . Het kweekbakje staat op de warmste plek in huis daardoor ook te donker voor jonge plantjes . Is er een bepaalde soort een deel uitgekomen uit het bakje ,verhuist dit bakje naar een lichtere maar ook iets koudere plaats . Als een paprika uitgekomen is verhuist het ook naar de lichtere plaats . Is er iets uitgekomen komt er plaats voor eventueel iets anders te zaaien . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hayays Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 ik denk dat ik nog een bakje ga bijhalen voor vb de prei, leesde dat die traag groeit.moet die ook warm staan of mag dat ook al buiten, want zodra het gedaan is met sneeuwen, gaat men ventje verder doen aan serre, en daar gaat hij bakken maken om in de zaaien. waaslander, hier nog eentje van het waasland. stekene. groetjes Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Het is het eerste jaar dat ik zomerprei ga proberen kweken . Volgens de handleiding die ik gevonden heb zaaien vanaf januari bij 18 a 20 graden als ze goed aan de groei zijn temperatuur langzaam laten dalen . Zaai in een bak van ongeveer een 7 tal cm ,ik vermoed dat een kweekbakje te ondiep is . Ik heb ze gezaaid in een bloembak (zoals ook gebruikt word op vensterbanken voor bloemen ) gevuld met zaaigrond tot een 4 tal cm onder de rand en dan vershoudfolie er over tot ze gekiemd warren. Ik vermoed dat de meeste kweekbakjes te ondiep zijn. waaslander, hier nog eentje van het waasland. stekene.Ikzelf woon in Waasmunster . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hayays Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 bloembakken genoeg in huis, ik heb wel men zaadjes maar binnen enkele weken, maar ga eens kijken of ik er nog van vorig jaar liggen heb. in waasmunster is een winkeltje waar je veel plantgoed kan krijgen, vorig jaar het een en ander gekocht. Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts