Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Plantuitjes; niet voor consumptie?

Loesje

Recommended Posts

Ik heb een vraag...Miss niet een hele snuggere maar goed...

Ik heb van de week een zakje met kleine uitjes gekocht..

Volgens vriendlief moeten die de grond in en dan worden het

grote uien...Maar nu staat er op de verpakking niet voor consumptie.

Vriendlief zegt ja...Nu niet...als ze zo klein zijn...Maar als ze straks

groter zijn wel....

Heeft hij gelijk? of?

Dat "niet voor consumptie" heeft volgens mij met wet-, en regelgeving te maken. M.i. wordt er eigenlijk zoiets bedoeld als "niet gekeurd voor consumptie". Maar als je zou willen kun je ze - verwacht ik - prima eten. Natuurlijk is het pellen van die mini-uitjes wel een bult werk. Dan kun je efficiënter één grotere ui kopen.

Als plantuitjes in jouw eigen tuin uitgroeien tot grote uien hoeft er helemaal geen keuringsdienst meer aan te pas te komen. Als je die grote uien gaat verkopen wordt dat weer ingewikkelder met wet-, en regelgeving (lees: dat weet ik ook niet).

Een lang verhaal kort gemaakt: "ja, je vriend heeft gelijk".

• 2 weeks later...

Ik zag ze ook nog liggen, enkel de gele nog. Dus die kunnen gewoon de grond in, zonder verder ergens naar te kijken? Oh, ik zie net dat ze op 10 x 25 uitgezet moeten worden.

Marijke.

PS: moet je plantuitjes voorweken, of heeft dat geen zin/negatief effect?

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Heel goed mogelijk dat ze chemisch zijn behandeld (bijvoorbeeld met anti-schimmel). Dan zal het wel een spulletje zijn dat na de kweek van een aantal maanden wel nog als residu aanwezig mag zijn of volgens wettelijke normen dan als "veilig" beschouwd mag worden.

Allerlei chemische behandelingen van zaden en plantgoed zijn heel gewoon in de gangbare zaadteelt. Dit hoeft niet vermeld te worden. Kan een overweging zijn om voor biologisch te kiezen in eigen moestuin.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het heeft geen zin om ze voor te weken gewoon de grond in. Meestal doe ik zelf een geul trekken en ze daarin poten dan met aarde toedekken dat ze niet zichtbaar zijn. Zo voorkom je dat de vogels aan de plant trekken voor nestmateriaal. Wanneer de ui gaat groeien druk hij zich van zelf boven de grond vandaar dat geultje.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Ik heb op die Stuttgarter nogwat (omdat ik die gele plantuitjes heb, die zijn van dat ras) gegoogled en kwam op een site waar stond dat je ze 25 centimeter uit elkaar moet zetten in rijen die 10 centimeter van elkaar af liggen. Vandaar 10 bij 25. Of 25 bij 10 al naar gelang

Het komt er bij mij op neer dat ik ze her en der tussen de beplanting zal zetten of in een pot die ongeveer 20 centimeter in doorsnee is. En dan nog een heleboel over heb om iemand blij mee te maken, want er zit 300 gram in zo'n zakje!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.