Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

De hand bestuiven van perzik

Frank Houweling

Recommended Posts

Hey,

Dit jaar bloesemen bij mij de perzik- en nectarinebomen heel erg vroeg, en dus bestuif ik zoals andere jaren met de hand. Waar ik de andere jaren geholpen werd door de bijen, moet ik het dit jaar helemaal zelf opknappen. Ik doe dus nog beter mijn best. Ik bestrijk uitgebreide alle stampers van alle bloemen met een wattenstaafje, maar ik zie geen 'geel meel' op het wattenstaafje. Hoort dit? Bij andere planten die ik met de hand bestoof zag ik wel altijd iets zitten, en had ik dus door dat het werkte, maar nu twijfel ik een beetje.

Hopelijk kan iemand verheldering brengen.

De dingen die ik nu bestuif:

- Zoete amandel

- Bittere amandel

- Perzik (gewoon, plat)

- Abrikoos.

Ik zag vandaag zelfs al de eerste pruimenboom knoppen vormen

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Heb zelf geen fruitbomen maar kan het niet zijn dat het te koud is en het stuifmeel nog niet klaar is of niet lost?

Weet van de eerste winterbloemen op de aardbeien dat die ook geen stuifmeel loslaten, zou dus best door te vroeg en te koud kunnen zijn.

Trouwens Frank je mag mijn geel-zwart gestreept pakje lenen hoor, heb nu toch metselbijen

Ben speciaal eens buiten gaan zien, de vinken van het voederplankje weggejaagd, naar de perziken en andere boompjes.

Enkel van de josta is er een verdikking van de knoppen te zien, niet van de perziken.

Ook de boompjes welke ik bij Frank gaan halen ben en die nog in de koude kas staan zijn nog niets veranderd.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

frank ,

welke problemen ?

Het zijn bomen voor verkoop zeg je , dan maakt het toch niets uit dat de bloesem verloren gaat ?

Integendeel , dan kan de boom zijn energie steken in groeien ipv in vruchten.

Akkoord , het staat wel mooi , bomen in verkoop met vruchten aan , maar gunstig vind ik dat niet. misschien wel voor de verkoopscijfers , daar kan ik niet over meepraten.