Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Quinoa en Sundangras zaaien

Manuela88

Recommended Posts

Soedangras, ik ken het alleen als groenbemester. Kan in ieder geval niet tegen vorst dus zaaien na half mei. En even googlen leverde nog dit op:

Het gewas is echter zeer warmteminnend; voor een goede groei is een voldoende hoge temperatuur nodig. Bij vroege zaai (mei) is de opkomst weliswaar vlot, maar de beginontwikkeling traag; bij latere zaai (juni/juli) groeit het gewas veelal goed verder. Onder goede omstandigheden kan het gewas wel twee tot drie meter hoog worden, maar in koudere jaren blijft de groei beperkt.

Bedankt voor de reacties. hier kan ik wel wat mee.

Ik zag inderdaad dat er 3 soorten zijn wit rood en zwart. wat ook nog verschil ik smaak zou hebben.

Het gaat er mij ook niet om of het er leuk uitziet maar of ik ervan kan oogsten en eten. mocht het een succes zijn natuurlijk

dat sudangras is dit:

bron Vreeken's zaden.

290950 SUDANGRAS 'Dwarf'

ook wel genoemd: KAFIR, SORGO, DURRA, SOEDANGRAS OF KAFFERKOREN (Eng: Egyptian Millet, Sudangrass)

(Sorghum bicolor)

Het koren van de toekomst! Lees de hierna volgende beschrijving maar eens… In Afrika is dit gewas al vanaf 3000 v. Chr. (dus al 5000 jaar!) in cultuur, vanaf de 17e eeuw in Amerika bekend (meegenomen door zwarte slaven) en inmiddels het 5e gewas in de wereld! Een opsomming van de vele eigenschappen en toepassingen: het graan is glutenvrij(!), ontgiftigend (anti-oxidant), je kan het graan bakken, poppen, fermenteren tot mout (werkt dan als probiotica), gebruik als grutten of couscous en verwerken tot melasse of suikerstroop. Verder wordt in Afrika het graan voor bierproductie en het stro voor huizenbouw en verpakking (karton) gebruikt. Overtuigd? De polvormende grassoort wordt ongeveer 100-150 cm hoog en wortelt diep, goed voor de grondstructuur.

• 3 months later...

Goedkoop zaad gevonden hahaha

http://www.biologischetoko.nl/quinoa/quinoa-14790

En hier allerlei kleuren en blijkbaar te zaaien tot in juni

http://www.denieuwetuin.be/208-quinoa-varieteiten

Ik heb toevallig vh weekend van iemand zaad gehad en bij diegene is helemaal niks opgekomen.

Ik vroeg me af, zou je het van te voren in de koelkast of diepvries moeten leggen, het komt tenslotte uit de bergen in Peru ed

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

OO die kleurtjes die vind ik erg gaaf en ga ik ook zeker proberen maar dat zal volgend jaar worden denk ik

ik heb ze dit jaar binnen voor gezaait en er is wel wat omhoog gekomen maar daarna al snel dood gegaan.

Bedankt voor de tip