Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaden bestellen in het buitenland?

njroosje

Recommended Posts

wie o wie kan mij helpen. Ik wil zaden gaan bestellen in Amerika (Baker Creek), nu attenderen ze mij op het feit dat sommige zaden moeten worden voorzien van certificaten voor de invoer. Dit kunnen zij op voorhand doen, maar kost mij usd 65,-. Wie heeft hier ervaring mee? Is dit uberhaupt nodig?(artisjok, peper, sla, meloen, blauwe bes)

Mijn dank is groot!

Ik heb al enkele keren besteld bij Baker Creek (en ook op veel andere plaatsen) en er nog nooit iets van ondervonden. Heb in het najaar nog pepers, pompoenen, tomaten en sla besteld en heb niks moeten regelen of bijbetalen. Had op 14 dagen mijn zaadjes. Betalen gaat heel vlot via Paypal.

Weet niet of er verschillen zijn tussen Nederland en België.

Groetjes,

Eddy

Nee hoor gaat goed. Dat geldt niet voor Nedeland. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de douane je wellicht importbelasting gaat rekenen, en dat loopt ook snel op omdat ze beginnen met een soort standaard startbedrag.

Ik heb vorig jaar en dit jaar bij rareseeds.com besteld en dat ging prima. Geen extra douane kosten, maar ik had beide keren onder de €20 besteld.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Als je nog niet besteld hebt; ik kreeg zojuist een mail van ze:

Enter Code BC2013 in your Shopping Cart Before Checkout to receive 5% off your Spring order Offer Valid Till 2/13/13 Online Only

En aangezien korting altijd leuk is

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

nee hoor, maar als je een beetje laat in het seizoen besteld krijg je er wel verrassingszaad bij. Dat had ik vorig jaar (geen korting, wel een extra zakje zaad, en dat was een erg dikke zak met gemengde sla.)

Enne, gewoon tevreden zijn he, met 5% korting Of had je net als ik al besteld voor de volle prijs?

• 7 years later...

Heeft er recent nog iemand zaden besteld uit het buitenland (Amerika) en wel of niet problemen gehad als er geen certificaat bij zat? Het gaat over een iets grotere order en er zit ook een boek bij, dus ook de doos is al water groter en opvallender waarschijnlijk...

In principe mag je geen organisch materiaal van buiten de EU invoeren zonder certificaat, het wordt dus ook iets moeilijker na 1 januari bij de UK. Het komt erop neer als privaat persoon zolang ze niet controleren komt het bij jou terecht, anders ben je het kwijt.

Maar daar is ook een gegronde reden waarom dit niet mag. o.a. genetisch gewijzigd, invoer van ziektes, schimmels, ongedierte. Het is aan jou om te beslissen.

edit: en als je het toch doet, zou ik het niet op een forum zetten. Persoonlijk vind ik dit niet kunnen (er zijn al genoeg ziektes ingevoerd), maar ja kan alleen maar mijn mening geven

Edited by redzebra

ze zeggen het trouwens rare seeds 

"However, we are not a Certified Organic seed packing operation" 

"If your country's customs require a phytosanitary certificate, we are not able to provide it"

Wat betekend, we mogen eigenlijk niet exporteren naar de EU.

daarom staat dit ook daar, verantwoordelijkheid is bij de klant.-

Uiteindelijk is dit wel grappig, iedereen wil een ecologische moestuin en liefst rare variëteiten,  maar staan er niet bij stil dat ze de regels niet volgen die de professionelen wel doen, en misschien ongewild iets teweeg brengen compleet tegengesteld waarom je eraan begonnen bent.

Edited by redzebra