Loesje Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Ik heb een vraag...Miss niet een hele snuggere maar goed...Ik heb van de week een zakje met kleine uitjes gekocht..Volgens vriendlief moeten die de grond in en dan worden het grote uien...Maar nu staat er op de verpakking niet voor consumptie.Vriendlief zegt ja...Nu niet...als ze zo klein zijn...Maar als ze straksgroter zijn wel.... Heeft hij gelijk? of? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 zakje met kleine uitjes? plantuitjes uit een tuincentrum? naam uitjes? en wsnlk heeft je vriend gelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loesje Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Het zakje komt van de liddl..Lag bij de zaadjes in de buurt..Niet bij de "gewone" groenten.. ze heten Stuttgarter Riesen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 geweldige plantuitjes! lekker in/op de grond planten en over een paar maanden heb je heerlijke uien (als alles goed gaat ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loesje Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Super! Dankjewel voor de super snelle reactie kan ik ze met een gerust hart in de grond gaan stoppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theepot Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Die heb ik ook gekocht, alleen had de lidl bij ons ze bij de groenten neergelegd. Liep er met toeval tegenaan. Ik heb de rode plantuitjes gekocht en en gister gelijk wat van in de grond gezet. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Dat "niet voor consumptie" heeft volgens mij met wet-, en regelgeving te maken. M.i. wordt er eigenlijk zoiets bedoeld als "niet gekeurd voor consumptie". Maar als je zou willen kun je ze - verwacht ik - prima eten. Natuurlijk is het pellen van die mini-uitjes wel een bult werk. Dan kun je efficiënter één grotere ui kopen. Als plantuitjes in jouw eigen tuin uitgroeien tot grote uien hoeft er helemaal geen keuringsdienst meer aan te pas te komen. Als je die grote uien gaat verkopen wordt dat weer ingewikkelder met wet-, en regelgeving (lees: dat weet ik ook niet). Een lang verhaal kort gemaakt: "ja, je vriend heeft gelijk". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 De uitjes die in het zakje zitten zijn niet bestemd voor consumptie, dus gewoon poten in de grond. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annette Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 ja ik heb ze ook gekocht, rood en geel, en gepoot.Wordt i.d.d hoop gepriegel als je ze nu wil eten. Quote http://www.doudou-creaties.nlhttp://www.epipen-tas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ik zag ze ook nog liggen, enkel de gele nog. Dus die kunnen gewoon de grond in, zonder verder ergens naar te kijken? Oh, ik zie net dat ze op 10 x 25 uitgezet moeten worden. Marijke.PS: moet je plantuitjes voorweken, of heeft dat geen zin/negatief effect? Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Heel goed mogelijk dat ze chemisch zijn behandeld (bijvoorbeeld met anti-schimmel). Dan zal het wel een spulletje zijn dat na de kweek van een aantal maanden wel nog als residu aanwezig mag zijn of volgens wettelijke normen dan als "veilig" beschouwd mag worden. Allerlei chemische behandelingen van zaden en plantgoed zijn heel gewoon in de gangbare zaadteelt. Dit hoeft niet vermeld te worden. Kan een overweging zijn om voor biologisch te kiezen in eigen moestuin. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Het heeft geen zin om ze voor te weken gewoon de grond in. Meestal doe ik zelf een geul trekken en ze daarin poten dan met aarde toedekken dat ze niet zichtbaar zijn. Zo voorkom je dat de vogels aan de plant trekken voor nestmateriaal. Wanneer de ui gaat groeien druk hij zich van zelf boven de grond vandaar dat geultje. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 aha, dankjewel Lombok! Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lupos Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Roosmary, wat bedoel je met 10 x 25 ? ik heb de rode en de witte van de lidl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Ik heb op die Stuttgarter nogwat (omdat ik die gele plantuitjes heb, die zijn van dat ras) gegoogled en kwam op een site waar stond dat je ze 25 centimeter uit elkaar moet zetten in rijen die 10 centimeter van elkaar af liggen. Vandaar 10 bij 25. Of 25 bij 10 al naar gelang Het komt er bij mij op neer dat ik ze her en der tussen de beplanting zal zetten of in een pot die ongeveer 20 centimeter in doorsnee is. En dan nog een heleboel over heb om iemand blij mee te maken, want er zit 300 gram in zo'n zakje! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts