Barca4ever Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Vanaf wanneer kunnen jonge plantjes na het kiemen naar de serre? Ik merk dat ze hier binnen door de warmte te fel op schieten. De sla plantjes zijn al voor de 2 keer mislukt. In de serre valt de temperatuur overdag al aardig mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Kun je dan niet beter de sla in de serre zetten direct na het zaaien? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Hoe bedoel je? In de volle grond of in een potje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Oh, heb jij een serre waar je in de grond zaait? Had mijn opa ook achter zijn garage. Heel veel mensen hier noemen een serre een glazen kamer aan het huis waar je in gaat zitten als de zon schijnt maar het buiten te koud is om daar lekker te zitten. Ik zou het in de volle grond doen geloof ik, je hebt sla toch niet zo lang staan? En dan na de oogst iets anders erin of in potten/bakken erop. Maar goed, ik kom net kijken... Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Ik moet ook nog veel leren hoor. Is nog maar het tweede jaar dat ik wat probeer. In de serre kan ik planten in de volle grond zetten ja. Maar het zaaien doe ik voornamelijk in potjes. Vandaar dat ik wou weten vanaf wanneer na het kiemen dat je de potjes in de serre kan zetten op een tafeltje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Als het er vorstvrij is, meteen, als ik het goed heb begrepen. En als het een beetje vriest is dat schijnbaar ook niet erg. Zaad kan veel hebben, ook als het in de grond ligt. Na het ontkiemen is dat wat anders, maar sla kan -meen ik- wel een graadje vorst hebben na opkomst.Heb het zelf nog niet geprobeerd, wil na het weekend eropuit voor twee glazen plaatjes over mijn bakken (twee zwarte olie-opvangbakken van ca 40 bij 50 bij 8 cm) en dan gaat er nieuwe sla in gezaaid worden, soort koude bak zeg maar, met die plaatjes erover om met name een overvloed aan hemelwater buiten te houden. Er zitten geen gaatjes in en die wil ik er voorlopig ook niet in maken, zodat deze bakken van de zomer als dompelbakken dienst kunnen doen. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Ik denk dat je best zaait in een zaiabak in de serre of in een onverwarmde kamer.Als ze in de huiskamer ontkiemen en enkele dagen groeien, zijn ze denk ik te zwak om in de serre te planten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Welke soorten groenten kan je eigenlijk in de serre in potjes zaaien bij minimale temperaturen? Zijn ontkiemde zaden in potjes bestand tegen de omstandigheden van een serre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hayays Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 ik heb 2 weken geleden sla, prei, spinazi, bloemkool, rode en witte kool gezaaid in de serre.momenteel staat de sla en spinazi boven.de kolen zijn op komst, en de prei kiemt, maar komt nog niet boven de grond. in de serre is het dus "s nachts rond vriespunt.dus denk dat het moet lukken. Quote voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Het lijkt me precies toch beter om de plantjes pas buiten te zetten na het kiemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Mijn zelfbouw serre, mijn allereerste serre on mijn leven, is nu sinds 3 dagen dicht. Ben daarvoor nog nooit in een serre geweest. Aangenaam gevoel daarbinnen zelfs met dit koude weer. Nu heb ik bemerkt dat de grond zelf niet bevriest maar de potjes met plantjes bv aardbeien en munt wat op een rekje staan zijn wel bevroren. Normaal? Als die grond niet bevriest lijkt het me beter dat mijn opgekweekte spinazie en koolsoorten b eter in de serre in potjes op de grond staan ipv in onze slaapkamer waar maar 8 graden is terwijl in serre overdag toch lekker warm word. Dit tot het buiten ook wat warmer word. Of ben ik hier mis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts