PeterMoestuin Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Hallo, Ik ga dit jaar beginnen met 5 m2 moestuin in mijn achtertuin. Nu is het zo dat er aan de ene kant een deel klimop en een deel coniferen staan. De andere kant grenst aan een (nog te leggen) stuk gazon/gras. Nu heb ik geen idee wat de invloed is van deze planten op mijn moestuin. Kan iemand mij daar wijze raad over geven? Bij de coniferen heb ik de moestuin tot 50 cm uitgegraven, wortels weg gehaald en nieuwe grond erin. En ik heb een rij grind tegels van 50 cm tussen de coniferen en de moestuin ingegraven. Groeten, Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Ik heb ook coniferen aan één rand van mijn moestuin staan, en daar geen effect van bemerkt eigenlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 en voor klimop en gras gewoon in de gaten houden dat ze de plek niet overnemen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Het ligt er maar aan hoever de coniferen af staan van je moestuin.Staan ze te dicht kun je last hebben dat ze vocht wegtrekken + schaduw werpen op het land,waardoor je groentes minder goed groeien(gebrek aan zonlicht). m.v.g.Hans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 In aanvulling op wat al is geschreven: De naalden die van de coniferen komen leveren je op den duur een zure bodem. Dat vinden de meeste groenten niet fijn. Dus ofwel de naalden uit de moestuin harken, ofwel extra bekalken. Uit eigen ervaring: Klimop kan flink groeien. Dus regelmatig goed terugsnoeien; het groeit wel weer uit, misschien wel sneller dan je leuk vindt. Coniferen daarentegen groeien alleen aan de "topjes"; dus als je die in één keer zwaar terug snoeit zit je nog vele jaren met een "zwart gat". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterMoestuin Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Bedankt allemaal. Heldere info waar ik wat mee kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 coniferen en klimop zijn wel ideale schuilplekken voor slakken is mijn ervaring Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts