Limoen Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 de eerste boontjes er hangen nog een paar peulen aan, dus ik ben bijna klaar! Quote
Bit Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 paar dagen niet op de tuin geweest. Hier zijn bijna mijn bonenstokken ingestort door en het gewicht, de beroerde wijze van stokken zetten ( het ijzer zal zijn gaan roesten toch ?? ), de regen of vooral de wind van de afgelopen week.Aantal bonen lagen al te rotten op de kletsnatte klei. Aantal natte peulen vandaag er half rijp afgeknipt. En er hangen bovenin nog steeds nog groene peulen. Quote
greetje Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 ga zo door medestrijders en de oogst zal................denk geen zoete bonen leveren ik hengel en vis verder hier op mijn jol!en zoals jullie zien........het slot is dicht op mijn tuin! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 @ Bit, ga ze rapen en verzamelen voordat ze vroegtijdig je grond van wat extra humus voorzien! @ Greetje, wat een geweldige constructie voor die boon! Goed op slot houden die deur! Hier vallen de eerste blaadjes reeds van de bonen.Ik schiet acuut in de vervroegde winterblues... De pijl wijst naar de stok waar de drie borlotto bonen groeien. Quote
Gwen Geplaatst: 17 september 2013 Geplaatst: 17 september 2013 Mijn boontjes hebben het koud! De meeste bloemen blijven angstvallig in de knop zitten en nog geen klein peultje te zien. HELP! Nu hoop ik op een mooie Indian Summer om de Borlotto's te verleiden om nog wat peul en boon te produceren. *Het plant ook niet lekker voort zo in de koude en nattigheid, dus ik begrijp ze wel...* Quote
Noompi Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Nou ik ben ook wel zo'n beetje klaar met die van mij... Er hangt nog 1 zielig bloempje in de plant maar de vraag is of ie nog gaat groeien. Het resultaat van mijn drie plantjes is dit: Qua gewicht zal het niet veel zijn, ben ik bang. Vooral niet na het drogen... Het was wel een leuke wedstrijd en ik zal zeker deze boontjes volgend jaar weer mijn tuin laten verrijken. ^^ Quote http://noompisbm.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 24 september 2013 Geplaatst: 24 september 2013 Hier nog niet alle peulen er af. Maar wel een volgende serie geplukt. Ze rotten anders echt weg ( kletsnat 's nachts ) Je ziet goed het verschil tussen de 1e series die ik geplukt heb aan nog redelijk gezonde planten ( tot 3 weken terug ) en de peulen die nu geplukt zijn. Er hangen nog groene peulen aan de planten. Quote
Gwen Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Ik heb nog geen enkele peul hangen.... Quote
HuubvG Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Hier hangt er ook geen een aan... Allemaal geplukt en in huis gehaald, na een paar dagen in de kas gelegen te hebben, maar ook daar is het veel te nat, net zoals bij Bit. Jammer dat we een elektronische weegschaal moeten gebruiken, daar ben ik de komende jaren nog niet aan toe. Voor de bonenwedstrijd zal deze brievenweger kunnen volstaan waarschijnlijk, hij gaat tot 250 gram... Een mechanische keukenweegschaal heb ik ook en er is geen reden om die te vervangen. Dat wordt dus naar de TNT post zoals eerder gemeld, of aan buren vragen of ze er een hebben. Quote
Bit Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Met hoeveel planten had jij je ingeschreven Huub ? Dit is je oogst ? of heb je nog wat achter liggen ?? Quote
HuubvG Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Dit is alles van drie gelegde bonen bij één stok Bit, ik had hetzelfde ook bij jou willen vragen...Wat ik je ook had willen vragen: laat jij de bonen ook in de peul omdat ze dan misschien nog wat doorgroeien? Eigenlijk moeten we bij elk bericht nu even aangeven met hoeveel gelegde bonen we eigenlijk meedoen. Nog mooier zou het zijn als er op de deelnemerslijst bij een ieder bij werd geschreven met hoeveel bonen ze de wedstrijd uiteindelijk zijn ingegaan. Quote
Bit Geplaatst: 25 september 2013 Geplaatst: 25 september 2013 Ik heb zes planten staan en daar doe ik ook mee mee. Had dat in begin van dit topic ook wel ergens gemeld. Jij misschien ook wel hoor, maar ik zoek dat niet terug. Mwaaa. nee. eenmaal er af gehaald, groeit zo'n boon niet door denk ik, dat lijkt me toch sterk. Nee. Gewoon. Ik ga wel pellen tegen 15 oktober aan. Niet eerder. De 18e weet ik hoeveel gewicht ik heb. ( heb er wel een digitale voor gekocht ) Maar is sowieso wel handig, ook in de toekomst. Volgend jaar de zwaarste augurk he ? ( ik vind de grootste doorsnede bloem van zonnebloem ook wel wat trouwens ) Quote
prettig gestoord Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Ik heb ondertussen alle bonen eraf, door het rare weer begon de hele boel te schimmelen. De bonen liggen te drogen, ben benieuwd of er meer mensen zijn die zulke enorme verschillen in kleur schakeringen hebben. Van. Nog bijna groen tot roze en gewoon geaderd. Echt heel apart.Ik zal als ze goed droog zijn gaan wegen en de resultaten hier plaatsen! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Bit Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 INVENTARISATIE Van de deelnemers die inmiddels op z'n minst 1 foto geplaatst hebben afgelopen maanden tijdens de teelt.Zie openingspost: Willen de andere deelnemers die meedoen ook nog een foto plaatsen ?Staat bij jouw naam geen kruisje, dan moet je nog een foto plaatsen van de teelt X HuubvGX EelzuhtjuhX appelvrouwX BitX JorgX Jorieke123X PiroskaX Kruidje helen WeknowX Dennislp Eva Dennis29 Nepomuk1983 ErnyX ConnyX greetje Nanda Moana Karin karins70 Mesi/Moon DebjeDuifX Lola Naomi25 Nick18 Wilma2X Meekje Chris82 Manuela88 bloemenkoningin Schippersvrouw DivicentoX lemmyX Jasmin romkekochX TheotX Noompi joladioX Zonnetje TheaX Nicolette Prettig gestoordX BerryX Moestuin_op_pootjesX StanX JanitaX LimoenX Gwen Renate MartijnaX Borderrose ( stond niet in de openingslijst, maar doet wel mee )X Hoekman ( wél foto geplaatst maar doet naar eigen zeggen niet mee ? of wel ? ) Quote
Erny Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Mij mag je schrappen, ik ben al lang geleden uitgestapt... niet eens begonnen... Quote
zonnetje Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Morgen kijken of ik een nieuwe foto kan maken hangen wel wat bonen aan maar weet niet of dat nog iets gaat worden . Quote
thea Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Heb er 35 staken en nog vele bonen hangen er nog ze zijn in mei gezet.Hier in het noorden verbouwen ze bruine bonen erwten.Maar die zijn pas in nov in de winkel.Daarom is 15 okt te vroeg,wij lopen 2 weken achter bij jullie.Als wij in het voorjaar naar twente gaan is er div planten en bomen uit gebloeid en die zijn bij ons net begonnen.Als 15 okt blijft staan Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
prettig gestoord Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Ik heb wel een foto geplaatst, maar volgens mij bij de updates van het moestuinseizoen? Yup staan bij mijn laatste update,hoe ik die nu weer HIER moet krijgen..geen flauw idee! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
HuubvG Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Ik ben ook al met statistieken bezig, ik heb mijn drie gelegde borlottobonen op de voet gevolgd tot aan het begin van het eind... Vandaag heb ik het lichtste plekje in huis gereed gemaakt voor een andere hobby. De tuin is klaar, niets te doen. Dus spelen maar met die borlotti. Het eerste wat ik met ze gedaan heb is pellen. Sommige bonen begonnen al te rotten, dus openhalen en te drogen leggen. Maar eerst op kleur gesorteerd, gemeten en gewogen. - langste borlotto peul = 24 cm- mijn langste borlotto boon = 24 mm- en natuurlijk ook de kleinste boon = 2,4 mm- aantal peulen over 3 gelegde bonen = 47, dat is 15,6 per plant- totaal aantal bonen = 271, dat is 70,3 bonen per plant- totaal zeiknat gewicht op een mechanische weegschaal: 340 gram, dat is gemiddeld 113,3 gram per geplante borlotto.- grootste aantal bonen per peul - 8 Zoek in de volgende twee afbeeldingen de boon die aan de ene kant rood met witte stippen is en aan de andere kant wit met rode stippen Natte bonen op een foute weegschaal O ja, deze stonden nog in de schuur, van een paar vroeg afvallige bonen, die horen er dus ook bijAlle beetjes helpen nietwaar? Het zou er nog om kunnen spannen... ben benieuwd wat een elektronische weegschaal te zijner tijd aan zal geven als ze gedroogd zijn. Quote
hoekman Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Hoekman doet eigenlijk niet mee, want mijn zaden komen uit een andere bron. Ik ben min of meer een aanhaker in de wedstrijd. Ik oogst iedere week ongeveer 20 peulen en er hangen er nog veel aan. Deels om te groeien en deels om af te rijpen/drogen. Ik zal ook over enkele weken de bonen moeten afknippen om voor 28 oktober de bonen gedroogd te hebben. En tevens om het aantal planten te bepalen.Er komt dus een foto met oogst op een digitale weegschaal. Mijn bijdrage kun je voornamelijk als vergelijking gebruiken wat ongeveer mogelijk is met een normale teelt. Iemand die maar 1 boon heeft die verder geen concurrentie heeft van anders bonen zal een hogere opbrengst kunnen hebben. Ik denk dat ik ongeveer 40 planten heb. Quote
HuubvG Geplaatst: 26 september 2013 Geplaatst: 26 september 2013 Wat mij betreft doet Hoekman gewoon mee, we winnen niks dus verliezen er ook niks mee. Quote
nanda Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 Ik doe mee met 8 planten. Een deel van de bonen heb ik er al afgehaald en de rest gaat er volgende week af.De bonen hebben het zelf moeten rooien dit jaar omdat ik veel van huis geweest ben gedurende de zomer. Maar ze hebben wel volop gezelschap gehad van een paar woekeraars zoals munt en mierikswortel (heb ik geprobeerd weg te halen vorig jaar...). Misschien dat dat nog wat geholpen heeft. Quote
Conny Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 Hallo wedstrijdgenoten,Ik heb al jullie foto's gezien, er zitten hele mooie bonen bij.Maar ik vind die van mijn toch het mooiste, kijk maar.Ik had niet gedacht dat er nog een boon aan zou komen.Al helemaal omdat ik de laatste van het stel ben die zijn bonen in de grond stopte.Ik doe trouwens mee met 2 planten.Groetjes,Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Conny Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 Ik ben ook al met statistieken bezig, ik heb mijn drie gelegde borlottobonen op de voet gevolgd tot aan het begin van het eind... Vandaag heb ik het lichtste plekje in huis gereed gemaakt voor een andere hobby. De tuin is klaar, niets te doen. Dus spelen maar met die borlotti.Mooi Hartje Huub.Je kan misschien van de winter gaan Mozaïeken met al je bonen.Ik wens je veel succes met de wedstrijd.Groetjes,Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
dennislp Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 WIE?! Ik zou toch zweren dat er 4 bonen hingen aan m'n plantjes.. Kan er nog maar 2 vinden Achja, alsnog de grootste bonen oogst van m'n leven.(Zijn mooi van kleur die bonen!of moet ik peulen (ofzo) zeggen?) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.