HuubvG Geplaatst: 6 februari 2013 Geplaatst: 6 februari 2013 Ik ben aan het kijken naar een nieuwe tuinkas en ik zag vandaag voor het eerst een mooie grote kas met doorzichtig heldere, enkelwandige polycarbonaat ruiten. Eigenlijk zocht ik een kas met glas, gewoon omdat het leuk is vanuit de woonkamer in de kas te kunnen kijken, vandaar dat ik geen dubbelwandig ondoorzichtig polycarbonaat wil. Maar deze doorzichtige zag ik dus staan voor een redelijke prijs, voordeliger dan een kas van dezelfde afmetingen met glas. Ik vraag me af het schoonmaken net zo is goed gaat als bij de glazen kas. De 'ruiten' hebben reliëf en kunnen niet gewoon gezeemd worden bijvoorbeeld. Hoe lang blijft het PC goed en laat het goed licht door? De warmte blijft er goed in? Of zou glas toch beter zijn? In de glazen zit een schuifdeur, dat is beter dan een scharnierdeur die in de polycarbonaat zit en dat vind ik wat minder praktisch, vooral als het waait. Wie helpt mijn keus te bepalen?Huub Quote
RobO Geplaatst: 6 februari 2013 Geplaatst: 6 februari 2013 ik heb er indertijd geen van plastic gekocht omdat er veel klachten waren over het uitwaaien van de ramen, ze buigen door en schieten dan los uit de sponning. Misschien zijn ze nu beter. Quote
Jorg Geplaatst: 6 februari 2013 Geplaatst: 6 februari 2013 Ik zou zelf ook niet zo snel polycarbonaat kopen, o.a. omdat ik het niet mooi vind en omdat ik er niet veel positieve verhalen over lees. In ieder geval niet zo positief als de verkooppraatjes. Hoe lang blijft het PC goed?Kijk even naar de garantie op het glas, dat kan (?) een mooie indicatie geven. Ondanks dat de platen behandeld worden tegen UV straling gaan ze toch na verloop van tijd achteruit (doffer en geler). Na hoeveel tijd dat zo is durf ik niet te zeggen. ...en laat het goed licht door?Dat zit wel goed. Met enkel glas zit je op 92-95% lichtdoorlatendheid met dubbelwandige polycarbonaat rond de 80-85%.Dat zit volgensmij wel goed, vergelijkbaar als glas denk ik, zie ook de tabel hier:tuinkas-met-dubbel-glas-t7463.html#p127364 De warmte blijft er goed in?Isolatie wordt meestal uitgedrukt in de R-waarde:Enkel glas (3mm) heeft een R waarde van ongeveer 0.9.Enkelwandige polycarbonaat heeft een lagere R waarde namelijk 0.83Dubbelwandige polycarbonaat heeft weer een hoger R waarde zo rond de 1.42 Quote
sannie Geplaatst: 6 februari 2013 Geplaatst: 6 februari 2013 bij ons op de tuin heeft (liever gezegd had) iemand een kas van polycarbonaat.in het voorjaar van vorig jaar was er een goeie storm.ik heb hem alleen maar zijn "ruitjes" zien vast maken met van alles na elke keer als er een beetje wind stond.nu zag ik alleen de fundering nog staan en de rest ligt op een hoopje ernaast.ik denk dat hij het zat was.zelf heb ik ook overwogen een polycarbonaat kas te nemen, maar ik denk dat het enige wat aantrekkelijk is is de prijs.als de kas een goede beschutte plek kan krijgen zal het een overweging waard zijn. Quote
HuubvG Geplaatst: 6 februari 2013 Auteur Geplaatst: 6 februari 2013 De vragen zijn wel alle snel en volledig beantwoord, dank daarvoor.Duidelijk, het wordt een glazen kas dan, welke thuisbezorgd wordt.Nog met schuifdeur bovendien.Iets kleiner dan de polycarbonaat, maar voordeliger en wel wat ik zoek.Zonder fundering (de polycarbonaat is met fundering), maar ik heb zelf nog hardschuimplaten en palen liggen, goede ervaringen mee.Welkoop heeft een aanbieding, maar ik ga eerst nog wat kijken en prijzen vergelijken. Quote
sjuutje Geplaatst: 21 maart 2013 Geplaatst: 21 maart 2013 Ben jij er ondertussen al uit welke kas het moet gaan worden of heb je zelfs al een keuze gemaakt? Ik ben ook aan het rondkijken op internet voor een glazen kas maar weet niet goed waar ik er één bestellen zal en over de fundering heb ik ook nog niet zoveel ideeën. Dat het glas moet worden daar ben ik wel over uit, de kas moet in mijn achtertuin staan en mag niet in het volkstuinencomplex (helaas mogen we daar niet bouwen boven de meter hoog) dus wil wel graag dat het er netjes uitziet ook. Het nadeel is dan natuurlijk wel weer dat ik een zoon heb én een buurjongen die af en toe willen voetballen. Dat kan dan dus niet meer in de tuin Quote
HuubvG Geplaatst: 21 maart 2013 Auteur Geplaatst: 21 maart 2013 Voetballen kan overal, een kas niet... Ik ben eruit en heb via Marktplaats een mooie kas van aluminium en glas gevonden. Hier komt een plaatje, ik moet zo aan het werk, meer uitleg vanavond, oké? Quote
thea Geplaatst: 23 maart 2013 Geplaatst: 23 maart 2013 En kom links je kippenhok? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
HuubvG Geplaatst: 23 maart 2013 Auteur Geplaatst: 23 maart 2013 Ja dat klopt, goed gezien!Het is een stuk van 3 × 4 meter, maar alle tegels worden nog weggehaald, er komen wat boompjes, stronken en ander 'speelgoed' zodat het hopelijk genoeg is voor drie middelgrote kippen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.