Manuela88 Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Ik vroeg me af wanneer je Quinoa en Sundangras het beste kan zaaien?en zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 heeft er dan niemand een idee?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Heb het even opgezocht.QuinoaZaaien onder glas: aprilZaaien in volle grond: april-meiPlantafstand: 30 cmHoogte van de plant: 120 cm Sundangras ken ik niet. Heeft het nog een andere naam? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Soedangras, ik ken het alleen als groenbemester. Kan in ieder geval niet tegen vorst dus zaaien na half mei. En even googlen leverde nog dit op:Het gewas is echter zeer warmteminnend; voor een goede groei is een voldoende hoge temperatuur nodig. Bij vroege zaai (mei) is de opkomst weliswaar vlot, maar de beginontwikkeling traag; bij latere zaai (juni/juli) groeit het gewas veelal goed verder. Onder goede omstandigheden kan het gewas wel twee tot drie meter hoog worden, maar in koudere jaren blijft de groei beperkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 ik heb vorig seizoen alle twee soorten in april voorgezaaid en half mei uitgeplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Aha, Sorghum Dat ken ik van m'n bord (niet van m'n tuin). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Quinoa op zaaibed in ma/april en dan verspenen.Kan dan in mei in de vollegrond.Geen mooie plant dus geen sierwaarde Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 je hebt quinoa tegenwoordig in verschillende tinten Thea...en dan zijn ze best mooi! al vind ik dat ze zonder tint ook best wel bijzonder zijn om te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Bedankt voor de reacties. hier kan ik wel wat mee. Ik zag inderdaad dat er 3 soorten zijn wit rood en zwart. wat ook nog verschil ik smaak zou hebben. Het gaat er mij ook niet om of het er leuk uitziet maar of ik ervan kan oogsten en eten. mocht het een succes zijn natuurlijk dat sudangras is dit: bron Vreeken's zaden. 290950 SUDANGRAS 'Dwarf' ook wel genoemd: KAFIR, SORGO, DURRA, SOEDANGRAS OF KAFFERKOREN (Eng: Egyptian Millet, Sudangrass)(Sorghum bicolor) Het koren van de toekomst! Lees de hierna volgende beschrijving maar eens… In Afrika is dit gewas al vanaf 3000 v. Chr. (dus al 5000 jaar!) in cultuur, vanaf de 17e eeuw in Amerika bekend (meegenomen door zwarte slaven) en inmiddels het 5e gewas in de wereld! Een opsomming van de vele eigenschappen en toepassingen: het graan is glutenvrij(!), ontgiftigend (anti-oxidant), je kan het graan bakken, poppen, fermenteren tot mout (werkt dan als probiotica), gebruik als grutten of couscous en verwerken tot melasse of suikerstroop. Verder wordt in Afrika het graan voor bierproductie en het stro voor huizenbouw en verpakking (karton) gebruikt. Overtuigd? De polvormende grassoort wordt ongeveer 100-150 cm hoog en wortelt diep, goed voor de grondstructuur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 heb je het al besteld?anders heb ik beide soorten wel voor je...alleen in basic colours Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Dat wist ik niet van div kleuren.Als je niet beter weet denk je dat het onkruid is (bijvoet) Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nancy Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Goedkoop zaad gevonden hahaha http://www.biologischetoko.nl/quinoa/quinoa-14790 En hier allerlei kleuren en blijkbaar te zaaien tot in juni http://www.denieuwetuin.be/208-quinoa-varieteiten Ik heb toevallig vh weekend van iemand zaad gehad en bij diegene is helemaal niks opgekomen.Ik vroeg me af, zou je het van te voren in de koelkast of diepvries moeten leggen, het komt tenslotte uit de bergen in Peru ed Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 OO die kleurtjes die vind ik erg gaaf en ga ik ook zeker proberen maar dat zal volgend jaar worden denk ik ik heb ze dit jaar binnen voor gezaait en er is wel wat omhoog gekomen maar daarna al snel dood gegaan. Bedankt voor de tip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts