Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ziet er goed uit! Erg handig om bij de hand te hebben. Daarom komt de 'kruidentuin' bij mij ook onder het keukenraam.

Ik moet even onthouden dat sla, radijs en ui in de schaduw kunnen staan. Handige tip voor later. Ik ben nog niet op de hoogte van groenten die in de schaduw ook prima groeien, dacht dat alles flink veel zon nodig had.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Mooi Jasmin! Goed geslaagd!

Wij zetten hier weer een paar van die houte tafeltjes met 2 plankjes tegen de muren, met kruiden , kleine tomaten plantjes, enz. er op.

Die dingen dus:

tuinwerktafel-fsc-hout-hg-tp_7259623699030257327.jpg

Misschien ook handig voor op je balkonnetje?? (geen idee hoeveel ruimte je hebt)

Wij wouden sla tussen de struiken zetten maar i.v.m. de slakken gaat dat denk niet door.

Geplaatst:

De vroege aardappeltjes zitten er al in. Ik zat braaf te wachten op half april, maar zowel mijn vader als een andere ervaren tuinierster zeiden dat ik best al kon beginnen... als ik maar heuveltjes zou maken ter vorstbescherming...

Nou heb ik nog een vak, waar ik later zal gaan poten...

En geen mega-productie.... gewoon rijtjes met verschillende soorten aardappels... gewoon eens uitproberen hoe het werkt, hoe het smaakt...

Waarschijnlijk volgend jaar geen aardappels... want het aangewezen stuk voor volgend jaar had dit jaar nog aardappels in de grond. Mijn twee voorgangers (dit waren hiervoor 2 kleinere tuinen) hebben maar wat aangeklooid met aardappelen. Helemaal tegen de regels in...

dscn6598.jpg

Hier zitten dus de inmiddels beruchte Schotse Muizen (al komen ze uit Frankrijk), Linda en Truffelaardappel... plus een paar losse uitgelopen aardappels van diep onder mijn kast vandaan geplukt...

Het andere aardappelvak daar wilde ik bewaaraardappels zetten, maar die moeten langer staan. Aangezien ik nog nul ervaring heb met aardappelziekte... ga ik over 1 of 2 weken de rest van mijn aardappelen zetten, en ze gewoon in augustus rooien... net op het randje van de mogelijke uitbraak der ziekte... En verder maar gewoon ervaren hoe alles verloopt...

Van mijn schuin-overbuurman heb ik een boel stekken gehad van kruiden... en niet erg subtiel... flinke pollen:

dscn6597i.jpg

Ik heb inmiddels: lavendel, kruiptijm, chinese bieslook, komkommerkruid, gewone bieslook, citroenmelisse, die enorme lavasknol (uit de composthoop), lage rabarber, salie, venkel...

dscn6599s.jpg

Uien zitten er in (rood en geel), netje boven de tuinbonen en erwten...

Geplaatst:

Ziet er goed uit Jasmin. Met een beetje logisch verstand kom je er wel!

Ben benieuwd naar je verschillende soorten aardappelen.

Geplaatst:

Mooi dat je gebruik maakt van restmateriaal! En wat bloemetjes erbij staat ook fleurig he, ook al komen ze uit de bak van de Praxis.

Ook fijn dat je toch nog ruimte hebt voor wat gemoes op je balkon bij huis!

Geplaatst:

Ik was ruim een week niet geweest, omdat ik me niet zo tof voelde, en zelfs nog even ziek was geworden afgelopen week. Ik vrees dat het iets met hooikoorts is. Al heb ik meestal pas in de maand mei een verstopte kop, en kan het me zo vroeg niet herinneren, maar ik was hiervoor nooit gewoon om zoveel in de natuur te zijn in het vroege voorjaar. Ik doe namelijk ook nog vrijwilligerswerk in de natuur. Plus mijn eigen tuintje.

Gisteren toch maar de stoute schoenen aangetrokken... en het was weer heerlijk om in het tuintje te rommelen. Eigenlijk viel er niks te doen. Het zaaien hoeft nog lang niet, het voorzaaien gebeurt thuis, spitten ed. hoeft ook niet meer, onkruid viel reuze mee...

Alle struikjes van Dirk waren prachtig aangeslagen... de stokkies kregen knoppen en blaadjes. De rabarber die ik als erfenis bijna over het hoofd had gezien... was prachtig omhoog gekomen... zo ongelofelijk mooi dat helder rood en dat diepe groen.... een andere erfenis bloeide... een groepje hele kleine narcissen....

In de zogenaamde kruiden bak staan een boel violen bij te komen. Twee die ik bij de Praxis had opgevist uit de container en die ruim een week in het water dreven van de emmer met bessenstruikstekken... die waren echt vol leven, en andere verwilderde viooltjes die ik ik had gered bij het wieden bij mijn andere project... gedeeltelijk opgepot, en een paar uitgezet in een van de toekomstige pompoenbedden, de permaheuveltjes...

Een buurvrouw kwam vragen of ik wat paksoi wou. Nou ik ben dol op de meest uiteenlopende soorten paksoi, en ik kreeg een type waar ik blij mee was (een variant van de Shanghai paksoi, maar dan uit Thailand - origineel zaad uit Thailand, geen Thais-type). Wegens bezuinigingen had ik namelijk een zaadbestelling van typische paksoi-varianten geannuleerd, en nou kreeg ik zomaar iets kado.

Er lagen trouwens ook zomaar drie mooie houten pallets op me te wachten. Weet niet eens wie ik nou moet bedanken, maar daar kom ik wel achter. Ik heb ze voorlopig zo gestapeld dat ik een werktafel heb, maar uiteindelijk wil ik een gereedschapskast/kist bouwen. Nog even doorsparen aan hout... ha, ha...

Nu zit ik lekker met een bak koffie even hier op het forum, maar sta al te trappelen om weer terug te gaan... Mijn voorhoofdsholten branden warm, de ademhaling is wat moeizaam, maar ik ga die rot-pollen tegemoet als een ridder met geslepen lans en zwaard... ik ben echt niet van plan om bakzeil te halen... We hebben hier een apotheek met homeopatische afdeling... die hebben ongetwijfeld iets tegen hooikoorts...

Geplaatst:

Jasmin, ooit gehoord van een Neti-pot? Schijnt heel goed te zijn als je hooikoort hebt of als altijd de boel dicht zit. Gieten met warm water met eventueel (hoeft niet) een beetje zout erin. Je kan m ook bij de Tuinen kopen dacht ik (vroeger wel) en een plastic fantastic ding kost maar een paar euries en kan je je hele leven plezier van hebben. Mits dat voor jou werkt dan.

http://www.fascinerend.nl/75/netipot/

Goed bezig geweest met je gedachten. Paksoi afzeggen en dan toch ontvangen. En hout wat op je ligt te wachten. You go girl!

Geplaatst:

Wat een goeie tip... mogelijk dan... op zich komt het in de richting van een neusspray, alleen bij de neti-pot moet je laten doorstromen... ehem... niet bepaald iets voor mij... ik vind mijn kop over een stoombadje al vervelend... precies vanwege het plakkerige en het stromerige... ha, ha... maar een ninja in de strijd tegen de pollen mag niet kieskeurig zijn!!!

Ik heb een mini-koffiepotje... 1x proberen moet te doen zijn... in combinatie met mijn oerzeezout (ja, ja, Dennis: zeezout!! Wahaa!!)

http://www.google.nl/images?hl=nl&q=Netipot&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1272&bih=524

Prachtig om te scrollen....

En wat die gedachten betreft: het is echt bizar hoor! Eergisteren had ik altruïstisch mijn lange computerkabel weggegeven aan mijn jongste (was eigenlijk best duur: 28 euro en pas nieuw), maar ja... moederliefde is apeliefde...

Gisteren miste ik de bus vanwege zondagsdienst (anders), liep terug naar huis... zag een gloednieuwe, nog verpakte kabel achter mijn vuilniscontainer op de grond liggen. Daar keek ik nooit, maar sinds ik een keer potjes van een bepaald formaat had 'gewenst' en ze daar ineens achter die container stonden, kijk ik automatisch... en nou een gloednieuwe, lange computerkabel...

Ik heb nog even bij buren geïnformeerd, maar die waren van mening dat het gewoon was weggegooid door een van de andere buren, maar op een manier die ze zelf ook deden als ze iets weggooiden, maar eigenlijk zonde vonden... bovenop de containers, zodat als 1 van de buren het gebruiken kon, die het zo kon meenemen... en die kabel was gewoon van de deksel gevallen, achter mijn container...

Geplaatst:

Kijk, dat is het Universum ten volle te benutten

Met een mini koffiepotje moet t ook lukken. Heb ergens gelezen dat iemand t deed met een koffie potje uit een kinder servies van de Wibra. Het hoeft niet duur te zien. Soms helpt even zoeken of nadenken.

Geplaatst:

Cheaten!

Vandaag Eurofleur een keer bezocht. En die hadden al kant-en-klaar plantjes....

Ik zit braaf te wachten op mei... hebben ze daar al prachtig voorgetrokken plantjes, met een plantadvies: april....

Heb een paar koolsoorten meegenomen... gewoon maar eens kijken of zo'n vroege oogst haalbaar is... ze beloven al oogst in juni...

De koolkraagjes stonden al klaar....

dscn6679d.jpg

Sommige nog leeg, ook al wat paksoi er in... en over vier dagen: rode kool, bloemkool, brocoli en spruiten... (ja, ja.. die vinden we altijd wel lekker)...

Ga ik straks zelf ook nog zaaien voor latere oogst...

Best lollig dat cheaten.

Geplaatst:

Oooh plantjes gekocht Jasmin

Heel handig, dat gaas over die emmers. Maar houd dat echt alles tegen? Ik zou denken dat bijv. een kat er wel met zijn pootjes doorheen kan. Maar die zal wel geen kool lusten

Geplaatst:
Je moet al je handelingen beveiligen bij die beesten... tot nu toe nog niet veel last... maar ik fop ze ook altijd... als ik iets in de grond stop... ga ik op een andere plek schoffelen en de aarde omwoelen... lekker aandacht afleiden... gaan ze het verkeerde plekje onderzoeken...

Pas maar op, die beesten vertellen alles aan elkaar door.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• Nieuwe aanmaken...