Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vragen van een beginnende tuinboer

Barca4ever

Recommended Posts

Binnenkort is het zover, dan kan ik starten in mijn gloednieuwe moestuin. Alles bij mekaar bijna 90 vierkante meter oppervlakte. Veel ervaring heb ik nog niet, maar goesting (zin zoals ze in belgie zeggen) is er genoeg.

De grond bestaat voor ongeveer 1/3 uit een gedeelte in een serre en voor 2/3 een gedeelte buiten naast ne serre. Gans dit stuk is vorige week al eens helemaal omgewoeld en bemest om zeker klaar te zijn binnenkort. Nu heb ik nog behoorlijk wat tijd om uit te zoeken wat ik allemaal wil gaan kweken maar alle tips zijn uiteraard welkom. Dus ben benieuwd wat jullie me kunnen aanraden om uit te proberen.

Is er al iets wat ik nu kan zaaien? Buiten in de serre of binnen achter glas?

Alvast bedankt!

Moestuinieren bestaat voor een groot gedeelte uit proberen, en als het mislukt, leren van je fouten (en ik kan het weten ). Mijn tip zou dus zijn, ga vooral aan de slag met de groente- en fruitsoorten die jij graag in je tuin wil hebben. Wil je misschien ook kruiden in je tuin hebben? Bedenk dan voor jezelf of je eenjarige soorten wil hebben, of juist 'vaste' kruiden. Tot je weet wat je precies zou willen hebben in je tuin valt er niet heel veel te adviseren over al dan niet voorzaaien. Wat je wel alvast kunt doen is het een en ander snoeien als je bijvoorbeeld struiken, heggen of boompjes in je tuin hebt staan.

Kruiden staan nog niet op mijn planning. Ik ga beginnen met het kweken van wat groenten.Was sowieso al van plan om te starten met tomaten en kerstomaten. Daarnaast heb ik ook al zaden van komkommer, augurk en courgette dus dit zal zeker gezaaid worden. Verder wou ik ook nog paprika zaaien en ik heb ook enkele pompoenzaden gekregen en het leek me leuk om dat te proberen. Al bij al weinig verrassende zaken vermoed ik. Ik was wel benieuwd naar bepaalde zaken die jullie me zouden kunnen aanraden.

Naast de groenten wil ik ook een stukje grond bewerken om er aardbeien op te kweken.

Ik geloof dat ik dit weekend ga starten met het zaaien van sla en paprika's. Nu heb ik hier precies op het forum al gelezen dat de ene zaai/stekgrond gebruikt en de andere meteen potgrond. Ik dacht zelf dat men best eerst stekgrond gebruikte voor het kiemen van de zaden. Of is potgrond even goed mogelijk?

Zelf ben ik ook nog geen grote ervaringsdeskundige met slechts één seizoen achter de rug...

Vorig jaar heb ik alles in universele potgrond gezaaid en dat lukte heel erg goed.

Sommige dingen zijn mislukt omdat ik met bepaalde soorten gewoon te laat was, waardoor het veel te warm was (hier in Corsica).

Mijn eerste ervaring met zaaien in volle grond was niet zo gunstig, na het zaaien heeft het hier tien dagen geregend en alles was rot

Nadien heb ik buiten de radijsjes alles voorgezaaid en nadien verspeend (ook de groenten die daar niet zo van houden). Dat is zo goed bevallen dat ik het dit jaar opnieuw zo doe.

Ondertussen ook een koude kas gemaakt van 240 cm X 70 cm mét dubbele beglazing en isolatie

Nu kan het weer mij veel minder parten spelen