Juul Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Goedemorgen, Ik heb ooit eens een overzicht gehad van het aantal planten per vak in de vierkantemetertuin. Helaas kan ik de website niet meer vinden. Heeft iemand een idee waar een overzicht staat? Ik zit met Roodlof en Groenlof waarvan ik niet weet of er 4 per vak in kunnen. Juul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Hier vind je een algemeen overzicht.http://vierkantemoestuin.nl/content/hoeveel-planten-vak Voor roodlof wordt een afstand van 30x30 aanbevolen, voor groenlof 25x25cm.Het lijkt me dus 1 per vak. roodlof:http://www.moestuintips.nl/groenten/bladgroenten/radiccio/radiccio.phpgroenlof:http://www.moestuintips.nl/groenten/bladgroenten/groenlof/groenlof.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Bedankt voor de link. Maar voor sla staat ook een plantafstand van 25 cm. Maar daar plaats je toch ook 4 van in een vak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Oh, van sla plant je er geen vier in een vak. Zou ik echt niet doen!Het gaat om de uiteindelijke afmetingen die een plant of groente gaat worden.Als ik een slakrop in de winkel zie, dan past daar echt maar één van in een vak. Ik heb de vergissing ook gemaakt dat mijn ogen groter zijn dan het vak. Als je teveel plant komt alles in de knel, en blijf je uiteindelijk zitten met worteltjes die nog geen centimeter dik zijn, en maar twee centimeter lang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Ik heb het zo gedaan met andijvie en sla. Gewoon 4 per vak. Zagen er hartstikke goed uit en groter dan in de supermarkt. Wat mij ook niet helemaal duidelijk is betreft bijvoorbeeld wortelen. Plantafstand 4 cm en rijafstand 20 cm. Kunnen die dingen niet rondom op 4 cm van elkaar af staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 ja, er kunnen 16 wortelen per vak.4 cm rondom, dus.Ik kan me niet veel voorstellen bij vier kroppen sla of andijvie in één vak. Dan woekert het toch over andere vakken heen, en krijg je daar weer problemen. Spinazie die geen licht krijgt, en zo.Juist hierom kies ik voor pluksla. Daar kun je enórm lang mee doen, omdat het steeds blijft aangroeien. En het neemt niet zoveel plaats in. Mijn wens is ook al een aantal keren groter geweest dan de adviezen die ik lees. Inmiddels hoop ik -hóóp ik- dat ik mijn lesje heb geleerd en me kan beheersen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 In het boek staat 4 sla per vak ja.Maar je kan de buitenste bladeren er dan steeds al vanaf plukken.Naderhand kun je er 2 kroppen uit halen, zodat de 2 overige nog wat meer plek hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Mogelijk heb je het over pluksla, als je steeds de buitenste bladeren eraf plukt.Dan kunnen er inderdaad meer planten per vak. Wij zaaien twee keer per zomer pluksla, en kunnen er dan de hele zomer mee door.Als je 'gewone' kropsla plant kun je die buitenste bladeren er niet afplukken, want dan schiet de sla snel door.Kropsla moet je in één keer oogsten. Bij kropsla geldt één plant per vak. Dank je, ik heb weer iets geleerd over 'lezen'. Ik dacht dat je het over kropsla had, maar kennelijk had je het over pluksla.Weer geleerd eerst de vraag helder te krijgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Nee in het boek gaat het ook over kropsla. Dat je er 4 in een vak kunt zetten.Maar ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 over welk boek gaat het? als ik google op "sla plantafstand"https://www.google.de/search?q=sla+plantafstand&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-beta&channel=fflbzie ik steeds 30-35 cm. En dat is één krop per vak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 ik zet al jaren 4 kroppen sla in één vak, mijn vakken zijn wel 40x40.Een goed boek is bv. "Je Eigen Groentetuin Op 1 M2" van Anne Marie Nageleisen, werkt ook in de praktijk Die eerste website bovenaan vind ik maar een beetje vreemd... er staat bv. ook Basilicum 1per vak terwijl dat een "klein" rechtopgroeiend plantje is en je die best bij de tomaten zet, bv. 1 tomaat in het midden van het vak en dan de Basilicum in de hoeken (4x) ( goede buren principe )... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Het boek de makkelijke moestuin. Dus het square foot gardening (waar dit forunm over gaat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 ik zet al jaren 4 kroppen sla in één vak, mijn vakken zijn wel 40x40.Een goed boek is bv. "Je Eigen Groentetuin Op 1 M2" van Anne Marie Nageleisen, werkt ook in de praktijk Die eerste website bovenaan vind ik maar een beetje vreemd... er staat bv. ook Basilicum 1per vak terwijl dat een "klein" rechtopgroeiend plantje is en je die best bij de tomaten zet, bv. 1 tomaat in het midden van het vak en dan de Basilicum in de hoeken (4x) ( goede buren principe )...Ja, ik had ook een heleboel basilicum in een plantenbak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts