Sanne2 Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ik heb het idee dat mijn bloemkoolzaailingen wat te lang zijn.Ik heb ze al in de schuur gezet waar het een stuk kouder is dan in de woonkamer. Ze staan wel voor het raam, maar niet boven een verwarming.Heb ik nog kans dat ze aanslaan of zijn ze al te ver doorgeschoten? Graag tips Groetjes sanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Straks als ze hun eerste echte blaadjes hebben (de blaadjes die groeien na de kiemblaadjes) kun je ze verspenen, dan moet je ze gewoon wat dieper in het potje zetten, zodat de lange stengel in de aarde komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Judith Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Zo zien die van mij er ook uit, ze groeien ook niet zo heel hard meer. Maar komt vast helemaal goed en anders begin ik gewoon weer overnieuw Ik draai wel iedere dag het bakje dus die van mij staan wel recht op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Ik draai ze ook elke dag, of 2x per dag als dat nodig is. Kan ik ze dan bij het verpotten tot aan de kiemblaadjes in de grond zetten, of staan ze dan te diep? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hier zijn ze ook erg lang ... maar ik probeer het verpotten nog wat te rekken.... wil graag dat ze dan naar buiten kunnen.... anders geen koude plaats voor ze.... Keuken is vol.... Ze staan lang op hun steeltjes maar staan wel stevig nu.... nog.... Tussendoor geregeld even aan het bakje schudden (alsof er een windvlaag langs komt) maakt ook dat ze wat steviger worden.... (ook vooral heel goed voor tomatenzaailingen trouwens.... ) @Judith: door wisselingen in temperatuur kunnen koolkiemlingen best wel lang stoppen met groei. Maar.... geduld... ze zetten dan later wel weer door... vanaf volgend weekend (na de hevige maartvorst) kan je ze gerust buiten zetten (overgepot, en ja lekker diep in de grond tot kiemblaadjes) en ze zich laten aanpassen aan de omstandigheden. Een beetje kou kunnen ze wel hebben. Wel eerst afharden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Bij mij staan ze ieder jaar hetzelfde, zoook nu. Lange zaailingen van een cm of 5. Geen nood, als het goed is en je geeft ze niet teveel water, stopt de groei gewoon.. Natuurlijk niet uit laten drogen, want dat gevaar ligt op de loer als je ze in de vensterbank zet, ivm de cv... Verspenen doe ik pas als ze afgehard zijn, en dan natuurlijk in de volle grond. Ik weet niet wat de weergoden in petto hebben, maar van mij mag de vorst stoppen... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Na opkomst moet je ze meteen koeler zetten, niet in een ruimte met verwarming. Dan blijven ze mooi kort. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meegosh Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ik ben opzich wel blij met lange zaailingen, natuurlijk niet als ze zichzelf eerst "kapot groeien" en daardoor straks mindere plantjes/kolen worden. Maar zoals eerder genoemd plant je je zaailing gewoon iets dieper uit, dat werkt juist (in mijn ogen/wat ik er over gelezen had, niet specifiek bloemkool) goed voor de plant omdat deze dan meer wortel mogelijkheid heeft/op dat stukje wat je "dieper plaatst" bedoel ik dan..Kan me voorstellen dat het stengeltje wellicht zwakker is van een "meer geschoten" zaailing, maar heb dus zelf geen ervaring met koud/sterkere stengel zaailingen. Het "dieper plaatsen" van de zaailing werkt daar volgens mij dus aan mee, dat er minder boven de grond zit wat kan omwaaien/scheefgroeien en dus voorgenoemde van meer wortel vorming bij dieper plaatsen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts