ehutink Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Eindelijk even tijd kunnen vrij maken voor de tuin. 6m2 tuinturf verdeeld en het geheel gevreesd.Vandaag ( proefje) de eerste rij aardappelen gepoot onder een plastic tunnel.In de koude bak een rij wortelen en radijsjes gezaaid. In zaaibakjes diverse slasoorten en capucijners.mocht het weer nu goed blijven heb ik in ieder geval een start gemaakt. mijn planning:koolgewassen: Peulgewassen: wortelgroenten: vruchtgroenten: Bladgroenten: Aardappelen:boerenkool tuinboon rode biet suikermais snijbiet groen vroege aardappelenbloemkool stamslaboon koolrabi courgette snijbiet rood Bataat.broccolie peultjes plant ui tomaat bleekselderijradijs yin yan boontjes stengel ui aubergine groenselderijrammanas pastinaak pompoen preirode kool wortelen andijvie rammanas spinazie knoflook groenlof egyptische ui paksoyaarbei en rabarber. Het meerendeel wil ik uit zaad opkweken. wat niet lukt koop ik op de markt! van de week 5 grote bessenstruiken gekocht ( 15 - 20 stevige takken per plant) de kweker moest er vanaf... waren te groot voor de verkoop. daarnaast een peer perzik, pruim, appel, kers, walnoot en tamme kastanje meegenomen. Ik kan haast niet wachten op het mooie weer.....van welke groenten moet ik verhoudingsgewijs meer nemen? ik wil wisselteelt op 6 stukken grond van 25m2. groet erik
jos Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Behoorlijke lijst Erik.De groenten zal geen probleem zijn maar voor de bomen en struiken heb je een hele oppervlakte nodig.Ik was vroeger ook zo'n planter rond mijn huis stonden uit vruchten getrokken walnoten, perzik, pruim, hazelnoot en kastanjeboom.Maar als ze een meter of 4 hoog worden (en dat worden walnoot en kastanje makkelijk) dan zit er niets anders op dan de zaag erin, jammer dan.Ik raad je aan vooral rekening te houden met de groeikracht om niet zoals ik met pijn in het hart na zoveel trouwe jaren te moeten kappen.
Frank Houweling Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Behoorlijke lijst Erik.De groenten zal geen probleem zijn maar voor de bomen en struiken heb je een hele oppervlakte nodig.Ik was vroeger ook zo'n planter rond mijn huis stonden uit vruchten getrokken walnoten, perzik, pruim, hazelnoot en kastanjeboom.Maar als ze een meter of 4 hoog worden (en dat worden walnoot en kastanje makkelijk) dan zit er niets anders op dan de zaag erin, jammer dan.Ik raad je aan vooral rekening te houden met de groeikracht om niet zoals ik met pijn in het hart na zoveel trouwe jaren te moeten kappen.4 meter hoog? Een gewone walnoot wordt minimaal 12, een veredelde dure (Buccaneer, Broadview) word minimaal 6 meter. Tamme kastanje wordt ook rond de 6 meter, minimaal! Dit zijn geen struiken, het zijn bomen. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
ehutink Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Geplaatst: 26 februari 2011 even rechtzetten...de bomen staan op een eigen perceel. ik wist niet dat de walnoot zo groot kon worden... maak ik dat zelf ook mee of lig ik er dan al onder?
Frank Houweling Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Hangt er van af. Als hij op een slechte grond staat kan dat lang duren. Als hij op rijke klei staat gaat dat heel snel Dit is een fototje van een volwassen, niet veredelde walnoot: Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
jos Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Sorrij Frank, ik heb niet gezegd dat ze "maar" 4 meter werden maar dat ik ze bij die hoogte heb moeten zagen omdat ze toen echt al mijn licht wegnamen. Ze stonden te dicht bij mijn serre.Mijn zoon woont nu in mijn oudershuis, daar heb ik vroeger een walnoot gezaaid. Die is momenteel zeker 10/15 meter, hij is er niet zo blij mee.Ik eet het grootste deel van het jaar dagelijks walnoten en kastanjes.De walnoten van bij mijn zoon, een drietal kisten per seizoen.De kastanjes haal ik uit het bos bij Vijlen, jammie. En Eric, het spreekwoord is wel boompje groot plantertje dood,maar in de praktijk schat ik dat een walnoot tussen 7 en tien jaar nodig heeft totdat hij vrucht draagt, maar daar zit de pijn dan is hij ook een meter of 4/5 hoog.
jasmin Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 WOW!! http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Frank Houweling Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Sorrij Frank, ik heb niet gezegd dat ze "maar" 4 meter werden maar dat ik ze bij die hoogte heb moeten zagen omdat ze toen echt al mijn licht wegnamen. Ze stonden te dicht bij mijn serre.Mijn zoon woont nu in mijn oudershuis, daar heb ik vroeger een walnoot gezaaid. Die is momenteel zeker 10/15 meter, hij is er niet zo blij mee.Ik eet het grootste deel van het jaar dagelijks walnoten en kastanjes.De walnoten van bij mijn zoon, een drietal kisten per seizoen.De kastanjes haal ik uit het bos bij Vijlen, jammie. En Eric, het spreekwoord is wel boompje groot plantertje dood,maar in de praktijk schat ik dat een walnoot tussen 7 en tien jaar nodig heeft totdat hij vrucht draagt, maar daar zit de pijn dan is hij ook een meter of 4/5 hoog.Heb ik je verkeerd begrepen, sorry! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
LucV Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Discussie over veredelde notenboom kan hier verder: is-een-niet-veredelde-notenboom-uit-zaad-t800.html
ehutink Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 zo ben ik in nov 2010 begonnen..... verwilderd grasland.na snijden van de zoden, ploegen en vrezen is eea veranderd.Nu het af is kan ik er alleen nog bij via een toegang van 120 breed. de hoofdpaden zijn 60 breed... maar misschien iets aan de smalle kant...de eenruiters vindt ik gewoon leuk staan. ik hoop dat deze ook meerwaarde hebben . het voorste stuk, de moestuin is 16 bij 15 meter, op de achtergrond zie je aansluitend de kruidentuin in aanleg, ook 15 bij 16 meter.
hansm Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Ik vindt je koude bakken rij echt mooi, je hebt zowiezo beetje mooi strak de boel ingericht, en ook mooi dat het niet zo'n kaal brok land iswat je veel ziet in de winter/voorjaar.Zie ik een vijver of put je daar water uit voor je planten ? Players only love you when they're playing.
Jorg Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Flink wat werk verzet zo te zien, mooi ingericht!
jasmin Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Ziet er mooi uit. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
annie en stefaan Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 dat is al heel wat anders héziet er zeer goed uiten al zeer veel werk verrichtzal er plezierig werken zijn deze zomer
ehutink Geplaatst: 2 maart 2011 Auteur Geplaatst: 2 maart 2011 (aangepast) De Waterbak... de buurman had een container van 1x1,2x0,8 meter over ( zat vroeger stremsel in). deze heb ik 50 cm ingegraven, bovenkant opengesneden en daarna een ruig muurtje omheen gemetseld.Ik ga een bron slaan met daarop een hydrofoorpomp. op de waterbak monteer ik een wc-vlotter waardoor hij altijd vol blijft. Erg makkelijk om snel een gieter mee te vullen... en met een goudvis en rietpol een leuk ding om naar te kijken. 3 maart 2011 aangepast door Gast
dennislp Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Iedereen is al bezig met groente en fruit kweken, waar wacht je op: vissen kweken Ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe het er deze zomer uit ziet! > Planten kopen? Doe het bewust!
Koert Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 De Waterbak... de buurman had een container van 1x1,2x0,8 meter over ( zat vroeer stemsel in). deze heb ik 50 cm ingegraven, bovenkant opengesneden en daarna een ruig muurtje omheen gemetseld.Ik ga een bron slaan met daarop een hydrofoorpomp. op de waterbak monteer ik een wc-vlotter waardoor hij altijd vol blijft. Erg makkelijk om snel een gieter mee te vullen... en met een goudvis en rietpol een leuk ding om naar te kijken.Wormenmest, urine en nu goudvissen mest, 't moet niet gekker worden Wel uitkijken dat je goudvis niet in de hals van de gieter blijft hangen Even a broken clock is right twice a day
peet van oosten Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 wat een mooi stuk grond .ook al netjes ingericht .gewoon helemaal keurig .en nu maar groeien
hansm Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Mooi idee hoor van de waterbak en grondwater is echt handig. Players only love you when they're playing.
Helly Geplaatst: 2 maart 2011 Geplaatst: 2 maart 2011 Ziet er allemaal keurig uit. Handig die waterbak. Good things come in small packages
ehutink Geplaatst: 3 maart 2011 Auteur Geplaatst: 3 maart 2011 Ik zal voorkomen dat de goudvis in mijn gieter komt.voor je het weet heb je kruisbestuiving.
Koert Geplaatst: 3 maart 2011 Geplaatst: 3 maart 2011 Hahahaha Even a broken clock is right twice a day
jasmin Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Aanbevolen berichten