Geplaatst: 20 januari 201610 j Als je een geelgors vluchtig ziet in een boom oid kan ik me er nog wat bij voorstellen..maar zoals hij hier in het gras zit met zijn felgele kop..dat kan niet missen.Groenlingen hebben we wel en zien we ook zelden..maar we horen ze des te meer in het voorjaar en zomer met hun lelijke ik wilde wel eens dat ze ophielden, maar dan hoorde ik de de hele dag..nog erger... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 januari 201610 j Ik heb helaas niet veel vogelkennis, vandaar dat hier onder handbereik een vogelgids ligt. De geelgors loopt hier vooral onder de bomen waar wij vogelvoer in hebben opgehangen, op zoek naar de zaden die van het voer zijn gevallen. Ook op ons terras zijn ze wel te zien.
Geplaatst: 20 januari 201610 j Geelgors is best zeldzaam, is niet toevallig de gele kwikstaart?gr Mat
Geplaatst: 20 januari 201610 j Jongens, kom op, er is een enorm verschil tussen de geelgors en de gele kwikstaart. De laatste heeft bijvoorbeeld helemaal geen gele kop.En Flup en ik wonen niet in Nederland hè..daar zie je hem trouwens ook best wel met een beetje geluk.Dit is een gele kwikstaart in mijn vensterbank..een flink aantal pagina`s terug heb ik geschreven over een gele kwikstaart die een half voorjaar zijn eigen spiegelbeeld in ons raam aan t aanvallen was..we werden gek van dat getik..zoek hierboven maar eens op gele kwikstaart.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 januari 201610 j Morgen post ik wel de foto van de geelgors (eigenlijk zijn het er twee, een stelletje denk ik). De foto staat niet op mijn tablet, vandaar. Heb even voor de zekerheid nog gegoogeld, en ja het is toch echt een geelgors.Ik woon niet in Nederland en ook niet in de buurt van Nederland, daar heb ik deze vogel ook nog nooit gezien. Een gele kwikstaart lijkt niet eens op een geelgors, sorry, die vogel heb ik hier nog nooit gezien. Heb ook een vogel met een felrode borst ter grootte van een flinke merel gezien. Verder was die zwart / grijs. Moet nog even opzoeken wat dat is, maar daar kom ik met mijn vogelboek wel uit. Geen roodborstje in ieder geval.
Geplaatst: 20 januari 201610 j Ter grote van een merel? Lastig..koperwieken en kramsvogels zijn ongeveer even groot als een merel maar geen rode borst. Geen goudvink want die is kleiner. Heb je op de snavel gelet toevalligerwijs?Of je zou ( dat zou heel bijzonder zijn) een roodkeel of roodborstlijster gezien moeten hebben.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 januari 201610 j Ik zie die vogel altijd van een afstand. Als ik op goudvink google, dan lijkt hij er wel erg op. Al heb ik het idee dat hij toch wel groter is.
Geplaatst: 21 januari 201610 j Goudvink lijkt mij het meest waarschijnlijke ook. Afgaande wat ik nu zelf in de tuin heb. Hij is wel wat groter dan een vink maar niet zo groot als een merel.Zijn zwarte kop valt wel op, en hij heeft voor een deel zwarte vleugels..grijze schouders. De snavel is echt anders dan van een merel..een vinkensnavel. Hij komt bij mij iedere winter bij flinke kou in de tuin op de zaden van een citroenmelisseveldje dat ik op een 40 tal meter van mijn raam af heb..het rood zie je het eerste..heel opvallend. 21 januari 201610 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 januari 201610 j Die vogel zit bij ons in de struiken net achter de tuin. Voor mij te ver om er fatsoenlijke foto's van te maken, maar ik zal het eens proberen. De geelgors op ons terras.
Geplaatst: 21 januari 201610 j Mooie foto. Als het je niet lukt die vogel op de foto te zetten bekijk hem dan in ieder geval eens goed door de verrekijker en let op de zwarte kop en de dikke korte snavel. Heeft hij die snavel niet kun je zeker de goudvink uitsluiten... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 januari 201610 j Roodborstlijster?Dat zou wel heel bijzonder zijn.Het kan ook nog een roodborsttapuit zijn, maar die is kleiner. Ben heel benieuwd "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 21 januari 201610 j Als ik zo google dan lijkt de goudvink nog het meest. Mocht ik die vogel weer zien, dan zal ik er eens een foto van proberen te maken. Een verrekijker heb ik niet dus het zal toch een foto worden.
Geplaatst: 24 januari 201610 j mijn eigengemaakte pindakaas ( zonder zout met bessen erin) Wat is jouw basis Jet? Ik las dat je vast frituurvet kunt gebruiken, maar mijn vogels vinden de gekochte potjes veel lekkerder Ook vinden ze de potjes van de Action lekkerder dan de duurdere van de Vogelbescherming. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 24 januari 201610 j Ik verwarm ongepelde pinda`s een minuut of 5 a 10 in de oven en laat ze dan in de keukenmasjien fijnmalen..als het echt pindakaas wordt er wat zaden en bessen in..c`est tout! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 januari 201610 j Bedankt Jet "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 28 januari 201610 j Ok Speets, maar ik maakte een foutje.. met ongepeld bedoelde ik alleen met vlies, niet van die pelpinda`s zoals in de winkel..sorry..misschien stinkt het nu in je oven? Zojuist een grote groep kraanvogels op 3 kilometer afstand..zo indrukwekkend. Wat zijn ze mooi! Ik kon ze goed bekijken met de verrekijker door het autoraam. De groep was ongeveer twee x zo groot als op de foto..we konden niet lang blijven staan want we stonden nogal onhandig aan de weg. We zien veel kraanvogels op dit moment/gedurende de hele maand januari reeds, wat wil zeggen dat er verschillende groepen niet eens naar het zuiden zijn gevlogen maar hier wat rondhangen..genoeg te eten en warm genoeg.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 januari 201610 j Schitterend! Ik ben al blij als ik ze eens in de 5 jaar zie/hoor overvliegen.Een paar jaar geleden vloog er een grote groep over, en tussen het ge'grus' hoorde je af en toe 1 hoge 'piep', heel gek. Later hoorde ik dat dat een jong was En nee, de pinda's zijn niet met ongedopt de oven in gegaan: heb er niet eens over nagedacht "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 5 februari 201610 j Niet in mijn tuin, maar in de weilanden: grote groepen kievitten!Die trekken heen en weer, dat weet ik wel, maar ik word er toch erg blij van "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 4 maart 201610 j VER boven onze tuin; een groep met 8 kraanvogels! En daaromheen een aantal kieviten, meeuwen, en 1 'roofvogel' (te hoog om te zien wat voor 1) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 8 maart 201610 j Op ons balkon voornamelijk helaas heel veel duiven rotbeesten! Echt irritant, schijten alles onder. En een aantal kouwen, kraaien en eksters hebben sinds kort onze vetbollen ontdekt. Daar zijn ze niet zo goed in om daar rechtstreeks uit te eten dus moeten ze samenwerken. De ene knalt de bol gewoon keihard tegen de muur kapot en de ander zit er onder en snoept de gevallen zaadjes op. Nouja, een deel dan.... de rest valt op de grond en ontkiemt in de afvoer En een lawaai dat ze er bij maken! Helaas hebben ze daarmee dus wel ons vaste pimpelmeeskoppeltje weggejaagd lijkt wel... en het roodborstje heb ik ook een poosje niet meer gezien. Misschien terug gegaan naar rusland?
Geplaatst: 9 maart 201610 j VER boven onze tuin; een groep met 8 kraanvogels! En daaromheen een aantal kieviten, meeuwen, en 1 'roofvogel' (te hoog om te zien wat voor 1) Zojuist was er een groep van enkele honderden kraanvogels die thermiek aan t zoeken waren boven het dorp..ze draaien en draaien in de grote groep totdat ze de gewenste hoogte hebben. Daarna gaan ze er als een speer vandoor richting het Noorden. Ik weet niet hoelang het duurt voordat je bij jou zijn Jorieke..maar aangenomen dat ze een gemiddelde snelheid van 60 km per uur halen zal dat zo`n 7 uur duren...kijk tegen 4ren nog maar even naar boven Edit voor wie wil weten wat de herrie is boven mijn hoofd moet dit filmpje maar eens bekijken...: http://nieuws.vtm.be/moet-je-zien/81250-kraanvogels-vliegen-massaal-over-belgie We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 maart 201610 j Ik houd je op de hoogte facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 9 maart 201610 j Een heel mooi roodborstje en een winterkoninkje.Verder hebben we hier een groep van zo'n 100 eksters en een goede 50 duiven. Da's wat mij betreft net iets minder leuk, maar ja... Als ik buiten ga roken, is dat meestal op eiken of beuken, maar ook wel op appel- of kersenhout...
Geplaatst: 9 maart 201610 j Jaaa eindelijk kleine vogeltjes in de tuin gezien! In onze nieuwbouwwijk zitten vooral ekster en kauwen, maar vanmorgen zaten er zowaar twee puttertjes in de tuin Ik hoorde 's ochtends al wel vogels fluiten, maar ik had ze nog niet eerder in de tuin gezien. Ik hoop dat ze terugkomen om nog wat meer beestjes op te eten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.