Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pootuitjes met dit weer planten?

Paul1985

Recommended Posts

Zojuist bij de Aldi hadden ze pootuitjes en knoflook teentjes om te zaaien.

Nu is dit de eerste keer dat ik de uitjes wil zaaien, en ondanks het zaaiadvies (vanaf februari) vraag ik me sterk af of dit nu wel zo verstandig is met deze temperaturen/sneeuw ??

Tevens zou ik graag horen waar ik bij uitjes op moet letten, zijn koemest korrels op latere termijn voldoende en is potgrond of tuingrond een goede grond?

Als je een pikhouweel meeneemt om een gaatje in de grond te hakken, hier is de grond keihard bevroren.

En de mest zou een jaar van tevoren opgebracht moeten zijn. Geen verse mest, volgens mij ook beter geen gedroogde koemestkorrels, tenzij eerder opgebracht en goed vergaan.

Je zou nog wel even kunnen wachten met poten, in tussentijd kun je je inlezen. Toets eens in bij het Google zoekvenster: 'bemesting uien'.

Bedankt voor de reactie Huub.

Helaas ben ik niet in de situatie om nog weken te wachten en dus eerst te bemesten.

Zou Compost Thee dan schade toe kunnen brengen? Ik gebruik een handvol koemestkorrels gemixt met potgrond in een panty en laat dat 48 uur bruisen met een pompje in water.

Paul,

Uien hebben, net als bonen, niet zo'n behoefte aan mest. Ze komen in de bemestingscyclus dan ook aan het einde van de cyclus.

Maar wat heb je nu bij de Aldi gehaald, zaadjes of plantuitjes ? Als het zaadjes zijn, even wachten tot de vorst uit de grond is, dan kun je heel dun op regels zaaien. Geen bemesting toedienen, die hebben genoeg aan wat er nu in de bodem zit. Plantuitjes voorlopig ook niet met je theepot bezoeken, geef die maar wat kali meststof (vinassekali b.v.) en dan nog de helft van de dosis die op de verpakking staat. Later in het seizoen, als ze goed in de groei zijn, kun je nog wat kali houdende meststof toedienen.

Compost thee wordt over het algemeen niet toegediend als meststof, het is meer een stimulans voor je bodemleven. Bodemverbeteraar dus. Je schrijft dat je er koemestkorrels aan toevoegt, maar heb je enig idee wat de NPK-verhoudingen van je thee zijn ? En volgens welke methode heb je je thee bereid ? Ik heb er geen ervaring mee, maar lees hier http://www.bodemacademie.nl/index.php?i=298 dat er nogal verschillen optreden n.a.v. de bereidingswijze. Hoewel ze in dat artikel niet spreken over het toevoegen van koemestkorrels.

Cor, ik heb poot uitjes gekocht.

Ik zal ze niet bemesten, heb inderdaad op de bonen ook thee gedaan en die vonden het niet zo fijn (in tegenstelling tot alle andere groenten).

De verhouding NPK is 4-3-4 , een echte methode heb ik niet (panty vullen en laten bruisen).

Ik zal als het nodig is ter zijner tijd wat kali geven, bedankt voor de tip

: vorig jaar per ongeluk sturon plantuitjes gezet op een stuk waar net redelijk verse mest was ondergespit in voortjes (mest zat ongeveer 12 cm onder de teellaag)...

...nog nooit zulke lekkere smakelijke grote uien gehad...die goed bewaarden tot in februari...

...volgens de oude manne groeien de uien eerst gewoon, komen dan met hun worteltjes in de mestlaag en voelen zich dan net of ze verhuisd zijn van Haarlem naar Bloemendaal (no offense!)