Roberto Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Beste tuinders,Ik heb tuinbonen thuis "gezaaid" in bakjes, zie foto, in het begin ging het goed, maar nu zitten op sommige zwarte puntjes, komt dit omdat ik ze buiten had gezet, na eerst in de warme kamer te hebben gehad? of door teveel of te weinig vocht? gaarne uw raad / kennis.zie foto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hallo Roberto, Het lijkt er op dat of te nat hebben gestaan (kan het water weg) of dat ze wat schade hebben door vorst / koude. Kan dat kloppen? Overigens lijkt de grond op het moment van de foto weer erg droog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Wat vreemd, de rest van de plantjes ziet er goed uit van kleur.Ze kunnen wel tegen vorst, maar misschien was het temperatuurverschil wel te groot.Ik heb mijn zaailingen zonder afharden buiten geplant, en ze klauteren dagelijks weer op, absurd gewoon.Je hebt ze ook niet te dicht onder een warme lamp gehad? Verbranding?Of verbranding door overbemesting? Geen idee, ben ook benieuwd, volg dit met argusogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Ben benieuwd of mijn tuinbonen het overleven,deze vorst aanval,ze stonden er zeer triest bij vanmorgen. Ik zag ook zwarte punten[bladeren] en anders jammer,ik ga weer niet over nieuw beginnen,dan maar bonen daar of erwten nog liever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roberto Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Bedankt voor de reacties, ik denk dat het komt van te grote temperatuurs wisseling. Ze staan binnen bij 23 graden, kouder kan nu eenmaal niet bij mij thuis. Dus ik dacht ik zet ze overdags buiten en snachts weer naar binnen. Daarna waren de puntjes idd zwart. bij sommige zie ik nu alweer nieuwe puntjes omhoog komen. Ik hoop dat t snel warmer wordt om ze veiliger af te harden. Groet roberto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts