Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2011 Share Geplaatst: 26 februari 2011 We hebben 4 ganzen lopen hier, 2 dames van vorig jaar en 2 heren van 2 jaar terug. Ze zien elkaar nog niet helemaal staan, deze ganzen zijn met een jaar of 2 pas echt volwassen.Dus wie weet volgend jaar baby-gansjes! Vanmorgen lag er wel een cadeautje in de wei; een groot ei! Dit was hun 1e ei, dus het was even 'schrikken' Het ding zat helemaal onder de poep, en weegt maar liefst 130 gram! De grootste kippen eieren hier wegen zo'n 65 gram. 2x zo zwaar dus! Eet smakelijk! Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 26 februari 2011 Share Geplaatst: 26 februari 2011 Ga/Kun je die eieren ook eten? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2011 Je schijnt ze alleen hardgekookt te mogen eten ivm een of andere bacterie. En in gebak ofzo mag natuurlijk ook (goed gebakken). Ik ga eens neuzen op internet... Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Share Geplaatst: 26 februari 2011 Zijn het ganzen van een speciaal ras ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2011 Het zijn Toulouse ganzen. Die dikke grijze. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Share Geplaatst: 26 februari 2011 Prachtig, met die kwab onder hun kin, waarom broed je dit ei niet in je machine uit, als het al bevrucht is natuurlijk.Stoor je je niet aan ganzen geluid ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 26 februari 2011 Het ei is niet bevrucht, onze dames ganzen zijn pas 1 jaar oud en ze zijn pas met 2 a 3 jaar vruchtbaar lees ik. Maar zodra er volgend jaar blijkt dat de eieren bevrucht zijn, dan broeden we ze uiteraard uit! De ganzen zijn inderdaad niet echt stil. Maar ze schreeuwen alleen vrij hard als ze eten krijgen. Voor de rest is het goed te doen Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2011 Het leek alsof er geen eieren meer werden gelegd.. eerder zag je ze vanaf een afstand al liggen, zo'n groot wit ei midden in het weiland.Nu kwam mijn vriend er toevallig achter dat ze de eieren verstoppen! Ze leggen het ei in een kuiltje, en dekken het af met takjes/stro/wat er maar ligt. Net als bijv. schildpadden en aligators (alleen leggen die alle eieren in 1 keer, en de ganzen maar 1 per dag). Ik maak er morgen even een foto van. Iemand trouwens ervaring met bevruchtte ganzen eieren? Ik ken het zwarte puntje in kippen eieren die eigenlijk kuiken hadden kunnen worden, maar ziet het er bij ganzen anders uit? Ik heb er net 1 gekraakt om te bakken, en er zitten helderrode sliertjes op de dooier... Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Best apart dat ze de eieren afdekken voor het broeden, tijdens broeden ken ik dat gedrag wel, doen ze dat verspreid of liggen de eieren bij elkaar ?Dat lijkt mij wel bevrucht, eerlijk gezegd zeker omdat het op het dooier zit, toch moeilijk om paringsrijp inteschatten bij dieren door het goede voer wat ze krijgen in gevangenschap ligt dat veel eerder dan normaal bij wilde ganzen.Ik heb wel gehoord dat het bevrucht aantal eieren van een nest behoorlijk laag kan liggen, bij een kip is vrijwel alles bevrucht, bij een gans maar enkele waarom dat zo is weet ik niet. Smaakte het ei lekker van een gans ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2011 Het ei smaakte niet echt anders. Misschien ietwat zoeter. Je moet het wel goed bakken of koken, en dan vind ik kippeneieren ook niet super (houd wel van een zacht gekookt eitje of een spiegelei). Ik heb een foto en uitleg gemaild naar degene waar we de ganzen vandaan hebben. Misschien weten zij meer. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Wist jij dat in broedmachine ganzen eieren na een week er best elke dag even 20 minuten per dag uit gelegd kunnen worden tijdens bepaalde periode van de broedtijd, ganzen eieren schijnen deze koelte nodig te hebben, op eind broedperiode is dat zelfs 2x per dag. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2011 De kippen eieren moeten inderdaad ook steeds even luchten en wat afkoelen. Dat doet de moeder kip ook als ze even van het nest gaat als ze moet eten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 7 maart 2011 Share Geplaatst: 7 maart 2011 Ik heb weleens kippen en kwartels uitgebroed maar nooit gelucht ookal keerde ik wel 2 of 3 x per dag en deed daarbij de machine open, maar zoals je het zegt is het wel heel natuurlijk en logisch eigenlijk dat de moeder ook nest even alleen laat. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 9 maart 2011 Hier eindelijk fotografisch bewijs (gisteren en eergisteren geen eieren gevonden) Dit is dus buiten, op een veldje waar nog veel stengels staan van het sudangras wat er heeft gegroeid vorig jaar: Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 9 maart 2011 Share Geplaatst: 9 maart 2011 Volgens mij willen ze broeden, en zo mooi verstopt echt heel slim van ze , mischien gaat een gans pas zitten broeden als hij nest vol heeft.Heb je nog antwoord gehad van die man van de ganzen of dat bloed betekende dat het ganze-ei bevrucht was ?Nou ik zou toch de eieren van de gans bij je 30 nieuwe kippe eieren leggen, is de broedduur en temp zelfde als bij kip ?Dan maakt het toch niks uit. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 april 2011 Auteur Share Geplaatst: 21 april 2011 Ssssst niet verklappen hoor, maar ik heb via marktplaats 11 bevruchte ganzen eieren gekocht als verjaardagscadeau voor mijn vriend We hebben hier wel wat eieren verzameld, waarvan we hopen dat ze bevrucht zijn, maar het is niet zeker omdat de vrouwtjes nog te jong zouden zijn. Binnenkort dus jonge gansjes! Zoooooo veel leuker nog dan kippenkuikens! Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 21 april 2011 Share Geplaatst: 21 april 2011 dat vindt ik super kado, is het zelfde ras ?Gansjes hechten veel meer aan verzorger geloof ik als ik zo lees kunnen die aardig aanhankelijk zijn, tof hoor !! Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 april 2011 Auteur Share Geplaatst: 21 april 2011 Ja, het zijn eieren van de Toulouse gans, waar we er dus ook 4 van hebben.Ze hechten zich enorm! Het is echt een voordeel als een gans opgroeit met mensen, honden en de andere beestenbende. Anders blijven ze er naar blazen... Echt gemeen doet deze soort nog niet, maar dat blazen is niet uitnodigend om de wei in te lopen Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 21 april 2011 Share Geplaatst: 21 april 2011 bange schijterd als je gewoon doorloopt is die gans echt banger voor jouw, ik vindt dat juist grappig dat een gans grote mond heeft met blazen maar eigenlijk gewoon hardstikke bluf is. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 april 2011 Auteur Share Geplaatst: 21 april 2011 Ja, nee, dat weet ik ook wel, maar eventuele bezoekers (familieleden, neefjes) niet. Ik loop elke dag die wei in, en ga dan even een rondje achter die blaaskaak aan. Maar het helpt nog niet echt. Hij denkt nog steeds dat hij de hoogste is hier in de 'roedel' Hanen zijn enger! Die zetten de aanval echt in. Deze ganzen echt niet hoor. En de vrouwtjes (die we wel van jongs af aan hebben) hebben nog nooit naar ons staan blazen. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 21 april 2011 Share Geplaatst: 21 april 2011 Ja van hanen weet ik dat ze de aanval echt inzetten, wij hadden een haan die je echt aanvloog en dan probeerde je vel om te draaien met zijn poten.Toen een van ons daardoor naar dokter moest was het vlug met hem afgelopen.De ene haan is daarin wel feller dan de ander sommige zijn wel hanig maar niet zozeer dat ze aanvallen.Ken jouw de visite schelen ze zijn gewoon waaks je ganzen dat vindt ik juist wel tof en zo leren je neefjes gelijk respect voor dieren Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Red Geplaatst: 3 februari 2013 Share Geplaatst: 3 februari 2013 Dacht ik deze zomer babyganzen te krijgen lees ik nu dat ze pas na 2 à 3 jaar bevruchte eieren leggen das jammer nog even wachten dus. Het blazen kunnen ze goed,ik heb ze niet van kuiken af dus zijn niet volledig tam.Ze komen echt op me a om te zeggen he dit is mijn stuk .Maar als ik dan naar ze toe gaat en vraag voor een kroel rennen ze hard weg de helden merk wel dat het steeds minder word.Maar als iemand op het terrein komt wordt dit vermeld door de ganzen dus mooie waakganzen Die bevruachten eieren die je eronder heb gelegd is wel een idee maar dan moeten ze wel willen zitten.Kijken hoe het van de zomer gaat .Zijn ze nog uitgekomen? Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 29 mei 2013 Share Geplaatst: 29 mei 2013 Heb sinds vorig jaar ook ganzen, emdener ganzen, 3 vrouwen en een man, ze hebben dit jaar gebroed, 1 heeft 1 kuiken uitgebroed en de andere heeft er zo een zooitje van gemaakt, ze broedde haar eieren uit maar daarna steeds dode kuikens, waardoor ik haar de eieren weggenomen heb en in de broedmachine gestopt.De afgelopen weken zijn daar 5 kuikens uit geboren, gisteren nummer 6 onder een broedse kip en vanmorgen nummer 7.Zover alles in orde, maar nu komt het bijzondere van de ganzen, ze herkennen kuikens die ze niet uitgebroed hebben als hun eigen kinderen en raken daar danig van van slag.Gisteren was het kuiken onder de kip aan het uitkomen, door de piepgeluiden uit het ei zijn de ganzen op speurtocht gegaan, ineens hoorde ik een gekrijs van jewelste, waren ze die arme kip aan het slopen en daarna naar het ei aan het staren. Heb ze er weer uitgejaagd, maar moet nu wel een apart stukje vinden waar moeder kip met haar ganzekuiken in rust kan wonen.Mijn uitgebroedde kuikens gaan overdags mee naar buiten als het weer het toelaat, ook daar komen de ganzen op af en proberen ze mee te krijgen, helaas zijn de kuikens in de veronderstelling dat ik hun moeder ben en vinden die gevederde lawaaischoppers helemaal niet leuk.Ben echt onder de indruk van mijn ganzen, heb dit gedrag nog bij geen enkel van mijn andere dieren gezien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Danuta Geplaatst: 4 juni 2013 Share Geplaatst: 4 juni 2013 Het puntje wat je wel eens in kippeneieren aantreft is echt niet het teken dat een ei bevrucht is of niet, is gewoon een bloedspotje van de hen zelf tijdens het hele proces wat binnen het ei terecht komt...de ene kip heeft er wat meer last van dan de andere. Een onbevrucht en bevrucht ei zijn van binnen en buiten onherkenbaar voor het bebroed wordt.......een bevrucht ei is herkenbaar een paar dagen na aanvang van het broeden door het eerste netwerkje van bloedvaatjes dat opgebouwd wordt en meestal duidelijk te zien met een schouwlamp, ook bij ganzeneieren..... Ik schouw na 7 dagen, alles wat 'helder' blijft wordt dan verwijderd. Hier kun je alles nog eens nakijken en is ook zo voor ganzeneieren, er zijn wat kleine verschillen in het mechanische uitbroeden alleen. MVG Danuta Quote MVG Danuta Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Yola Geplaatst: 11 juni 2013 Share Geplaatst: 11 juni 2013 De 5 door mij uitgebroede kuimens lopen sinds afgelopen weekend buiten, steeds bij de ganzen in de buurt, vanmorgen kwam ik buiten en lagen ze te slapen bij tegen een ganzemoeder aan.Het meest bijzondere is dat de volwassen ganzen vorig jaar bij me gekomen zijn toen ze net uit hun ei waren.Heb nu nov 1 gans binnen die werd bij de uitgebroedde niet geacepteerd, denk vanwge een te groot leeftijdverschil, Piet is 2 weken jonger als de jongste van de 5.Hoop dat ik haar er ook nog bij krijg, momenteel maakt ze het leven van mijn 18 jaar oude kater erg zuur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.