Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wil op mijn moestuin, op een schaduwplek, paddenstoelen gaan kweken. Niet met deuvels, maar met broed. Heeft er iemand tips/ervaring wat betreft soort en opkweken? Heb het vorig jaar geprobeerd met broed op stro, maar helaas is dit niet gelukt.....

Groetjes, Monique

Geplaatst:

Een paar jaar geleden heb ik oesterzwam geteeld op stro, dat verliep probleemloos (2 forse oogsten en nog een beetje). Ik heb het binnen gedaan, niet in de tuin. Zou het daar misschien aan liggen?

Stro met broed heb ik gekocht bij "groene takken".

Succes, RvO.

Geplaatst:

er zijn verschillende soorten in een box te koop

en alle soorten zijn gegarandeerd eetbaar

ik heb twee weken terug de eerste shi-take laten springen

erg makkelijk maar wel blijven sproeien

imag008030831360683797.jpg

en er zijn genoeg resepten te vinden waar je het water van in de mond krijgt

ik denk dat de buiten teelt nog moet wachten tot het najaar volgens mij is daarbij

temp licht of juist kortere dag en luchtvochtigheid erg van belang

ik ga het zelf ook nog wel testen en uitzoeken

daar over meer als ik het weet

of misschien nog andere die er iets over kunnen vertellen ?

groetjes Dennis

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heb er zelf ook nog geen ervaring mee maar wil er zelf ook mee beginnen. Wel eens z'n pakket gekocht en dat deed het prima. Een tijdje geleden heb ik (tweedehands op marktplaats) een boek gekocht "Eetbare paddestoelen kweken in eigen huis en tuin" van Jan Lelley (1979). Laten we elkaar op de hoogte houden!

Urban farming , stadsboeren: Daarover gaat Goed boeren in de Stad, in de breedste zin van het woord.
  • 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik wil heel graag paddestoelen in een hoekje in mijn moestuin kweken. Heb het al een keer geprobeerd, maar er kwam niets tevoorschijn. Ik blijf voorlopig nog even zoeken, dus als ik iets gevonden heb, laat ik het weten!

Geplaatst:

Het zou handig zijn als je laat weten welke soorten je wilt kweken...

Gewone champignons kweek je op paardenmest. Oesterzwammen op geweekt en ontsmet stro, of op houtstammen. Stropharia's en inktzwammen zijn echte opruimers, kun je kweken op gecomposteerde houtschilfers, of zelfs op de uitgeputte substraten van oesterzwammen of champignons.

Stefan Van de Rostijne

Geplaatst:

Hoi, zoals svdr al typte is het belangrijk te weten welke soort(en) je wilt kweken. En champignons hoeven NIET op paardenmest gewoon stro werkt ook prima. Als je de standaard regel in acht neemt dat saprofiete paddestoelen de opruimers zijn en op diverse media kunnen worden vermeerderd en gekweekt ben je vast het goede pad in geslagen. Wel is het zo dat per soort er andere behoeften zijn aan voedding. Ook is het zo dat er net als wegen naar Rome vele mogelijk heden zijn om paddenstoelen te kweken. Dat er bij jou eerdere pogingen iets mis ging kan aan diverse oorzaken liggen. b.v. vraat door de insecten in je tuin ??? of het is te warm geweest, boven 25 graden gaat het gros van het mycelium dood. Zelf ben ik niet zo zeer voor de productie aan het telen maar ik ben meer aan het experimenteren waar de grenzen liggen. Zo heb ik b.v. grijze oesterzwamvlokken die ik al 2 jaar in leven houd zonder te laten vruchten en deze zwam is vitaal. Zo heb ik ook binnen 5 weken op een kleinschalig basis roze oesterzwam op karton/agar medium aan het vruchten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Klinkt intressant! Ook met het antwoord van svdr kan ik wat. Maar wat is de beste tijd om te starten en wanneer kan ik dan oogsten?

Geplaatst:

Hoi Moon68 en anderen,

Onder de topic kweek technieken ga ik deze week beginnen met algemene kweek techniek voor Oesterzwammen. Welke vormen van teelt er mogelijk zijn. De soorten en hoe of deze zwammen smaken en te bewaren zijn.

Groet Stan.

Edit : hier dan het topic, kweek-technieken-t8367.html

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic