Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe voorzaaien?

sunny82

Recommended Posts

Hier een vraagje van een beginner..

Ik wil tomaatjes, komkommertjes, paprikaatjes en kleine meloenen in mijn bak deze zomer.

Dit moet ik dus voorzaaien heb ik gelezen.

Ik heb al gelezen dat het pas na 15 mei in de volle grond mag.

Maar wanneer moet ik deze groenten voorzaaien en hoe precies? Alle 4 nu al of sommige pas later?

En kunnen ze alle 4 in hetzelfde kweekkastje?

Op de vensterbank in het licht? Met dekseltje op het kweekkastje? hoe lang moet ik die deksel erop houden?

Je kunt nu tomaat, paprika en komkommer wel binnen voorzaaien in een kweekbakje met deksel bij 20 graden of iets meer.

Paprika gaat niet zo snel, tomaat en komkommer wel, die twee zul je wel snel moeten oppotten, dus uit de kweekbakje verspenen naar een potje en dan zo licht mogelijk zetten. Als het buiten maar niet warm wil worden verder kweken in de kas of eventueel tijdelijk wat kouder zetten om de groei wat te remmen, niet donkerder.

De meloen zou ik pas half april voorzaaien in een 9 cm potje en dan in een kas of bak verder kweken. Buiten is hier nog nooit gelukt, maar misschien elders wel.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Je schrijft 20 graden of meer.

Gewoon thuis op de vensterbank is dus eigenlijk niet warm genoeg?

De verwarming staat altijd wel op 15, als we thuis zijn hoger.

En moet het pas in het licht als ik ze in een nieuw potje zet, of het kweekkastje ook al in het licht op de vensterbank?

Als je een modem hebt kun je het zaaigoed daarboven zetten, dat is een graad of 20 - 25.

Zodra ze ontkiemd zijn kunnen ze wat koeler staan (niet onder de 15 graden) en dan moeten ze ook zo veel mogelijk licht hebben anders gaan ze fileren (lang en slierterig worden).

Ik werk met losse potjes in het kweekbakje boven het modem waardoor ik de opgekomen plantjes gelijk met potje en al in een ander kweekbakje in de vensterbank in het licht kan zetten. Dan hoeft de eerste dus niet te wachten tot de laatste is opgekomen.

Ik gebruik voor zaaisels / stekken ed. die warmte nodig hebben een warmte-matje. Her en der wel te krijgen bij de betere zaken ( niet bij de Lidl of Aldi nee ) en dan kan je de temperatuur regelen.

Sunny, ik heb de meloen 'Minnesota Midget' vorig jaar in de vollegrond geteeld en heb er toch een aantal mooie rijpe vruchten van gehad, al was de zomer zeker niet super. Ik had die voorgezaaid in potjes eind april, maar dit jaar ga ik ze wel iets vroeger zaaien (half april). Maar dan moet je ze nog wel ongeveer een maand warm of tenminste vorstvrij houden want voor half mei kan je ze toch niet met zekerheid uitplanten.

Eddy

Ja zo een warmtematje heb ik gezien op internet, maar ik begin net, ik wil zoiets nu nog niet gaan aanschaffen.

Fijn te horen van de meloen! Ik ben benieuwd. Dus midden april binnen voorzaaien en dan maandje later naar buiten.

Bedankt!