Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beginnende moestuineigenaaresse

Mamoes

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Even voorstellen: Ik ben Manon en ik ben gek op moestuintjes, wecken, jam maken enz. Ik deel het huis met mijn man, hond, 2 konijnen (in de tuin buiten) en 2 cavia's. Wij zijn echt de types die gek zijn op dieren en op grote tuinen, waar we veel dingen kunnen laten groeien en bloeien en gezellig buiten kunnen leven.

Het probleem is dat wij een hele kleine tuin hebben ( te vergelijken met een groot balkon). Nu zie ik al een aantal jaren de vierkantemetertuintjes in de bladen staan en dat lijkt mij helemaal geweldig! Mijn man vind het geen enkel probleem om daar wat tuin voor op te offeren, dus nu ben ik aan het inlezen. Maar er is zoveel informatie. Het liefst wil ik meteen ook al een leuke oogst, dus ik wil graag denken aan 'goede buren' enz. Maar dat vindt ik nog best moeilijk. Wie kan mij opweg helpen. Ik wil graag beginnen met makkelijk groenten die een leuke oogst geven. Ik heb dus 16 vakjes. Maar een aantal potten kunnen er wel vanaf. Verder wil ik ook nog graag een losse etagere voor lekkere kruiden. Wat voor grond moet ik gebruiken? Hoe hou ik de grond optimaal? Moet ik nu al beginnen met binnen zaaien? Alvast heel erg bedankt voor de informatie aan deze enthousiaste beginner!

Welkom! Ik zou zeggen lees hier de berichten mee, je vind er alle informatie die je nodig hebt.

Wat betreft het nu al binnen voorzaaien, het ligt er maar net aan wat voor soort groenten je wil gaan verbouwen. Gewoon gezellig meelezen en je bent binnen no-time een stuk wijzer!

Vooral alvast een plan maken van welke groenten je graag wilt gaan kweken helpt. Dan kun je per soort op internet op zoek naar gerichte info. Hou ook vooral erg rekening met hoe groot sommige gewassen worden, aangezien je (net als ik) gering de ruimte hebt! Dus kijk voor je zaad aanschaft hoe groot alles wordt.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Welkom en succes met je tuintje!

Bij Boerenbont/Welkoop hebben ze een tuinzadengids daarin zit een schema van zaaien en oogsten en een pagina met goede en slechte buren.

Erg handig in gebruik

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Hallo Mamoes,

Mel Bartholomew heeft er een geweldig boek voor geschreven. Het is in het engels, maar goed te lezen.

all-new-square-foot-gardening-boek-is-binnen-t6905.html

Mel heeft een grondsamenstelling bedacht geheten de Mel's Mix: naar volume 1 deel geblende compost, 1 deel veenmos en 1 deel vermiculiet.

verder staat het allemaal in het boek.

Groet,

Maarten

lichtgroene vingers, dus een beginnende tuinier.

Bedankt allemaal!

@ Meekje: Ja!! Die had ik daar meegekregen toen ik weckpotten had gekocht! Heel handig, ook over slechte en goede buren staat erin, maar moet me er nog wel wat meer in verdiepen!

Maarten ook bedankt voor de link naar het boek! Erg handig! Ik ben niet goed in Engels, maar ik ga het wel proberen. Ik heb ondertussen al wel meer ingelezen en begin het beetje bij beetje te snappen. Jullie kunnen binnenkort mijn MM plan verwachten!