Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe preizaailingen opkweken tot potlooddik?

eva1986

Recommended Posts

Ik heb zomerprei gezaaid half januari. Gisteren heb ik ze verspeend (beetje laat denk ik) en ik wil nu beginnen met afharden voor de verhuizing naar buiten.

Nu wil alleen het geval dat het 15 tot 18 cm lange dunne sprieten zijn... Hoe krijg ik die ooit potlooddik? Of in ieder geval dikker dan die zielige sprietjes die ik nu heb...

Er zit een mooi wortelgestel aan, dus ik denk toch dat het ligt aan laat verspenen. Ze hebben wel allemaal 3 "bladeren", ik heb ooit gelezen dat je daar t bovenste stuk van af kunt knippen, doe ik dat nu? Of wanneer?

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Gewoon, rustig afwachten. Bij zijn ze ook nog niet zo dik, moet ze nog verspenen. Afknippen doe je meestal pas bij het definitieve planten, dan ook de wortels een beetje inkorten. Die gaan anders in het plantgat toch maar omhoog staan en doen dan niets meer.

Ja als ik zo die foto's zie, dan doe ik duidelijk iets fout! Bij mij zijn het lange slungelige sprieten die veelal ombuigen naar beneden...

Ze staat niet te donker, en zeker niet te koud, misschien iets koeler zetten? Watergift is wel regelmatig, laat de grond nooit uitdrogen, maar staan ook niet met hun voeten in t water...

Ik hoop dat t nog goed komt!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!