Bubbels Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar geen antwoord op mijn vraag gevonden dus:Heb mijn tomaten in februari binnen gezaaid, het zijn kleine plantjes die om de haverklap slap hangen. Ze laten zich met een beetje water snel weer overeind krijgen, maar ze hebben inmiddels de kiemblaadjes ook al laten vallen en ik begin nu echt te twijfelen of dit wel sterke planten kunnen worden. Het zijn 8 verschillende soorten waarvan de helft in ieder geval slap gaat hangen soms. Wat denken jullie,blijven oplappen of opnieuw zaaien? De grootste plantjes zijn max 10cm groot. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Binnen zaaien bij ca. 20 graden, zou net nog moeten kunnen. (Heb zelf vandaag ook nog 3 plantjes van 2 andere soorten gezaaid). Maar kun je, toch zeker een deel, van je zaailingen niet nog redden? Bijvoorbeeld door ze apart te verplanten in een ca. 9 cm. pot met goede potgrond? Zodat de sterkere zich nog kunnen herstellen...? Overigens vind ik 10 cm. niet heel klein....de mijne bewust pas half maart gezaaid en de snelste vormen nu net 3e bladpaar...zijn pakweg 8 cm, een aantal andere soorten is nog kleiner. Tot uitplanten is nog zeker 4 a 6 weken (koude kas vs. volle grond) en mijn ervaring is dat ze nog heel hard gaan groeien...Hou ze liever wat in toom. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van bladval...en kwijnen van je zaailingen?? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Hoe heb je de tomatenplanten staan nu? Wanneer heb je ze verspeend en in wat voor potten met wat voor grond staan ze nu? Je zegt dat ze snel slap hangen na water geven dus denk ik dat ze te weinig grond rondom hebben, in te kleine potjes staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Een foto wil ook wel eens helpen met het beoordelen. Plaats er es 1 ? of 2 of 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Ik denk dat je makkelijk nog tomaten kan zaaien. Ik heb gisteren ook nog wat gezaaid. Vorig seizoen ook in februari- maart gezaaid. Een lieve vriend verklaarde me voor gek, veels te vroeg riep ie. Om dat te bewijzen heeft hij op 14 mei tomaten gezaaid. Tot september - oktober heeft ie er nog van gegeten.....hij had zelf zoiets van, dit is wel ietsje laat, maar hij vond half april vroeg genoeg om te zaaien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Nou, ik weet niet waar het aan ligt, maar tomaten zijn precies niet zo'n makkelijke planten... Zelf heb ik op 23 maart tomaten en kerstomaten gezaaid.In een mengsel van 2 delen potgrond + 1 deel zand.De bakken staan binnen, al heb ik geen konstante temperatuur. Het weer is hier deze winter net zo wisselvallig als in België - Nederland. Er is nog helemaal niets opgekomen. Aangezien ik nog zaadjes over heb ga ik volgens weekend ook maar eens opnieuw zaaien en dan de bakken in de koude kas zetten. De aubergines en paprika's gezaaid in de koude bak op 2 maart en die komen wel op... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Bij mij hangen de tomatenblaadjes ook opeens slap, zou de voeding in de aarde al op zijn? Ze staan in ruime potjes in een raam op het oosten (heb niks beters) die niet verwarmd is, maar wel in zaai en stekgrond.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 In zaai en stekgrond zit nauwelijks voeding he ? = geen potgrond. Hoe groot zijn je tomatenplantjes ? foto ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Misschien wel al 30 cm? Kan nu even geen foto maken. Moet ik de aarde vervangen met potgrond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Een 20-30 cm grote tomaat heeft dan inmiddels wel andere grond nodig dan de zaai-stekgrond waar je hem in gezaaid hebt ja. Allang eigenlijk wel ja. Gewoon kluitje goed vochtig maken en in z'n geheel oppotten in potgrond en gelijk lekker diep wegzetten daarin. Je kan hem zo diep poten tot waar de kiembladeren zaten/ zitten. Heb je gelijk een stevigere plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Oke ga ik morgen gelijk doen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Te kleine potjes, dat zal t m wezen. Ze staan nog met de voetjes in van die turfpotjes. En die verdampen ook vrij snel water. Toch denk ik ook dat het misschien aan weinig licht in combinatie met de warmte van de huiskamer is. Ze zijn een beetje sprieterig. Maar ik ga ze verpotten, en voor de zekerheid mijn lievelingssoorten nog een keer zaaien als reserve. Tnx voor de hulp! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ik snap niet waarom je dnekt dat je nu al niet meer zou kunnen zaaien, ik heb de indruk dat de meeste mensen hun tomaten pas half april gaan zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Dat klopt. De tomaten zullen dit seizoen zeker niet vóór half mei naar buiten of in de koude kas kunnen. Ik had er ook al wat gezaaid, maar die moet ik nog een maand 'verplegen'.De rest ga ik komende week pas bij beetjes zaaien, tot eind april, vroeg zat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zap75 Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Ik heb ergens gelezen dat je tomaten niet in van die turfbakjes moet opkweken. Wortels van de tomaat hebben kleine weerhaakjes, welke blijven haken in de turf. Dit belemmert de wortelgroei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Ik geloof dit toch niet zo. De wortels zijn niet een soort armpjes die door de aarde schuiven. Er zit groei in de punt, de rest blijft gewoon waar het zit. Weerhaakjes zouden dan juist meer grip geven. Maar goed, als je het kunt aantonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Tomaten groeien heel snel.Als ze te warm staan en geen directe zon hebben, zullen het dunne plantje worden die snel omvallen.De plantjes schieten dan op omdat de blaadjes opzoek gaan naar meer licht.Je kan ze dan dieper in de aarde zetten en hopen dat er meer zon komt. Ik had dit voor met die dat ik begin maart gezaaid heb. Ondertussen zijn ze ongeveer 30 cm groot en vrij stevig. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Ze waren erg blij met hun nieuwe potjes. Enige nadeel van turfpotjes vind ik dat ze heel snel uitdrogen, maar verder heb ik qua wortelgroei nog nooit een probleem gehad. Ik scheur de 4 zijkanten wat los voor ik ze verpot, maar het turfbakje gaat gewoon mee de grotere pot in. Gaat altijd prima. Nogmaals bedankt voor de tips. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans1706 Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 In mijn turfpotjes groeien ze helemaal niet, is het omdat er te weing grond (en zo ook minder mineralen) in die potjes zitten dat ze niet zo goed groeien? Ze drogen ook wel heel snel uit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts