Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja. Ja. Ik heb een prachtig grondje. En heb veel, véél gewied !

Nee, ik denk dat er rustig iemand overheen gaat hoor. Ga ik wél vanuit.

Geplaatst:

En ze lekker verwend met goeie voedingsstoffen, reken ik. Nou tegen de jouwe kunnen de mijne niet op, misschien wel die van niemand...

En je kunt ze altijd nog een keertje wegen, als ze droog zijn blijven ze op hetzelfde gewicht.

De mijne zijn op 196 gram blijven staan, gedeeld door drie planten is 65 gram per plant. Wat een allemachtig verschil!

Dit is tevens mijn eindinzending voor de wedstrijd, de weegschaal blijft 196 gram aangeven, dus ze zijn droog.

3 Planten, 196 gram, 65 gram per plant

buitendoen81890991380653431.jpg

Geplaatst:

Wat zijn jullie al vroeg met de einduitslag. Zo ver ben ik nog lang niet. De planten beginnen nu pas goed aan het afsterven. Nog heel weinig bonen die droog aan de planten hangen. Ik zal op een gegeven moment de planten moeten afknippen om voor de 28 de bonen droog te krijgen. Ik heb wel geteld hoeveel planten ik heb. Het zijn er ongeveer 32. Daar zitten er ook een paar tussen zonder opbrengst. Wat ik wel belangrijker vind, is dat ik 8 stokken heb. Ik heb een normale teelt, zonder mij te hebben gefocust op een wedstrijd.

Geplaatst:

Ik heb me ook niet gefocust op de wedstrijd, ik had verleden jaar ook Borlotti en eet ze erg graag

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Ik heb ook mijn planten geoogst..meer dan een week geleden, en nu de bonen eraf( van de stengels) en eruit gehaald.

Gewogen: 550 gram. Ik had tien planten die gingen groeien, maar toen ik ging oogsten waren het maar 8 stengels.

Dat zal me niet helpen...550 gedeeld door 10 of door 8..kom ik hooguit op 68,75 gram uit.

Ik laat ze nog even wat nadrogen op een dienblad en kom volgende week met de definitieve uitslag...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@HuubvG. Dat is wel een goed idee ja, om ze met een week nog een keer te wegen, zal ik doen.

Toch denk ik dat ze echt wel droog zijn. De eersten zijn er al heel lang af he ? ( zie meldingen eerder ) Maar de laatsten ook al een aantal weken nu.

Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb, is er aan te denken mijn Borlotto's first rang te geven. Alle zon die er is krijgen ze. En dat is midzomer toch zo'n ruim 16 uur per dag. Gewone klassieke teelt 3 bonen aan 1 stok. Een beetje zuinigjes dus ( krijgen ze meer licht ) En deze hele zomer overigens maar 1x water gegeven, toen het al weken droog was.( en 1x na poten )

Dat ze bij Hoekman nu pas afsterven ? Had je ze zoveel later gepoot dan ? ( kijk dat zelf dan even na Bit ) Of die nog opdrogen voor de 28e oktober ?

Geplaatst:

Ik kom uit op iets van 20 gram per plant.....moet ik er bij zeggen dat ongeveer een kwart van de bonen gegapt zijn voordat ik ze kon oogsten, maar zelfs als die er nog aan gehangen hadden dan was het nog geen record geweest.

Misschoen kan ik wel mee doen aan het record topic voor de aller aller roodste borlotto, dat dan weer wel

Geplaatst:

En ik maar denken dat ik een hoge opbrengst had, nou dus niet maar meedoen is belangrijker dan winnen

Ik had 32 planten gewicht totaal 370 gram per plant 11,56 gramIMG058454861381476795.jpg

Theo

Geplaatst:

Dat ze bij Hoekman nu pas afsterven ? Had je ze zoveel later gepoot dan ? ( kijk dat zelf dan even na Bit ) Of die nog opdrogen voor de 28e oktober ?

Ik krijg ze zeker voor de 28e droog. Ik heb ze echt niet later gepoot, maar het koude voorjaar speelde wel zijn parten. Ik heb een paar keer bij moeten zaaien. Ik heb ook niet een erg zonnige tuin. De groei van de bonen is er nu pas uit, zodat ik morgen de planten ga afknippen en alles kan drogen. Eerst nog een klein weekje aan de plant en later binnen.

Vandaag ook nog de laatste stokslabonen vers gegeten. Zalig.

Geplaatst:

ik ga mijn best doen wat nu binnen ligt is wel redelijk droog dacht ik hoe weet ik of ze helemaal droog zijn?

er hangen aan mijn plant nog best veel groene peulen hoop dat ik het daarmee nog red dan.

anders laat ik ze wel uit de eindweging.

veel zal het iniedergval niet wegen

ik heb ze nog nooit gegeten dus dan gaan we ook nog proeven. was trouwens wel de plant die het dit jaar het beste bij me deed op mijn nu nog kleine stukje moestuin

Geplaatst:
... ... hoe weet ik of ze helemaal droog zijn? ... ...

Na de eerste keer gewogen te hebben, de bonen bewaren, op een warme plek uitspreiden en na een paar dagen, weekje, weer een keer wegen. Blijven ze op hetzelfde gewicht, dan zijn ze droog.

Als je late bonen hebt zou ik zeggen: haal ze er sowieso de 21e af, dan kunnen ze een week drogen tot de 28e. Ook al zijn ze niet uitgegroeid, ze tellen dan toch mee.

Geplaatst:

Ik ga er niet vanuit dat er nu nog iets groeit toch ? Het is 's nachts 8 gr. Vandaag overdag rond de 10. de komende dagen rond 12. Die bonen groeien niet meer lijkt mij.

Geplaatst:

@ Bit:

... ... er hangen aan mijn plant nog best veel groene peulen hoop dat ik het daarmee nog red dan.

anders laat ik ze wel uit de eindweging. ... ...

Misschien groeit er nog wat.

Geplaatst:
@ Bit:
... ... er hangen aan mijn plant nog best veel groene peulen hoop dat ik het daarmee nog red dan.

anders laat ik ze wel uit de eindweging. ... ...

Misschien groeit er nog wat.

ik kijk het gewoon nog even aan .

de bonen die ik nu binnen heb liggen die liggen er nu bijna 2 weken denk ik. zal het zo is wegen.

bedankt voor de tip ik ga het zeker proberen.

de peulen zijn op zich al wel even groot als de geoogste bonen maar nog groen ipv die rode kleur wat de rest had.

Geplaatst:

Die van mij is wel een beetje zielig. Magoed, ik kan in ieder geval zeggen dat ik met veel plezier heb meegedaan aan de wedstrijd!

In totaal 26 gram aan bonen geoogst na het drogen.

Deze kwamen van 3 planten.

Dus een uber mini oogst van ::drumruffel:: 8,67 gram per plant! Whoot!!

DSCN384470091381922529.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...