Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

afneembare bescherming voor de plantjes

Moestuin_op_pootjes

Recommended Posts

Ik heb maar een piep kleine moestuin. ongeveer (70cm bij 200cm)

Doordat de ruimte beperkt is wil ik graag het hele jaar rond groente erin kweken.

dus vroeg in het jaar beginnen, maar door de kou overleven mijn plantjes het niet altijd.

Nu zit ik te denken om een plexiglasplaat te buigen tot een doosje met 3 zijde. (twee zijkanten 25cm hoog en een dak)

Dit tunneltje kan ik dan als het koud is over mijn plantjes zetten, zodat ik de vroege plantjes kan beschermen.

De 2 open zijkanten kan ik dan als het nodig is met folie nog dicht maken.

zou dit werken? of verbranden de plantjes onder plexiglas?

Heel goed mogelijk zoiets te verzinnen en te maken. Je kan daar zeker nut aan hebben. Telen onder afdekking verruimt de mogelijkheden iets. Je bent iets minder afhankelijk van de weersomstandigheden.

Echter. Inderdaad, wat je zelf ook zegt, bij een zonnig moment lopen de temperaturen hoog op. Ook bij vorst erbuiten. Is de zon weer weg, daalt de temperatuur weer snel bij vorst. Het vriest in koude kassen en koude bakken net als daarbuiten. Het scheelt allicht wel iets. ( een graadje ofzo. ) 's nachts zal je moeten afdekken. Maar ook dan zal het vriezen als het echt koud wordt.

Het is een heel gedoe. Ben je er dagelijks bij ? Kan je goed luchten als het volgende week +15gr is , en de zon er op staat ? Je sla plantjes zullen dat niet fijn vinden , zulke hoge temperaturen. Een koude kas heeft dan nog wat meer inhoud kwa lucht, en warmt al belachelijk snel op. Maar zeker zo'n bak als jij nu in het hoofd hebt.

Tegen vorst helpt op deze wijze afschermen niets nee.

• 1 month later...

moestuin -op- pootjes, je zou ook plastic opbergbakken van ikea kunnen gebruiken

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70102972/

die kun je erop en eraf halen wanneer je maar wil. Maar wat Bit zegt klopt ook, overschat het effect van een bak niet. Het blijft koud ook in de bak. Wel zou het wat extra bescherming kunnen geven tegen gure wind en slakken.

In de kern van alle problemen schuilt een kans