Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Coniferen, klimop en gras naast moestuin

PeterMoestuin

Recommended Posts

Hallo,

Ik ga dit jaar beginnen met 5 m2 moestuin in mijn achtertuin. Nu is het zo dat er aan de ene kant een deel klimop en een deel coniferen staan. De andere kant grenst aan een (nog te leggen) stuk gazon/gras.

Nu heb ik geen idee wat de invloed is van deze planten op mijn moestuin. Kan iemand mij daar wijze raad over geven?

Bij de coniferen heb ik de moestuin tot 50 cm uitgegraven, wortels weg gehaald en nieuwe grond erin. En ik heb een rij grind tegels van 50 cm tussen de coniferen en de moestuin ingegraven.

Groeten,

Peter

Het ligt er maar aan hoever de coniferen af staan van je moestuin.Staan ze te dicht kun je last hebben dat ze vocht wegtrekken + schaduw werpen op het land,waardoor je groentes minder goed groeien(gebrek aan zonlicht).

m.v.g.

Hans.

In aanvulling op wat al is geschreven:

De naalden die van de coniferen komen leveren je op den duur een zure bodem. Dat vinden de meeste groenten niet fijn. Dus ofwel de naalden uit de moestuin harken, ofwel extra bekalken.

Uit eigen ervaring: Klimop kan flink groeien. Dus regelmatig goed terugsnoeien; het groeit wel weer uit, misschien wel sneller dan je leuk vindt.

Coniferen daarentegen groeien alleen aan de "topjes"; dus als je die in één keer zwaar terug snoeit zit je nog vele jaren met een "zwart gat".