Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Optimale Potmaat voor een Druif.

Conny

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een vraag.

Wat is de optimale potmaat voor een kasdruif.

Ik heb twee Franckenthaler druiven en ik heb gehoord dat dat een kasdruiven is.

Ik wilde ze graag op de moestuin zetten, maar we hebben dit jaar nog geen geld om een stevige kas te kopen.

Nu ben ik van plan om de kas die ik bij Lidl heb gekocht op mijn balkon te plaatsen.

Daar kunnen de druiven dus een plaats krijgen.

Maar ik wil wel het beste voor de druiven.

Ook wilde ik van de week de druiven kalken, maar ik las dat je genoeg ruimte rond de druiven en de kalk moest houden.

Ik dacht dat het plus minus 30 cm rondom en ze zitten nu in potten van 23 cm b. x 23 l. cm x 28 cm h. inhoud 10 liter.

Ik merk dat ze het in die potten het niet naar hun zin hebben, want de bladeren worden steeds lelijker.

Alvast bedankt,

Conny.

Hier zijn nog wat foto's:

sam4667a14691362247221.JPGsam4670a62691362247222.JPGsam4671a31321362247222.JPGsam4673a45421362247223.JPGsam4674a20771362247223.JPGsam4682a62481362247224.JPG

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Buiten het feit dat de druif inderdaad wel een grotere pot wil ( ik zou denken bij deze maat / jonge druif, toch wel aan het overzetten van de planten in bv 30l potten, waar ze dan dit komende seizoen in kunnen blijven. ) hoef je voor zover ik weet niet echt zo precies te zijn met wel of geen kalk vlakbij het stammetje, maar misschien vergis ik me daar.

Staan de planten al langer in deze potten ? Dan kan inderdaad de grond sterk verzuurd zijn. Maar nu nog kalken ? Tja, maar wanneer ga je dan mesten ? want dat willen ze ook ( niet gelijk na overpotten in grotere maat hoor ) Ik zou ze nu overpotten , en niet kalken.

maar

Is het helemaal de bedoeling dat die druiven al zo in het blad staat ? Mij dunkt dat de plant verder is dan hij eigenlijk zou moeten zijn ( te hoge temperatuur ) en dan nu veels te weinig licht krijgt. Staat de plant überhaubt wel héél erg licht ??

Ik heb ze in Augustus in die potten gezet.

Sinds begin November staan ze in huis.

Ik heb ze eind November in een ongebruikte slaapkamer op het noorden gezet.

Ze staan nu vanaf eind Januari in de huiskamer voor het raam op het Zuiden.

Ik zou ze wel op het balkon willen plaatsen, maar ik weet niet of het daar wel warm genoeg voor ze is.

Ik zal eens gaan kijken voor mest voor druiven.

Misschien doet dat ze ook wel goed.

En in ieder geval zal ik kijken of ik 30 liter potten heb of anders ga ik die dan aanschaffen.

Hebben druiven liever een diepe pot of liever een brede pot.

Dank je wel voor je reactie,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Diepe pot, druivelaars wortelen diep.

Ik geef deze week nog zeewierkalk aan mijn druivelaars.

Na een maand of meer volgens weggroei krijgen ze een eerste bescheiden portie organische meststof.

De oude verkleurde bladeren wijzen precies op kalkgebrek.

Kan ook nog tesamen met een andere eenzijdig voedingsgebrek zijn.

Als deze al niet te vroeg ontloken zijn......................................