Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Passievrucht opkweken uit zaad

Mispel

Recommended Posts

Beste forummers,

Via via heb ik nog 'n pakketje zaden te pakken gekregen van een kennis. Het zijn passiebloemzaadjes en naar ik gehoord heb zijn deze niet zo eenvoudig om te doen kiemen.

Ik heb ze 36u laten weken in warm water (met een bakje op de verwarming). Nu heb ik ze op een bedje van vochtige watten gelegd in een doosje (met dekseltje erop) en vlak aan een raam gezet voor voldoende licht. Of ben ik slimmer af om ze op de verwarming te laten staan (minder licht maar meer warmte).

Bij één zaadje heb 'k reeds 'n kiemworteltje gezien dus ik hoop dat de behandeling werkt.

Heeft hier nog iemand ervaringen mee?

Ik heb dit vorig jaar gedaan, en heb gewoon de zaadjes gezaaid in potgrond in plastic bekertjes. Ging perfect en binnen 2 weken kwam alles mooi omhoog. Toen eind april uitgeplant in de tuin tegen de schutting en had binnen no-time een hele schutting volgegroeit! Ze hebben zelfs al passievruchten gegeven. De plant houdt zich nu in de winter ook nog prima en ik ga hem dit weekend wat snoeien.

Mij is het dus ontzettend meegevallen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Ze staan ondertussen al 'n aantal dagen in 'n plastic potje op de verwarming. Lekker warm en vochtig.

En jawel... Je ziet dat ze (langzaam maar zeker) aan het kiemen zijn. Ik vertrek straks op weekend en ben benieuwd in welke toestand ze zijn als ik terug ben. Hopelijk hebben ze dan al kiemblaadjes!

img006629471363003401.jpg

Dit is de stand van zaken. Nu het buiten weer sneeuwt, is dat voor mij 'n excuus op de verwarming weer 'n beetje open te zetten. Daar profiteren de kiemen ook weer van, want hun bakje staat lekker warm op de verwarming.

• 2 weeks later...

Hoe gaat het met de zaden? ben wel benieuwt

Had laatst van iemand ook zaden gekregen en het advies ze eerste twee dagen in lauwe melk te weken, ze zei dat de zuur wordt en dat bij (alle) passiflora zaden helpt het zaadje te ontkiemen.

Was het zelf dus van plan via die manier te gaan doen/proberen, maar vindt het erg leuk te lezen dat er ook andere/normale manieren mogelijk zijn ziet er goed uit (foto)..

Kiempjes zien er goed uit hoor.

Bijgaand een foto van mijn passiflora's die ik uit zaad op heb gekweekt. Ik heb de zaadjes destijds gewoon in de potgrond gestopt en binnen in een kweekkasje opgekweekt. Na 2 maanden zag het er dan zo uit:

dsc01382x63931338228577.jpg

En vanaf toen explodeerde de planten en groeiden ze mijn hele schutting dicht (wat ook de bedoeling was) en gaven al vrucht.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Uiteindelijk zijn er 4 opgekomen.

Drie ervan heb ik al in kleine potjes met potgrond gedaan en afgedekt met plastic. Geen goeie zet volgens mij! Bij een potje vind ik de kiem nergens meer terug, bij een ander potje is de kiem beschimmeld geraakt en bij nog een potje doet ie voorlopig niets. Gelukkig heb ik nog 'n kiem op de watten liggen ook.. Die ga ik pas verspenen als ie blaadjes heeft en zo. Wilde weer te snel zijn.

De rest kiemt niet dus die gaan binnenkort de melk in.

Jammer Mispel dat jouw zaadjes/kiemen wat minder gaan. Maar herken het wel van gewoon/ander zaad, wat je noemt, de ene vindt je niets meer van terug, andere groeit juist goed weer andere schimmelt.

Veel succes met de zaadjes/kiemen die nog over zijn, hopelijk worden dat straks echte planten ...

Heb zelf nog geen ervaring met de zaden in melk laten weken (maar het is vergelijkbaar als zaden in water laten weken, kreeg voor granaatappel hierbij de tip van eerst laten weken) en had dan ook maar even specifiek gevraagd wat de bedoeling was.

Die mevrouw doet haar passiflora zaden in lauwe melk en daar blijven ze twee dagen in. De melk gaat verzuren, klonterig worden enz, maar dat hoort er dus wel bij. Ze zei ook van niet op/bij de kachel zetten, want dan gaat dat te snel (heb je al vrij snel geklutst ei)..

Zal/ga zelf binnenkort twee soorten passiflora proberen (en zal dat hier ook wel neerzetten, foto'tje ofzo ) had vier passiflora frederickii (noemde ze het, maar volgens mij ook frederick "gewoon" genoemd) gekregen en van vorig jaar "gewoon passiflora" weet niet of dat een bepaald soort is (maar dat zien we vanzelf wel als ze groter worden)..

• 2 years later...

Hier wordt ook passievrucht gezaaid.

Ik heb bij de supermarkt vruchten gehaald en 3 9cm potjes vol gestopt met pitjes. Hahah ze komen allemaal op.

Plantjes zijn nu ongeveer 1 cm. Wanneer moet je ze verspenen en waarin?

• 6 years later...

Ik had ook gewoon vruchten uit de supermarkt gehaald.

Heb de zaadzakjes ( dat gele vruchtvlees om het zaadje ) eraf gewreven op een jute zak ( eventueel kunt u het ook doen op een thee zeefje )

daarna gewassen en even snel droog gemaakt met een handdoek. Heb de zaden daarna in een potje met zaai en stek grond geplant, en ja hoor na 3 weken kwamen er kleine plantjes omhoog!

Groetjes van sUuS

• 1 year later...

Wat ik me afvraag .. ik heb ook plantjes van de passie vrucht uit zaad maar ze hebben niet het blad van de passie vrucht plant, is dat normaal voor een jonge plant? Ik heb ze zelf gezaaid uit een vrucht van mijn oude passie vrucht plant. Die helaas dood is gegaan, daarom wil ik opnieuw een plantje uitplanten in mijn kas.