aalterse-willy Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Aangezien mijn tomaten nu reeds redelijk groot zijn zou ik willen gaan uitplanten in de koude kas.Alleen, er komt zeker nog vorst!Nu dacht ik zo, als ik een soortement tent maak in die kas, met vliesdoek, en daar een elektrische verwarming onder, zou ik dan veel warmte verliezen of zou het grootste deel ten goede komen aan de tomaten.Die tent zou maar een meter hoog zijn, ongeveer, zes meter lang en anderhalve breed.Zou dat niet teveel werk geven??, afdekken, weghalen, enz enz? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Ze zien er best mooi uit., natuurlijk nog wat zwak op de poten , maar dat trekt later wel bij. Sorry ( je vraagt de mensen hun mening ), maar ik zou dus die hele exercitie niet aangaan, en nog een tijdje wachten. Volgend jaar misschien een week of 2 later zaaien. Nu staan deze er prachtig bij, langzaam gaan afharden met een week of 3 ( als de temperaturen buiten in het zonnetje rond de 15gr zijn. 's avonds naar binnen; koel en licht. Tja. Een heel gedoe hoor die tomaten zo vroeg. Deze overdag zo licht en koel mogelijk. De zon achter de ramen heeft al best veel kracht en warmte = genoeg. In een koude kas wordt het overdag nu in de zon ook best erg warm al. Dan worden de verschillen dag en nacht wel erg groot denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Ik ben het met Bit eens. Je gaat flink risico lopen.Als je het toch gaat doen dan de tomaten bijna tot aan de top in de kasgrond zetten,(zijblaadjes eraf) tunneltje erover maken en daaronder in de nacht bijverwarmen..en misschien voorlopig overdag ook wel. Ze zijn nog niet zo hoog, t kan nog wel ff... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Als je een kachel plaatst kan je beter planten gaan kopen dan ben je voordeliger uit.Ook van uit ecologisch oogpunt not done natuurlijk een kas verwarmen voor een paar plantjes. Je stookt immers voor Jan met de korte achternaam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 19, 2015 Share Posted April 19, 2015 Eén van de draadjes opgezocht over dit onderwerp. Ik experimenteer met dikke trottoir tegels, die ik overdag in de zon zet, zo lang mogelijk, een paar keer bijdraaien. Ik ga ze nog mat zwart verven om meer warmte op te vangen. Ik zet ze 's avonds rechtop langs het glas. Ze werken dan een tijdje als radiator. Het binnenste van de kas zou dan wat langer warm moeten blijven. Geen idee of het werkt, maar ik probeer het maar gewoon. Ik kan ze ook tegen de avond opstapelen in de kas met een pak isolatiemateriaal erover. Dan blijven ze warm tot het bedtijd is en ik ze op hun plaats kan zetten. Het ligt eraan hoe snel / hoe langzaam de tegels hun warmte afgeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Nu weer dit topic teruggevonden. De truc met tegels werkte niet. Gisteren sloeg het weer in één keer om, vanochtend was het in de kas en buiten zo rond de 10°C. Wat ik gedaan heb is twee 10l gieters gevuld met heet kraanwater en in de kas op isolatiemateriaal gezet. Dat was plm 7u30. Daarna liep de temperatuur merkbaar op, en dat terwijl het buiten hagelt. Het water is nog steeds lauw. De zon die er zo nu en dan tussendoor komt, neemt het over. Ik vind het een vondst, de komende tijd ga ik dat herhalen als de temperaturen in de nacht en ochtend nog zo kelderen. De kas is alu/glas l/b 2m × 2,5m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Goed idee Maar zou het niet beter zijn om het water in een afgesloten emmer/bak te doen ivm verdamping?Anders verhoog je de luchtvochtigheid, zeker in combinatie met weinig ventilatie vanwege de kou. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Ja de ramen beslaan ervan, maar is die hogere luchtvochtigheid gevaarlijk? Ik kan er wel wat keukenfolie overheen doen. Maar isoleert dat niet teveel? De warmte moet er wel uit. Liefst gebruik ik gewoon de gieters daarvoor. Als het water afgekoeld is tot lauw, kan ik het over de kasgrond gieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 07u00 buiten 9° kas 9° 2 gieters heet water in de kas gezet08u00 buiten 7° kas 13° Dit is net de periode dat het buiten op zijn koudst is.De zon schijnt wel maar het duurt nog wel even voordat die boven mijn huis uitkomt en de kas gaat opwarmen. @Speets, om de hoge luchtvochtigheid maak ik me niet zo druk. In de loop van de dag wordt nog lang genoeg geventileerd om dat op te lossen. 08u30 buiten 7° kas 15° Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Nu is het 09u00 geweest en het is buiten in de schaduw amper 8°, in de kas is het maar liefst 20°! De zon komt er nu wel bij en schijnt al op de kas, dus voor mij is het experiment geslaagd en kan ik dit in de vroege ochtenduurtjes doen als het dan nog beneden de 10° zou worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 goed resultaat! ik vraag me dan alleen af hoe het met de kosten zit. het plan met de tegels was een gratis project, dit niet aangezien het water wordt verwarmd door de ketel en vervolgens kraanwater gebruiken om de kas te gieten. zou het daarmee vergeleken niet goedkoper zijn om iets van verwarming in de kas te plaatsen die even kortstondig verwarmd of juist iets wat de temperatuur constant houd als dat goedkoper is? schijnbaar heeft de kas maar een klein zetje nodig om op temperatuur te blijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Ja dank je. De energie kost wat, maar dat hoort bij de kosten, het zal ook niet veel zijn. Als het te koud wordt kunnen de planten doodgaan en die zijn me kostbaarder. De snackkomkommer staat er net sinds zaterdag, ik was bang dat hij schade zou lijden als ik het niet weer ging verwarmen. Tomaten staan er ook nog maar een paar dagen in. Vanmorgen weer gedaan. Ik had eerst een 1pits campingbrandertje aangezet, met een dikke koekenpan erop. Maar het gas was bijna op, dus gauw de gieters gevuld. Het was buiten om 07u00 6° en in de kas ook, op 1,5, m hoogte, beide in de schaduw.Om 07u30 was het al 9° in de kas, buiten beneden de 6°.Om 08u00 in de kas 13°, buiten nog steeds 6, iets erboven.Om 09u00 in de kas 20°, buiten net 7°.Na negenen komen de zonnestralen op de kas, dus dan tel ik niet verder, dan is de warmte niet alleen aan de warme gieters te danken. Op je vraag: Ik ben op zoek naar een petroleumkacheltje óf butagaskacheltje, dat ik op een koude nacht op de lage stand kan zetten. Dat lijkt me het voordeligst.Ik wil er ook graag nopjesfolie bij hebben, die ik in de winter over de kas span, zodat ik hem constant kan verwarmen en er meer mee kan doen.Elektrisch verwarmen is veel te duur, en een cv radiator met leidingen naar de cv binnen lijkt me ook verspilling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts