Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gazon wordt moestuin


Marina

Aanbevolen berichten

Wij gaan dit jaar beginnen met onze moestuin.

Het gedeelte waar we moestuin willen maken was voorheen gazon met allerlei onkruid erdoorheen. Dit hebben we vorige zomer bedekt met grond elders uit de tuin (ongeveer 20 cm) en het daarna de herfst en winter met zeilen bedekt om alles te laten stikken/dood te laten gaan.

Ik ben er nu ineens niet zo zeker meer van dat dit een goeie actie was... Want is het nu niet veel te droog en zijn de planten eronder wel doodgegaan en is al het bodemleven niet weg/ dood??

 

Wat denken jullie? En what's next??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met die zeilen is niet mijn ding.

Ik had het doodgespoten en dan de grond er opgebracht. Het dood spuiten van planten heeft geen gevolgen op het bodemleven als je het goed doet.

 

Ik zou de zeilen er af halen en in maart als alle onkruiden de kop op steken het twee keer plat spuiten en er na vrezen. Als je gaat zaaien en planten dit jaar kunstmest er bij en vanaf volgend jaar je grond goed bewerken met compost en mest.

Als je bovenstaande doet kan je tegen april lekker vrezen en een led jaar hebben. Je bodemleven komt in de loop van het jaar wel op gang maak je daar maar geen zorgen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet geheel eens met Zeeuw over het bodemleven, als in zoals het opgetekend staat. Het heeft wel gevolgen maar de schade zal bij enkele keren goed spuiten met de juiste dosis niet noemenswaardig zijn. Ik ga er van uit dat we hetzelfde bedoelen.

 

Ik ben ook geen fan van de zeilen. Zoals ik het lees is je werkwijze verder goed. Een 20 cm dikke laag tuingrond, dat is flink trouwens, zal het meeste onkruid verstikken. Zodra de grond weer bewerkbaar is zou ik een laag compost aanbrengen en deze met een cultivator inharken. In combinatie met de aangebrachte tuingrond moet dat een mooie start zijn. Bij slechte groei in het seizoen kun je eventueel wat kunstmest of (een traag werkende) organische mest toevoegen. Ik vind zelf het mulchen met compost tijdens het seizoen wel prettig werken.

 

Je ziet het al, verschillende meningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstervende graszode vergaat en dat kan eerst stikstof binden en vervolgens komt er weer stikstof vrij. Dus je stikstofvoorziening is een beetje onvoorspelbaar.

 

Het zeil zou ik er trouwens wel afhalen.

 

Toch heb ik hier goede ervaringen mee (ik heb 2 jaar geleden 2 spaden diep ondergespit in het ene bed en dan phacelia gezaaid, en onbedrukt karton en wat tuingrond erop in het andere bed). In beide gevallen ben ik tevreden met de opbrengst aangezien ik voor de rest bijna niet heb bemest. Met bemesting was dit waarschijnlijk wat meer geweest. Als je ziet dat iets echt achterblijft kan je altijd zo en dan wat bloedmeel voor snel resultaat om de plant in kwestie heen verspreiden.

 

Dit jaar ga ik bij ontginning van een volgend stuk een Ierse (dacht ik) methode uitproberen. Stukken graszoden optillen en naar binnen vouwen - zo: \__/ aardappelen ertussen en de buitenste stukken graszode ondersteboven erop leggen. In het midden met tuingrond dichtmaken. En kijken of er daadwerkelijk een mooi bed ontstaat tegen het einde van het seizoen.

 

Je voelt hem al aan: ik ga voor permacultuur en bio. Zo veel mensen zo veel meningen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de antwoorden lees ik vaak dat mensen geen fan zijn van het afdekken met zeil. Mag ik vragen waarom niet? Ben wel benieuwd aangezien ik op ons nieuwe volkstuincomplex erg veel zeilen zie liggen die ervoor moeten zorgen dat het onkruid minder wordt. Ik was van plan het deel dat we in eerste instantie niet gebruiken ook te bedekken met zeil....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bodemleven gaat eraan omdat er geen zuurstof meer bij kan. Ook kan het op termijn erg uitdrogen onder zo een zeil.

 

Als je niet geïnteresseerd bent in het bodemleven omdat je toch van plan bent om bestrijdingsmiddelen en kunstmest te gebruiken dan lijkt het me geen probleem om een zeil neer te leggen.

 

Als je geen bezwaar hebt tegen het gebruik van karton in je tuin zou je ook karton kunnen neerleggen. Dan onderdruk je ook het onkruid en wordt het bodemleven zelfs bevorderd omdat het karton op termijn vergaat.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het nut van een zeil ook niet zo en is in mijn ogen een luie en onwetende oplossing. Zo'n zeil heeft pas na weken, zoniet maanden het effect dat je onkruiden dood gaan. Inderdaad vooral door lichtgebrek, zuurstof hebben planten nauwelijks nodig. In de tussentijd had je een dergelijk stuk met de hand heel goed schoon kunnen maken en gewoon gebruik kunnen maken van je tuin. Breng je het zeil in de winter aan, dan gebeurt er eigenlijk heel weinig en komen je kruiden gewoon in maart weer op. Ik wil in maart al tuinieren, maar als je dan nog moet wachten tot het zeil zijn werk doet zit je al in april of mei. Wat je wel al na enkele dagen bewerkstelligt is het doodgaan van je bodemleven. Maar het nut van bodemleven voor een krop sla is iets minder. Met andere woorden, het bodemleven wat zich bindt aan een vluchtig gewas als een krop sla komt snel weer terug in een bodem als je deze weer bewerkt. Met bomen en houtige gewassen zou dat heel anders zijn.

 

Wat betreft het opbrengen van een laag grond op een bestaande zode is niet heel handig. De zode verstikt en verteert maar moeizaam als er met klei opgehoogd wordt. Met zand zal het wel meevallen. Maar het is belangrijk dat je de grond wel doorspit , anders vormt de oude zode alleen maar een storende laag.

 

Inderdaad is het vele onkruid -noem het maar zo, in mijn ogen zijn hetgewoon kruiden - een teken dat je bodem erg schraal is. Bijmesten zal nodig zijn wil je er goed van oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmmm. Jammer. We hebben afgelopen maand het eerste deel van onze tuin omgespit en klaargemaakt om te zaaien en te planten. Nu kan ik al mijn tijd benutten aan dat zaaien en planten en het schoffelen van onkruid als dat weer opkomt. Ik heb me voorgenomen om dit jaar een deel van de tuin onder controle te krijgen en de rest te laten voor wat het is (onder worteldoek was mijn idee). Dit liever dan nu het tweede deel aan te gaan pakken en de rest van het jaar achter de feiten aan te blijven rennen. Het is ons eerste jaar en ik wil me niet gek laten maken.

 

Ik heb al eerder de vraag gesteld wat te doen met het tweede deel en kreeg als mogelijke opties groenbemesters zaaien of gaan voor de courgettes en pompoenen, maar naar mijn idee moet er dan eerst onkruid verwijderd worden. De grond zit vol met wortels van kweekgras/heermoes/?.

 

(De fruitstruiken die er nu staan leveren bijna niets op omdat ze volledig overwoekerd worden door narigheid. En er staat een mooi perenboompje, maar die heeft de afgelopen drie jaar schijnbaar 3 peren opgeleverd. Ik heb al één grote zuringplant bij de voet van de boom weggehaald. Moet er nog één weghalen; daarna wil ik het mooi schoonmaken en de boom voorzien van goede grond/compost/mest (moet ik nog even goed uitzoeken).)

 

Dit om een beeld te geven van onze uitdaging. Denk dat ik toch voor worteldoek ga om stukje bij beetje de tuin onder controle te krijgen. Ik zal me er dan in ieder geval bewust van zijn dat er qua voeding dan nog wat werk aan de winkel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. Hier dezelfde soort van problematiek hoor.

 

Ik gebruik dan wel geen zeil, maar wel worteldoek. Zit je echt met hardnekkige onkruiden, wortel-onkruiden enzo, is het gebruik van worteldoek echt wel een optie hoor

Natuurlijk leg je dan inderdaad een deel van je tuin dicht, zonder er nut van te hebben voor een tijd, misschien lánge tijd. Ja. Klopt. Maar geeft dat ? Geeft het bij jou, in jouw situatie niet zo veel, is het toch een prima optie ? Ik herken heel goed het gevoel van achter de feiten aanlopen. Dan beter eerst een deel dicht leggen, en later beetje bij beetje de tuin in "her"- gebruik nemen.

 

zeil en worteldoek zijn ook wel 2 heel verschillende dingen he ?

 

Ik heb zelf niet zo veel tégen worteldoek hoor. Natuurlijk reduceert het de grond kwa organisch leven tot .... ja. : tot wát eigenlijk ? : nul ? Echt niet. Wel weinig ja. Maar geeft dat ? Dat herstelt zich later wel weer, en kan je ook helpen met herstellen. Ben je wél mooi van al die wortel onkruiden af ( lang dichtleggen )

 

By the way: Of dit nou een luie oplossing is of niet, boeit mij totaal niet Waarom zou dat boeien ? haha. Lui. Lui. Ik en lui. En hoe onwetend ik ben.... tja, dat kan ik zelf niet weten he ?

 

( voor hoe lang dicht leggen , welke effecten etc etc. zie andere, eerdere topics hierover )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...