zoniet Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 ik meen laatst ergens gelezen te hebben hier dat iemand aardamandel wilde gaan telen.ik kan zo snel niet meer vinden wie het was dus dan zo maar even.de aardamandel, ook bekend als knolcyperus, is een hardnekkig onkruid waar je zo slecht vanaf komt dat landbouwgrond waar dit op aangetroffen is soms wel 30 % in waarde daaltde knolletjes kunnen vele jaren in de grond overleven om daarna alsnog uit te lopen dus onderploegen helpt ook niet, ook komt het voor dat de knolletjes pas jaren later uitlopen als je er een zogeheten waardplant bij zet, zoals bijvoorbeeld bepaalde aardappel rassen deze planten scheiden stoffen uit waardoor de knolletjes gestimuleerd worden uit te lopen, je denkt dus na bv 5 jaar van je knolcyperus af te zijn, gaat aardappels poten en plots staat je perceel er weer vol mee en kom je er alleen nog enigzins vanaf door de hele handel inclusief gewas dood te spuiten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Maar in een pot kunnen ze geen kant op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 En ze schijnen erg lekker te zijn (en duur als je ze koopt!) Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 en duur als je ze koopt!Hier zullen ze wel gratis af te halen zijn http://nos.nl/audio/455786-knolcyperus-ontdekt-op-terrein-floriade.html Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Dat wordt dapper dooreten Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Maar in een pot kunnen ze geen kant op.jawe, ze zaaien maar weinig, maar dat zegt niet dat ze nooit zaaien, het is dusdanig invasief dat er maar 1 zaadje nodig is! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Het is duidelijk een problematische plant. In deze folder staat wel dat ze zich niet uitzaaien http://www.productschapakkerbouw.nl/files/Knolcyperus.pdf Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 de problemen van zaad zijn ook te verwaarlozen vergeleken met die van knollen in de volle grond, maar er word wel degelijk een klijne hoeveelheid zaad gevormd, het is gewoon geen veilige plant, ook niet in een pot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 if you can't beat it...eat it! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Ik heb ze in pot gezet en vindt ze super van smaak (combinatie amandelnoot met een goede kastanje). Het is ook nog mooi als een soort siergras. Spijtige is wel dat het kleine knolletjes zijn. Zou er graag meer zetten maar wel lastig dat het in potten moet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pieter. Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Bezint eer ge begint Knolcyperus is een hardnekkig onkruid dat in de professionele landbouw op alle mogelijke manieren word bestreden.De oogst moet worden vernietigt, en je mag 3 jaar niets telen op je land.Vergelijk het met wat vogelgriep doet voor een pluimveehouder.Je wilt niet op je geweten hebben dat iets van jouw teelt bij een ander terecht komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Vreeken zegt dat het zelfs verboden is om in de volle grond te telen. Maar in een pot schijnt goed te doen te zijn, ik wil het ooit wel eens een keertje proberen, ben wel benieuwd. Overigens vind ik de vergelijking met vogelgriep wel een tikje overdreven; het is 'gewoon' een invasief gewas, geen ziekte waar dieren aan sterven, en mensen noemen van alles onkruid terwijl het vaak om eetbare planten gaat, net als in dit geval. Hadden we niet zoveel monocultuur, dan was het probleem waarschijnlijk ook niet zo vreselijk groot dat er meteen van alles doodgespoten moet worden. Ik snap best dat een commerciële aardappeloogst geruïneerd kan worden door aardamandelen, maar je kan je dus ook afvragen of massaal en mechanisch telen en oogsten nou alleen slachtoffer of misschien ook oorzaak van zo'n probleem is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 De professionele landbouw zit natuurlijk in een geheel andere situatie dan ik als gewone particulier. Ik kan het gewoon zoals elk ander onkruid gewoon uittrekken als ik eens ergens enen per ongeluk laat vallen en dan heb je er ook geen last meer van. Verder teel ik het in potten en heb ik gelezen dat het maar zeer zelden bij ons in het zaad zou schieten. De risico's zijn voor mij dan ook verwaarloosbaar. De smaak vind ik zeer lekker.Ik ben een fan van alle noten maar notenbomen zijn voor mijn tuin te groot en op mijn volkstuintje mag je deze ook niet zetten. Daarom zet ik ze volgend jaar zeker terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts